The Brainwashing of a Democratic State





The complete chronology of events surrounding The Guardian newspaper’s ‘cash for questions’ campaign, showing how The Guardian used its influence over the British media to bring down the Conservative government of John Major with an invented story of corruption





Part Two





(22 July 1993 – 20 October 1994)





The events following The Guardian’s first meeting with Mohamed ‘Al’ Fayed, up to the publication of The Guardian’s original ‘cash for questions’ article accusing lobbyist Ian Greer of bribing MPs










































































Jonathan Boyd Hunt


E-mail: jbhunt@guardianlies.com


�
Summary of Part Two





The Guardian proactively embarks on an investigation to try and substantiate its theory that introductory commission payments, which lobbyist Ian Greer gave people including MPs for introducing new clients, were really bribes to MPs sitting on the Tory backbench Trade & Industry Committee to reward them for supporting his clients in Parliament.





The Guardian contacts many of Greer’s clients for information, including Harrods owner Mohamed Al Fayed, following which The Guardian interviews Ian Greer and two Conservative ministers who had formerly supported Fayed during the 1980s - during which time, crucially, they had both acted as officers of the Tory backbench Trade & Industry Committee.





Over a year later, in a double fit of rage over his spurned demands for British citizenship and a £5m tax bill, Fayed agrees to endorse the paper’s suspicions.  Satisfied that the two MPs had received introductory commissions The Guardian rushes into print with an invented story claiming, falsely, that it was Fayed who had approached The Guardian; whereupon Fayed had supposedly "revealed.. out of a sense of public duty" that Greer had bribed two Conservative MPs to table questions.






































�
The events listed in Part Two show:





1:


The Guardian's interviews of Ian Greer, Neil Hamilton MP, and Tim Smith MP, which took place during July 1993, and all the other events thereafter up to the publication of the paper's 'cash for questions' article of 20 October 1994, show that The Guardian's interest had centred entirely around the lobbyist Ian Greer.  


      Furthermore, and contrary to the claims made by The Guardian's editor and Westminster correspondent in their witness statements dated June 1995, the evidence shows that during this period The Guardian's interest in Hamilton concerns only his unregistered stay at the Paris Ritz and his relationship with the lobbyist.





2:


The absence of any supporting evidence during this same period disproves Mohamed 'Al' Fayed's and The Guardian's later, additional claim (also made for the first time in witness statements signed in June 1995) that during this period The Guardian had also been aware of other allegations that Fayed had bribed both of the MPs himself.  


      Indeed, the evidence shows that a) Fayed had kept to himself the fact that he had paid one of the MPs concerned, Tim Smith; and that b) Fayed had only admitted to having paid Smith when Smith resigned after The Guardian had wrongly accused him of receiving bribes from the lobbyist Ian Greer.





3:


Instead, the evidence shows that during this period The Guardian's interest had focused on Ian Greer and that it had continued to escalate - exactly in line with the paper's established and growing interest in the lobbyist as betrayed by the chronology of events listed in Part One.





4:


The evidence also shows how Fayed's animus against the Conservative Government over Prime Minister John Major's failure to grant him British citizenship had hit new heights on the very day that he had given The Guardian the go-ahead to publish its original 'cash for questions' story accusing the lobbyist Ian Greer of bribing two MPs.





�
1993 (continued from Part One)





22 July 1993: Guardian journalists David Hencke & John Mullin interview Conservative MPs Tim Smith & Neil Hamilton, separately, at the House of Commons.


    Prior to the interviews, David Hencke had made notes from the Register of Members’ interests of the registered parliamentary consultancies of Tim Smith, Neil Hamilton — and, significantly, Michael Grylls.  


    The journalists questioned Tim Smith first in a Committee Room.


    Neither Hencke nor Mullin make notes during the interview.  Immediately afterwards John Mullin writes up two pages of shorthand notes.  They record: a) that Smith is nervous; b) that his reason for supporting Mohammed Al Fayed against Lonrho was his disgust at what he saw when he examined Lonrho’s accounts when working for City accountants Peat Marwick in 1971; c) that he had attended a House of Fraser function organised by Ian Greer with other officers of the Tory trade & industry committee run by Grylls; d) that he had tabled 17 questions concerning House of Fraser between 28 October 1987 and 23 January 1989; e) that Greer had offered him and other MPs a trip to the Ritz which he had declined; f) that he had accepted gifts of big teddy bears for his children which he had initially registered and then withdrew; g) that he responded “that’s not true” to a proposition that he had taken money [from Greer] to table parliamentary questions; and h)  that he had denied receiving money for parliamentary business.


    Mullin’s shorthand notes do not record Smith’s response to any ‘cash in brown envelopes’ allegation.





    Hencke & Mullin questioned Neil Hamilton later that afternoon on the Commons Terrace.


        Neither Hencke nor Mullin make notes during the interview.  Immediately afterwards John Mullin writes up a single page of shorthand notes of the interview.  They record: a) that Hamilton thinks it ludicrous to suggest that an MP or Minister is influenced by lobbying which is a con and a waste of money; b) that he had been a friend of Ian Greer for 15 years, after being introduced by Michael Grylls, who was the boss of his wife, Christine; c) that he had been introduced to House of Fraser by the company’s consultant, Sir Peter Hordern, and that it had appealed to his libertarian instinct; d) that he had stayed at the Ritz and paid his own fares and couldn’t remember or explain why he didn’t declare it; e) that he had received opera tickets too worth hundreds of pounds; f) that he had ruled himself out of [answering] DTI questions on House of Fraser-Lonrho battle [as a DTI minister]; and g) that he replies “Never received any payment other than those in the register of interests.”


    In keeping with his notes of Smith’s interview, John Mullin did not record Hamilton’s response to an allegation that he had taken ‘cash in brown envelopes’.  In contrast with his notes of Smith’s interview, Mullin did not record Hamilton’s response to an allegation that he taken money to table parliamentary questions either.  The logical explanation is that no such allegations had been made against Hamilton at this time.  


    David Hencke claims that he did not take any notes or make any tape-recording of the two interviews.


-------------------------------------------------------------





23 July 1993: Guardian journalists Hencke & Mullin interview Ian Greer at IGA’s offices.


    After being forewarned by his clients that The Guardian are gunning for him, Ian Greer and his staff are wary of The Guardian’s interest in their company.  Accordingly, when David Hencke & John Mullin arrive, one of Greer’s account managers, Angie Bray, produces a tape-recorder and announces that she would record the interview.  David Hencke then produces his own tape-recorder that was concealed in his jacket, whereupon he places the machine on the table and proceeds to make his own recording openly.  


    A transcript of Ian Greer’s recording, undertaken by respected company Tellex Monitors, shows that the interview begins with Greer berating Hencke for contacting his clients and making insinuations about him.  Greer suggests that the journalist should have telephoned him three weeks earlier [to ask for an interview] instead of upsetting his clients.  Then, after a few minutes of general settling down, the interview progresses to questions about Greer’s relationship with the Tory party.  


    After a few minutes the two journalists bring up the subject of the commission payments that Greer had given Michael Grylls and two other unnamed MPs for introducing clients.  Following their discussion about these, the two journalists immediately probe Greer for his thoughts as to what Smith’s and Hamilton’s motivations were for supporting Mohammed Al Fayed.  


    A little later still, John Mullin asks Greer what his reaction would be to an allegation that “a friendly MP might table a parliamentary question for a brown envelope stuffed with fivers.”  Greer expresses incredulity at the suggestion.  The journalists then propose Tim Smith as being one MP who might enter into such an arrangement.  Greer’s response suggests genuine disbelief.  


    At no time during the interview do either Hencke or Mullin disclose to Greer that they actually suspect him of bribing Smith.  At no time during the interview do the journalists suggest that Hamilton had been accused of tabling parliamentary questions for cash.  Both these facts support the contention that no such allegations existed against Hamilton at this time.


    Later, to support its story that Fayed had already alleged paying Neil Hamilton ‘cash in brown envelopes’, The Guardian cited this transcript to support its claim that John Mullin had put a specific “brown envelope” allegation to Greer during the interview.  However, if Mullin was putting a specific allegation that he, Greer, had bribed MPs, Mullin could not have known the colour of the envelopes.  If, on the other hand, Mullin was putting an allegation that Fayed paid MPs, then that would not have been any concern of Greer’s.  Furthermore, in his oral testimony for the parliamentary inquiry about the affair, Guardian editor Peter Preston admitted (no doubt inadvertently) that Fayed did not describe the colour of the envelopes during their first meeting, and Preston’s witness statement clarifies that he and Fayed had had only one meeting prior to Hencke & Mullin beginning their inquiries.  


    These facts provide for only one logical explanation: when Mullin used the ‘brown envelope’ term, he was not putting a specific allegation, as The Guardian was to later claim, but merely airing a hypothesis to Greer that an MP might take a bribe to table a question (which is what Hencke & Mullin suspected Greer of doing) using the established “brown envelope” metaphor for a bribe, simply to test Greer’s reaction to that hypothesis.  The likelihood that John Mullin had used the “brown envelope” phrase metaphorically is strengthened further by the fact that only five weeks earlier on 10 & 14 June Mullin had attended the High Court action of former Tottenham Hotspur manager Terry Venables who denied facilitating the transfer of footballers with secret bribes, known colloquially as “bungs” or “cash in brown envelopes”.


-------------------------------------------------------------





15 September 1993: Guardian journalist David Hencke makes the first of over twenty entries into a file on The Guardian’s office mainframe “Atex” computer concerning his & Mullin’s investigation of lobbying company Ian Greer Associates.


    This first entry — which is the largest by far — summarises an opinion of Ian Greer and Neil Hamilton MP which Hencke had obtained from an unnamed informant.  The file in which Hencke makes this entry is called ‘Peter Preston’s computer queue’, which is a message log to editor Peter Preston containing information about the investigation of Ian Greer.  


    In this first entry Hencke attaches great importance to Hamilton’s failure to register his stay at the Ritz,  and Hencke opines that this will damage Hamilton’s reputation.  It is significant therefore that Hencke nevertheless makes no mention of Hamilton having been subject of any ‘cash for questions’ allegations, or ‘gift voucher’ or ‘free shopping at Harrods’ allegations at this time.  Such corruption allegations, had they existed, would be incalculably more damaging to Hamilton’s reputation than not registering private hospitality, which no other MP had ever registered previously.  The logical explanation is that no corruption allegations had been made against Hamilton at this time.  


    This first entry reads:





    The bull points of .. [informant’s] .. view of Greer.


    1.  He steers clear of accepting hospitality from him after being warned off that “Greer crosses the line of what is acceptable — 


         particularly in arranging gifts and looking for favours for people who help him.”  Can’t remember who told him to be clear


         but is racking his brain about it and will came back to me if he can.


    2.  Hamilton’s undeclared acceptance of a gift while a backbencher is more serious than we realise.  Ministers are never targeted


         by lobbyists to ask parliamentary questions because they are useless as they can’t do it under Parly rules.  So Hamilton would


         have known the position very well and should have immediately steered clear of it if he was ambitious for promotion.  


    3.  Scale of the gift — and .. [informant] .. (I’m no saint he tells me) knows all about it — is at the high end of Parly bribery.


         He’s only dined once at the hotel — but the luxury of staying at the Ritz for a week is way beyond the dreams of any MP


         without a big private income (it’s way above free tickets to the opera).  


    4.  The only justification for not declaring it is that it’s a present from a long standing friend and no way are the Al-Fayeds


         personal friends of the Hamiltons.


    5.  One thing you never do — if you are going to accept such a favour — is table any Parliamentary questions which will benefit


        the donor.  That is seen as bad and amounting to being paid for your position.


    7.  Hamilton would have known that a gift on that scale should automatically be declared.


    8.  His present position at the DTI is relevant to his past life.  Hamilton is likely to want to take every step to prevent it being


         published because it would be seen as being out of line by Parly colleagues.





A further 20 entries over the next 12 months, made by Hencke and The Guardian’s political editor Michael White, contained tittle-tattle about Ian Greer without any mention of Tim Smith or Neil Hamilton.  These include entries on 16 Sept. and 19 Oct. 1993; and 28 Feb.; 2 March; 16 March; 24 March; 17 May; 18 May; 23 May; 24 May; 13 June; two entries on 6 July; 11 July; 19 July; 11 Aug.; 7 Sept.; two entries on 27 Sept.; and 29 Sept. 1994.  


-------------------------------------------------------------





30 September 1993: Neil Hamilton hears that The Guardian plans to publish an article about his relationship with lobbyist Ian Greer.


    Neil Hamilton states later that he wrote this letter after surmising that the forthcoming article would focus on his interview by Hencke & Mullin a few months earlier in July.  Hamilton says that he sent it to Guardian editor Peter Preston to stop The Guardian publishing anything defamatory about him.  The letter was dated 1 October 1993.  It addresses issues that Hamilton claims were put to him during his interview.  It opens:





        Dear Sir, I know from an interview with David Hencke in July and from reports of several people interviewed more recently,


        he is preparing an article on Ian Greer Associates and the firm’s alleged improper influence on Ministers and MPs.  I have


        been told that Mr Hencke intends to feature me prominently and has been boasting that I will get into ‘a lot of trouble’ as a


        result.  I hope, as Editor, you will ensure that whatever may be published is balanced.  As I understand it, Mr Hencke is


        interested in my acquaintanceship with Mohammed Al Fayed and seeks to imply (or perhaps state explicitly) impropriety on


        my part.





Hamilton goes on to discuss the reasons why he had taken an interest in the House of Fraser affair, which, Hamilton states, began in February 1984, nearly two years before Fayed’s engagement of Ian Greer in November 1985.  Hamilton explains that he had sympathised with the Fayeds’ battle against Lonrho, out of a sense that they were been treated unfairly.  


    A large proportion of Hamilton’s letter addresses the issue that had clearly caused him unease during his July interview — his stay at the Ritz in September 1987.  Hamilton explains the purpose of the visit — a historical tour of the Duke & Duchess of Windsor’s former Paris villa — and that this had not influenced his tabling two questions subsequently.  


    Hamilton concludes by threatening legal action should The Guardian imply — or allege explicitly — that his relationship with Ian Greer was improper, or that his visit to the Windsors’ and the Ritz was a quid pro quo for tabling questions.   Nowhere does Hamilton threaten legal action should the paper publish any ‘cash for questions’ allegations.  The logical explanation is that no such allegations had been made against Hamilton at this time.  Hamilton closed his letter thus:





        It seems pretty clear that Mr Hencke is trying to weave a conspiracy along the lines of: “Greer lobbies for Fayed and


        persuades Hamilton to put down PQs [parliamentary questions] etc as a backbencher…  You will note that I refer this matter


        to my solicitor…  I will have no hesitation in pursuing the legal route…  if your newspaper prints any of the untrue facts and


        insinuations that Mr Hencke appears to be planning.


-------------------------------------------------------------





5 October 1993: The Guardian carries a major feature on Ian Greer Associates, written by David Hencke & John Mullin, consisting of two articles under the heading: “The power and prestige of Ian Greer”.  


    The principal article was bordered by photographs of Ian Greer and the chairman of the Conservative backbench trade & industry committee, Michael Grylls.  It reported Greer’s friendships with prominent Conservative MPs, and focused on Greer’s commission payments to Grylls and two other unknown MPs, implying that they were corrupt rewards for supporting Greer’s clients in Parliament.


      The second article was bordered by photographs of Neil Hamilton and Tim Smith.  It focused on the parliamentary questions that Hamilton and Smith had tabled in support of a particular unnamed client of Greer [Fayed]; the hospitality and gift that Hamilton and Smith respectively had received from this client; and on Hamilton’s & Smith’s former membership of the Conservative backbench trade & industry committee.


-------------------------------------------------------------





1994


January 1994: The Sunday Times instigates an entrapment “sting” on Ian Greer Associates in an attempt to induce Ian Greer into admitting that he pays MPs to table parliamentary questions.  Greer passes the sting and the Sunday Times cancels the project.


-------------------------------------------------------------





15 February 1994: Mohamed Al Fayed applies for British citizenship.  Fayed’s lawyer, Lord Lester, continues with Fayed’s action before the European Court of Human Rights to have quashed the DTI report into the Fayed brothers’ acquisition of Harrods, which Fayed had been advised would be an obstacle to the requirement that British citizens must be “of good character”.


-------------------------------------------------------------





2 March 1994: Central Television’s Cook Report, working in liaison with The Guardian, begins a new “sting” operation on Ian Greer Associates.  


    The project sought to achieve a number of objectives: 


    a) First and foremost, The Guardian hoped that when Cook Report reporters approached Michael Grylls for advice posing as


        executives of ‘Ecocon Ventures Inc.’ — a bogus company set up by the programme — Grylls would recommend lobbyist Ian


        Greer to serve their interests.  Then, once ‘Ecocon’ had engaged Greer as their lobbyist, it was hoped that Greer would


        nominate Grylls as a parliamentary supporter of the company.  Such a chain of events would be powerful proof of the


        Guardian’s belief that any parliamentary support that Grylls gave ‘Ecocon’ would have been prompted by his expectation of a


        commission from Greer for making the introduction.


    b) that Neil Hamilton, now a junior minister at the DTI, would pass to Ian Greer confidential DTI documents helpful to


        ‘Ecocon’.  


    c) that Ian Greer would admit to paying MPs for tabling parliamentary questions helpful to ‘Ecocon’.


    d) that Ian Greer would receive cash “under-the-counter” as payment for the work he undertook for ‘Ecocon’.


-------------------------------------------------------------





24 March 1994: Central Television aborts its sting of Ian Greer Associates (IGA) after failing to establish any of The Guardian’s objectives.  


    This is what happened:


    a) Michael Grylls did indeed introduce Ecocon to Greer as The Guardian hoped.  However, once Greer had been engaged by


        ‘Ecocon’, Greer dismissed two suggestions by Ecocon’s ‘executives’ that Grylls would be an appropriate MP to help the


        company achieve its objectives.


    b) Greer did not contact Neil Hamilton nor did he obtain any confidential documents or information from Hamilton or from


        any confidential source at the DTI.  To the contrary, a member of Greer’s staff had obtained information for Ecocon from


        a report that had been lodged in the DTI library on 9 February four weeks before the Cook Report sting had begun.


    c) though induced to do so Greer did not admit to paying MPs to table questions — Greer merely boasted of his friendships with


        ministers and of being able to arrange for an MP to table a parliamentary question — with the proviso that the question would


        have to be appropriate and the right MP found.  (This is exactly the same boast as had been made openly and on the record


        before the Members’ Interests Committee eleven years earlier on 8 December 1982 by Labour lobbyist Sir Trevor Lloyd


        Hughes — i.e. Peter Preston’s former tutor during the 1960s when Lloyd-Hughes and Preston both worked together as


        political journalists for the Liverpool Post).


    d) when ‘Ecocon’ paid IGA’s bill in cash, Greer issued a receipt and properly banked the money in his firm’s bank account.


-------------------------------------------------------------





4 April 1994: Mark Hollingsworth publishes his second book about MPs’ interests, entitled “A Bit on the Side”, featuring Ian Greer’s commission payments to Michael Grylls and implying that they carried an obligation to favour Greer’s clients.


-------------------------------------------------------------





11 May 1994: The Guardian discovers that Central TV has axed for good the Cook Report investigation of Ian Greer Associates.  


-------------------------------------------------------------





12 May 1994: The Guardian publishes a major front-page ‘exposé’ by David Hencke on the Cook Report sting of Ian Greer Associates entitled “Ministers named in lobbying scandal”.  


    The article implies, disingenuously, through a series of false and misleading statements, that the Cook Report programme had been cancelled despite supposedly uncovering several corrupt activities practiced by Ian Greer and his staff.  On page three of the same issue of The Guardian another major article, entitled “Master of the grand gesture”, reveals Ian Greer’s client list and his associations with prominent Conservatives.


-------------------------------------------------------------





13 May 1994: The Guardian publishes another two major articles attacking Ian Greer Associates, including a leading article by editor Peter Preston entitled: “The lobby for change”.


    In “the lobby for change” Peter Preston implies that the Cook Report had uncovered a web of corruption between Ian Greer and the Conservative government.  A second article by David Hencke reports the hostility towards Ian Greer among Labour MPs’ as a consequence of his previous day’s article about the Cook Report sting.  Hencke repeats the false statements in his previous day’s article and insinuates that Central TV had cancelled the programme because its new owners, Carlton TV, were also clients of Ian Greer.


-------------------------------------------------------------





14 May 1994: The Guardian publishes another article by David Hencke reporting the growing hostility among MPs to Ian Greer.


    In his article Hencke repeats his false allegation that Ian Greer had supplied the Cook Report with information from a confidential unpublished DTI report, which Hencke insinuates Greer had purloined from junior DTI Minister Neil Hamilton MP.


-------------------------------------------------------------





17 May 1994: Labour MP Dale Campbell-Savours calls on the Leader of the House, John Biffen, to hold a debate on parliamentary lobbying companies in government time.  


-------------------------------------------------------------





Second half of May 1994: Dale Campbell-Savours tables thirteen parliamentary questions to the President of the Board of Trade, Michael Heseltine MP, in an attempt to establish that Ian Greer had obtained a confidential government report from Junior DTI Minister Neil Hamilton.


    Campbell-Savours’ questions also sought to establish that Ian Greer could have been provided with confidential information, or had had a meeting with Neil Hamilton during which confidential information could have been passed to the lobbyist.  For his efforts Campbell-Savours learned that Ian Greer obtained all his information for Ecocon openly from the DTI library, to which members of the public have access, and that neither Hamilton nor any of his staff had had any meetings with anyone from IGA. 


-------------------------------------------------------------





18 May 1994: The Guardian carries an article by David Hencke reporting Ian Greer’s denial that he had obtained confidential information from the DTI.  


    Nevertheless Hencke also reports the supposed opinion of a ‘source’ that Ian Greer must have been privy to off-the-record briefings from someone at the DTI.  


-------------------------------------------------------------





19 May 1994: The Guardian reports calls from Labour MPs to see the cancelled Cook Report film on Ian Greer Associates.


-------------------------------------------------------------





24 May 1994: The Guardian carries an article by David Hencke reporting comments made in the Commons criticising Clare Spottiswoode, the head of gas industry regulator OFGAS, over (false) suggestions that she was poised to appoint Ian Greer Associates, whom British Gas plc also employed as its parliamentary lobbyist.


    That evening in Parliament Labour consumer affairs spokesman Nigel Griffiths MP tables a parliamentary motion calling for Spottiswoode’s suspension over allegations that she had compromised her independence.


-------------------------------------------------------------





25 May 1994: The Guardian carries a front-page article by David Hencke reporting MPs’ calls for Clare Spottiswoode’s suspension, and repeating the (false) allegation that she was “considering employing Ian Greer Associates, parliamentary lobbyists to British Gas.”


-------------------------------------------------------------





26 May 1994: The Guardian carries a letter from lobbyist Ian Greer denying that OFGAS had approached him; and making clear that if OFGAS were to do so in the future he would turn them away as he was already employed as the parliamentary lobbyist of British Gas.


-------------------------------------------------------------





14 June 1994: Labour MP Alan Williams tables a Parliamentary motion demanding that Central TV release the Cook Report film on Ian Greer Associates for viewing by MPs; and implying that Central executive Andy Allen had aborted the programme out of ulterior motives.


-------------------------------------------------------------





15 June 1994: The Guardian carries an article by David Hencke reporting calls by Labour MPs to see the cancelled Cook Report film; and decrying the decision by Central TV’s Andy Allen not to release the untransmitted film.


-------------------------------------------------------------





28 June 1994: The Guardian carries an article by David Hencke and a Leading Article by Peter Preston, both reporting calls by Labour MPs to see the cancelled Cook Report film and decrying Central TV for refusing to release it.


-------------------------------------------------------------





The first week of July 1994: In his continuing efforts to try and establish a corrupt link between lobbyist Ian Greer and Junior DTI Minister Neil Hamilton, Labour MP Dale Campbell-Savours tables 40 parliamentary questions to 20 Ministers requesting information about state-owned companies and agencies that had been or were due to be privatised.


-------------------------------------------------------------





10 July 1994: The Sunday Times publishes a major article alleging that its reporter, Jonathan Calvert, working undercover as a businessman, had successfully entrapped two Conservative MPs into accepting a £1,000 bribe to table a Parliamentary question.


-------------------------------------------------------------





12 July 1994: The Guardian publishes a Leading Article by Peter Preston discussing the shifting standards of Parliamentary conduct; the non-registration of Neil Hamilton’s stay at a 5-star Paris hotel; the lack of regulation of professional parliamentary lobbyists; and the calls by Labour MPs to see the cancelled Cook Report film on Ian Greer Associates.


    Another article by David Hencke in the same issue reports the Sunday Times story, plus Labour MP Alan Williams’ renewed demands that Central TV release the Cook Report film on Ian Greer Associates.  


-------------------------------------------------------------





13 July 1994: The Guardian publishes an article by David Hencke reporting renewed demands by Labour MP Alan Williams, backed by over 100 other MPs, that Central TV releases the Cook Report film on Ian Greer Associates.


-------------------------------------------------------------





22 July 1994: The Guardian publishes an article by David Hencke reporting (false) allegations that a Labour front-bench spokesman in the Lords and director of Ian Greer Associates, Baroness Turner of Camden, had lobbied Peers on behalf of Ian Greer using Lords notepaper.


-------------------------------------------------------------





19 September 1994: Following the personal intervention of a Member of the Press Complaints Commission, The Guardian agrees to two-month-old request from Labour Peeress Baroness Turner to publish her letter rejecting the allegations in The Guardian article of 22 July 1994.  


-------------------------------------------------------------





Also on 19 September: Mohamed Fayed receives advance notice that the European Court of Human Rights (ECHR) has rejected unanimously his application to have quashed the 1990 DTI report on his & his brothers’ acquisition of Harrods.  


    Fayed sees the ruling as destroying his last chance of a British passport.  An outraged Fayed calls Guardian editor Peter Preston.  Preston calls round to see Fayed at Harrods later that day.


-------------------------------------------------------------





21 September 1994: The ECHR announces officially its decision to reject Mohamed Al Fayed’s appeal to quash the 1990 DTI report.  


-------------------------------------------------------------





22 September 1994: The British press reports Fayed’s disappointment at losing in the ECHR.  That same day Fayed telephones lobbyist Ian Greer and calls him to a meeting.  Greer later claims that during the meeting Fayed was irate and greatly critical of Neil Hamilton for not using his position at the DTI to help his case before the European Court.  


-------------------------------------------------------------





25 September 1994: Mohamed Al Fayed telephones his friend Brian Hitchen, Editor of the Sunday Express, in an agitated state.  


    Hitchen later said: “He was clearly upset about the recent ECHR rejection of his appeal against the behaviour of the DTI Inspectors.  He was also fed up that his application for British citizenship had been lying around the Home Office for 18 months without any result.”  Hitchen recalls that Mohammed Al Fayed had then alleged that Neil Hamilton had stayed three days1 at the Paris Ritz and had quaffed bottles of wine costing £200 each2 ; and had received £50,0003 from him via Ian Greer to ask 17 questions on his behalf in the House of Commons4.


    Notes:  1. Hamilton acknowledged staying six nights at the Ritz, not three.


                 2. Hamilton denies quaffing wine costing anything approaching £200 a bottle.


                 3. Hamilton denies receiving any money from anybody.


                 4. Hamilton tabled nine parliamentary questions over a 3½ year period, not 17  However, the year before The Guardian


                     had traced 17 questions tabled by Tim Smith.


-------------------------------------------------------------





28 September 1994: The Guardian publishes an article by David Hencke reporting that, as a consequence of The Guardian’s articles on Ian Greer Associates, professional parliamentary lobbying companies and PR companies had set up competing voluntary registers.


-------------------------------------------------------------





30 September 1994: Sunday Express editor Brian Hitchen meets with Prime Minister John Major at Number 10 Downing Street.  Hitchen relates Fayed’s threats that if Major didn’t revoke the DTI report and grant Fayed a British passport, then Fayed would relate corruption allegations against several ministers to Labour Opposition leader Tony Blair.


    Major instructs Hitchen to tell Mohammed Al Fayed that he would not succumb to blackmail.  When Hitchen leaves, Major asks Cabinet Secretary Sir Robin Butler to investigate Fayed’s allegations.  Butler begins his inquiry that evening, marshalling Sir Peter Gregson, Permanent Secretary at the DTI, and Sir Gerald Hosker, Treasury Solicitor, to investigate.


    Gregson and Hosker later report that they had found nothing to substantiate Fayed’s ‘wild’ corruption allegations nor anything to arouse comment in Hamilton’s behaviour.


-------------------------------------------------------------





3 October 1994: Sir Robin Butler meets the Prime Minister again at No 10 Downing Street to discuss Fayed’s threat to destroy the government with allegations of corruption.  


    The Prime Minister’s private secretary, Alex Allan, suggests that Fayed had made these sorts of allegations against other people before but had not produced any evidence then, nor should they expect any evidence to be produced now, against Neil Hamilton.


-------------------------------------------------------------





Sunday 9 October 1994: Sir Robin Butler telephones Neil Hamilton at home and puts Fayed’s allegations to him.  


    Hamilton acknowledges that he had formerly sympathised with Fayed in his battle with Tiny Rowland, and that he had tabled a number of written questions.  He also acknowledges enjoying a tour of the Duke & Duchess of Windsor’s Paris former Paris home, coupled to a stay at the Paris Ritz, seven years earlier.  However, he stresses that this had not influenced his support for Fayed and denies taking any money.  Butler and Hamilton agree to meet in a week’s time.


-------------------------------------------------------------





Monday 17 October 1994: Mohamed Al Fayed signs a cheque for £5 million to pay a tax demand from the Inland Revenue.  The same day Fayed telephones Guardian editor Peter Preston.  Fayed agrees to corroborate The Guardian’s story that Ian Greer had paid his former supporters on the Conservative backbenches.  


    That same day Fayed sends The Guardian copies of a private letter from Neil Hamilton and correspondence from Ian Greer.  None was incriminating.  David Hencke pens a note to Peter Preston opining that The Guardian would still need a “strong statement from Fayed over payments to push the story through”.  Later that day Peter Preston visits Fayed to get the “strong statement” that Hencke had said the story needed.


-------------------------------------------------------------





18 October 1994: Prime Minister John Major meets Sir Robin Butler and Chief Whip Richard Ryder for another briefing.  


    They decide that Major would ask Neil Hamilton for a written assurance that he had not received any payments for the support he had given Mohammed Al Fayed.  


-------------------------------------------------------------





Also on 18 October: David Hencke visits Harrods and meets Mohamed Fayed for the first time.  According to Hencke, the meeting lasts a maximum of 12 minutes.


-------------------------------------------------------------





On 19 October 1994: David Hencke writes up his story alleging, on Mohamed Al Fayed’s word alone, that lobbyist Ian Greer had paid Neil Hamilton and Tim Smith to table questions at £2,000 a time during the 1980s.  


-------------------------------------------------------------





Also on 19 October, Guardian editor Peter Preston puts the finishing touches to his own article due for publication the day after Hencke’s.  Preston’s article focuses on Fayed’s motivation for “going public”, and includes a lengthy passage about how angry Fayed is over having to pay £5 million in tax to the same government that refused to give him a British passport.  


    Later Preston faxes drafts of his and Hencke’s articles to Harrods for Fayed’s approval, prior to sending Hencke’s article to press that evening.  


-------------------------------------------------------------





At 2.30 p.m that afternoon of 19 October: Chief Whip Richard Ryder calls Neil Hamilton to his office, to answer Fayed’s allegations as communicated to John Major by Brian Hitchen.  Cabinet Secretary Sir Robin Butler minutes the meeting.  


    Ryder discloses that Mohammed Al Fayed’s allegations against Tim Smith might be true, and that this would put pressure on other ministers whom Fayed had accused.  Ryder warns Hamilton that Fayed claims to possess cashed cheques and other matter to prove his allegations.  Ryder also warns Hamilton that Fayed had probably tape-recorded their private meetings, and cautions Hamilton that it would be foolish to deny any allegations that cashed cheques, secret tape recordings and other evidence could prove.  


    Hamilton rejects the suggestion that Fayed could have anything incriminating against him, save for a letter of thanks that he had sent Fayed after his tour of the Windsors’ and stay at the Ritz.  


    Note: Despite Fayed’s known habit of videotaping and bugging his private meetings, Fayed has never produced any tapes containing anything incriminating.


-------------------------------------------------------------





Later still that afternoon of 19 October: Hamilton writes a letter to Prime Minister John Major in longhand, setting out his denial of Mohamed Al Fayed’s allegations:


        I refute the allegations reportedly made against me by Mr Al Fayed that he paid me £50,000 (or any


        money) via Ian Greer (or anyone else) to ask questions on his behalf in the House of Commons — or to


        do any other thing on his behalf.  


-------------------------------------------------------------





That evening of 19 October: David Hencke’s seminal ‘cash for questions’ article goes to press, accusing lobbyist Ian Greer of bribing Conservative MPs Tim Smith and Neil Hamilton.  


    The article depends entirely on Fayed’s evidence-free and uncorroborated word.  The article would start a chain of events that became Britain’s biggest political controversy for thirty years, known as the ‘cash for questions’ affair, which would rage continually into the new millennium.


-------------------------------------------------------------


�PAGE  �3�








This document is taken from Section Two of:-


Guardianlies.com











