The Brainwashing of a Democratic State





The complete chronology of events surrounding The Guardian newspaper’s ‘cash for questions’ campaign, showing how The Guardian used its influence over the British media to bring down the Conservative government of John Major with an invented story of corruption





Part Five





(16 January 1997 – 21 December 2000)





The events leading up to and following Sir Gordon Downey’s Parliamentary Inquiry of July 1997 and Neil Hamilton’s second libel action of November 1999




































































Jonathan Boyd Hunt


E-mail: jbhunt@guardianlies.com


�
Summary of Part Five





After escaping lobbyist Ian Greer's and Neil Hamilton's libel actions by default before any evidence had been given in court, The Guardian faces up to the problem of devising an explanation as to how, just three days before the trial was due to start, its lawyers had supposedly 'discovered' that three of Mohamed 'Al' Fayed's office staff had been involved in processing cash payments to the lobbyist and the former minister.   However,  suffused in overconfidence from the collapse of the trial, instead of deciding on an agreed story, over the following three months The Guardian's lawyers and journalists concoct in ad hoc fashion several conflicting stories explaining how the three employees' supposed involvement had been 'discovered' at the eleventh hour.  





During the subsequent Parliamentary inquiry conducted by Sir Gordon Downey The Guardian takes a gamble and reveals the unspoken basis of its ‘cash for questions’ article.  For the first time The Guardian alleges openly and repeatedly its contention that Ian Greer's introductory commission payments were really bribes to reward MPs for supporting his clients in Parliament.  


      But despite The Guardian's efforts, Sir Gordon Downey finds against these, the paper's longstanding allegations.  Downey also declines to accept Fayed's office staff’s eleventh-hour claims that had processed cash payments for the lobbyist Ian Greer.  However, and bizarrely, Downey deems that these three employees' exactly similar eleventh-hour allegations against Neil Hamilton amounts to 'compelling evidence'.





Three months after Downey's strange verdict — which the British media accepts uncritically — two provincial freelance journalists release an interim report of their five-month investigation into the controversy.  Sensationally, their investigation supports Neil Hamilton's claims of innocence and accuses The Guardian's journalists and lawyers of conspiring with Mohammed Al Fayed and his staff in an audacious cover-up.  


      The British media conducts a complete news blackout of the two freelances' work, caused in part by a smear campaign against the journalists enacted by The Guardian in cahoots with Left-wing journalists working for Granada Television's factual programmes department.





Nevertheless, as a consequence of reading their report, two Conservative Members of the Standards Committee, to whom Downey is answerable, refuse to accept his 'compelling evidence' verdict.  This encourages Hamilton to sue Fayed for libel in another attempt to clear his name. 





A year later one of the freelances publishes a book telling the story of his investigation, but the news blackout continues.  Meanwhile, Fayed continues to use every legal means possible to try and block Hamilton's new libel action from coming to court. 





After a titanic legal battle Hamilton succeeds in securing the right to take Fayed to court.  However, when the case comes to trial a year later in November 1999 Hamilton fails to obtain the verdict he sought, largely as a consequence of 'highly convincing' testimony given by Fayed's office staff and five years of Guardian-orchestrated negative press coverage.





Three months after the trial it transpires that confidential cross examination papers had been stolen from outside the chambers of Hamilton's barristers and passed to Fayed.  Later still it is revealed that The Guardian’s comment editor had instigated the theft.  


      Hamilton appeals to the Court of Appeal, but despite the confidence with which the three Fayed employees gave their evidence having been bolstered by foreknowledge of the questions that they were asked during the trial, the three Appeal Court judges reject Hamilton’s submission that the course of his trial had been perverted by the theft and sale of the papers.  


�
The events listed in Part Five show:


1:


The Guardian reports the collapse of Neil Hamilton and lobbyist Ian Greer's libel actions on 30 September 1996 with 108 articles implying that The Guardian's original story — alleging that Ian Greer had bribed MPs Hamilton and Smith — had been vindicated.  One of the Guardian’s principal articles focuses on the lobbyist's supposed "web of corruption" among the Conservative Party.


    Most significantly The Guardian mentions only fleetingly the three employees of Mohamed 'Al' Fayed, who emerged just three days before the trial testifying to a new allegation that they had processed cash bribes for the lobbyist Ian Greer and the Conservative MP Neil Hamilton. 





2:


Three months later in January 1997 the Parliamentary inquiry requested by Neil Hamilton eventually gets under way when The Guardian's solicitor Geraldine Proudler finally submits the paper's complaint to the Parliamentary Commissioner for Standards Sir Gordon Downey. 


    The Guardian’s complaint contains a new explanation as to how it had been discovered so late in the day that three of Mohamed Al Fayed's employees had processed cash bribes to the lobbyist and the MP.  For the first time The Guardian offers the explanation that it was Fayed's American lawyer, Doug Marvin, who had discovered the three employees' roles when he happened to be in London on another matter concerning Harrods.  


    Most significantly, Doug Marvin's supposed crucial role isn’t mentioned in any of The Guardian’s 108 articles that followed the collapse of Hamilton’s & Greer's libel actions, despite The Guardian's claim on its website that these 108 articles told the "whole story" of how the 'cash for questions' affair "unfolded".





3:


In January 1997 The Guardian also publishes its book on the 'cash for questions' affair entitled "Sleaze: the corruption of Parliament".  This also explains that Doug Marvin was responsible for the ‘discovery’ of the three employees.  However, the version in "Sleaze" is entirely different to the version described in Doug Marvin’s witness statement supplied to Downey’s Inquiry by The Guardian's solicitor Geraldine Proudler. 





4:


During the course of the inquiry The Guardian finally alleges explicitly that commission payments, which the lobbyist Ian Greer gave to MPs for introducing clients, were actually disguised bribes to reward MPs to do his clients' bidding in Parliament.





5:


In order to counter the claim by Neil Hamilton and Ian Greer that the paper's 'cash for questions' article had been based on allegations that Fayed had made out of spite following his failure to coerce Prime Minister John Major into granting him a British passport, The Guardian submits fabricated documents to the inquiry to create the false impression that the paper's investigations of July 1993 into Ian Greer Associates had also concerned allegations that Fayed had paid the two MPs directly himself.


�
6:


Sir Gordon Downey rejects all of The Guardian's allegations that the lobbyist Ian Greer's introductory commission payments were disguised bribes to MPs.


    However, and bizarrely, Downey finds in favour of the last-minute allegations — that three Fayed office staff had processed cash bribes to Neil Hamilton — despite rejecting their exactly similar allegations against the lobbyist Ian Greer. 





7:


Though Downey rejects every corruption allegation in the Guardian's original story and clears Ian Greer of bribing Tory MPs Smith and Hamilton, The Guardian dishonestly reports the publication of Sir Gordon's findings as being a complete vindication of its original story accusing Ian Greer of bribing the two MPs.  





8:


No British news organisation challenges The Guardian over its false representation of Downey's findings.  Instead the British press reports Downey’s ‘verdict’ uncritically without mentioning that he had dismissed all of The Guardian's original allegations accusing the lobbyist Ian Greer.  





Part Five also shows:


9:


The chronology of events regarding Neil Hamilton's subsequent legal battle to sue Fayed for libel.





10:


The British news media's censorship of the two freelance journalists' investigation supporting Neil Hamilton’s claims of innocence and accusing The Guardian of a cover-up in cahoots with its lawyers, Mohamed Fayed, and Fayed's office staff.





11:


How Neil Hamilton lost his new libel action against Fayed after confidential legal papers, containing draft cross-examination questions, were stolen from the chambers of Hamilton's barristers and sold to Fayed for £10,000 with the close involvement of The Guardian.





12:


The events surrounding Neil Hamilton's subsequent appeal one year later, which fails, and the British media's censorship of the fact that The Guardian had been involved in the theft and sale of the legal papers.





13:


How, following the collapse of Hamilton's subsequent appeal, top British news agency The Press Association supplies Britain's news media with a Guardian-based chronology of events of the whole 'cash for questions' affair, which fails to mention the lobbyist Ian Greer, who for years had been the focus of The Guardian's ‘cash for questions’ allegations.


�
1996 (continued from Part Four)


1 October 1996: Following the collapse of Ian Greer & Neil Hamilton’s libel actions, The Guardian prints in total over 8,200 words in 9 articles with a new re-emphasis on the lobbyist Ian Greer, which imply that The Guardian had proved its story of 20 October 1994 alleging that Ian Greer had bribed Tory MPs Neil Hamilton and Tim Smith.


    These articles included seven main articles listed below:





                                A liar and a cheat (principal targets: Neil Hamilton & Ian Greer)


                                The rise and fall of a double act caught in a web of greed (principal targets: Neil Hamilton & Ian Greer)


                                Midnight meeting where the bluff began (principal targets: Neil Hamilton & Ian Greer)


                                Lobby links turned in handsome profit (principal targets: Neil Hamilton & Ian Greer)


                                Tim Smith (principal targets: Tim Smith & Ian Greer)


                                Unpicking the web (principal target: Ian Greer)


                                The witnesses (principal targets: Neil Hamilton & Ian Greer)





    All of these articles focus on Ian Greer’s supposed corruption of Neil Hamilton and Tim Smith.  In these articles The Guardian misconstrues repeatedly why Tim Smith resigned following its 20 Oct ’94 story, creating the false impression that Smith had resigned because he had taken cash from the lobbyist Greer as The Guardian had alleged.  In fact Tim Smith had resigned because he had taken unregistered payments from Mohammed Al Fayed himself (the evidence shows that The Guardian did not learn about Smith’s private arrangement with Fayed until mid-Nov. ’94).


    Most significantly, The Guardian mentions the supposed key involvement of Fayed’s three office staff in processing bribes to Hamilton & Greer in only one of the above articles, entitled “The witnesses”, which is unsigned — and even then The Guardian does not name these employees but merely refers to them obliquely by their job titles.  The Guardian does not mention either the fact that these three staff had first emerged just three days earlier with the new story of their claimed involvement.  Nor does The Guardian offer any explanation as to how Fayed’s three office staff emerged so late in the day with their new story.  The Guardian also fails to mention that in his witness statement of June 1995 Mohammed Al Fayed had expressly denied the possibility of there being any witnesses to his alleged payments.  


-------------------------------------------------------------





2 October 1996: The Guardian publishes 5 articles focusing on the alleged corrupt activities of lobbyist Ian Greer and the Conservative MP Neil Hamilton.


    There is no mention of the supposed key roles of Fayed’s three office staff in processing bribes to the lobbyist and the MP.


-------------------------------------------------------------





3 October 1996: The Guardian publishes 8 articles focusing on the alleged corrupt activities of lobbyist Ian Greer and the Conservative MP Neil Hamilton.


    There is no mention of the supposed key roles of Fayed’s three office staff in processing bribes to the lobbyist and the MP.


-------------------------------------------------------------





4 October 1996: The Guardian publishes 4 articles focusing on the alleged corrupt relationship between the lobbyist Ian Greer and Conservative MP Neil Hamilton.  


    There is no mention of the supposed key roles of Fayed’s three office staff in processing bribes to the lobbyist and the MP.


    Most significantly, one of these articles confirms the lobbyist Ian Greer as being “at the centre of the scandal”.  The article in question is entitled: “Blair sacks Greer supporter” by David Hencke and Michael White.  Within the article it stated:





            ‘The cash-for-questions scandal crossed party political lines last night when Tony Blair dismissed a frontbench


        spokeswoman in the Lords, Baroness Muriel Turner, after she defended the lobbyist Ian Greer over his role in the affair…  


            Mr Hamilton and Mr Greer are at the centre of the scandal…  Mr Blair’s decision on Lady Turner of Camden came 


        after she told ‘Channel 4 News’: “While I believe Ian acted in an honourable way, I will stand by him.”  She joined the 


        board of Ian Greer Associates, at the centre of the scandal with Mr Hamilton, in 1991.


-------------------------------------------------------------





5 October 1996: The Guardian publishes 2 articles focusing on the alleged corrupt relationship between the lobbyist Ian Greer and Conservative MP Neil Hamilton.


    No mention is made of the supposed involvement of Fayed’s three office staff in processing bribes to the lobbyist and the MP.


-------------------------------------------------------------





6 October 1996: The Guardian’s Sunday paper, The Observer, publishes 4 articles focusing on the alleged corrupt relationship between the lobbyist Ian Greer and Conservative MP Neil Hamilton.  One of these, written by David Leigh, contains the first explanation for the eleventh-hour emergence of Fayed’s three ‘corroborating’ employees.  Leigh writes:


            “In recent weeks, extensive corroboration has surfaced of Fayed’s assertion that he felt the need to “rent MPs as one


            hails a taxi”.  A willing Fayed, as the libel case against The Guardian neared trial, engaged a lawyer to search his


            papers and trace witnesses.  He obtained statements from a trainee solicitor in a City firm who had been Fayed’s


            assistant at the time and recalled Hamilton's envelopes of money; so did Fayed’s present assistant and a security guard.’





-------------------------------------------------------------





7 October 1996: The Guardian publishes 3 articles focusing on the alleged corrupt relationship between the lobbyist Ian Greer and Conservative MP Neil Hamilton.


    No mention is made of the supposed involvement of Fayed’s three office staff in processing bribes to the lobbyist and the MP.


    One of the articles refers to Ian Greer as being at the centre of the cash for questions affair.  Hencke states:





            ‘Ian Greer, the parliamentary lobbyist at the centre of the cash-for-questions scandal involving disgraced ex-minister


        Neil Hamilton, last night revealed that Tory MPs, including junior ministers, had approached him for money to fight the


        next general election.’


-------------------------------------------------------------





[The Guardian’s press campaign continues up to 13 December 1996.]


-------------------------------------------------------------





8 October 1996: The Guardian’s editor, Alan Rusbridger, writes to the Parliamentary Commissioner for Standards Sir Gordon Downey enclosing The Guardian’s draft defence to Ian Greer’s & Neil Hamilton’s stymied libel actions.


-------------------------------------------------------------





14 October 1996: Parliament gives the go-ahead to Sir Gordon Downey to conduct an inquiry into The Guardian’s allegations.


-------------------------------------------------------------





16 October 1996: Sir Gordon Downey writes to Guardian editor Alan Rusbridger, requesting clarification of The Guardian’s complaints.  


-------------------------------------------------------------





18 October 1996: Guardian editor Alan Rusbridger replies to Sir Gordon Downey, indicating that The Guardian’s solicitor, Geraldine Proudler, would need more time to prepare the newspaper’s complaints. 


-------------------------------------------------------------





7 November 1996: Guardian editor Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey again, promising most of the evidence against Neil Hamilton and other MPs within the week.


-------------------------------------------------------------





28 November 1996: Guardian solicitor Geraldine Proudler sends Sir Gordon Downey a bundle of draft documents, but no specific complaint against all the MPs as he had requested.  


-------------------------------------------------------------





3 December 1996: Sir Gordon Downey replies to Geraldine Proudler and repeats his request for clarification of The Guardian’s complaints.


-------------------------------------------------------------





12 December 1996: Sir Gordon Downey’s Counsel for the Inquiry, Nigel Pleming QC, faxes Guardian solicitor Geraldine Proudler a terse note:


            “Please excuse the fax, but I am having a little difficulty speaking to you by telephone. 


            As you know, the Commissioner is anxious that his investigation into the allegations made by The Guardian against


            Members of Parliament should not be delayed.  


                Are you able to inform the Commissioner when you will be in a position to provide detailed supported allegations against all


            MPs?  The Commissioner is aware of your commitments, but an early response would be appreciated.’


-------------------------------------------------------------





17 December 1996: Geraldine Proudler replies to Nigel Pleming.


    Proudler gave an account of previous documents which The Guardian had submitted, but still did not provide a list of The Guardian’s complaints.  Proudler promised to write later again that week.  She did not do so.


-------------------------------------------------------------





1997


January 1997: The Guardian posts onto its website a special report entitled “Corruption in the Commons”.  This comprised of 108 articles published in The Guardian and the Observer between 1 Oct. and 13 Dec. ’96, following the collapse of Greer’s & Hamilton’s libel actions on 30 September.


    The Special Report carries an introduction on the front page, which ends:





            “Over the following eight weeks, the full Hamilton story was revealed in The Guardian.  The coverage won the 1997


        British Press Award for best team reporting.  This is how the story unfolded.”





However, despite this special report telling how “the full Hamilton story was revealed” and that “This is how the story unfolded”, the only mention of Fayed’s crucial office staff who supposedly processed the bribes is in the unsigned article published on 1 October 1996 entitled “The Witnesses”, in which they are not even named, which was based on extracts from their one-page witness statements.  Similarly, the only explanation of how these three absolutely crucial witnesses came to be “discovered” at the last minute is given in the article by David Leigh published on 6 October, in which Leigh describes how: “a willing Fayed, as the libel case against The Guardian neared trial, engaged a lawyer to search his papers and trace witnesses.”


-------------------------------------------------------------





3 January 1997: Sir Gordon Downey writes to the Times to complain about the delay in the proceedings caused by The Guardian’s failure to submit its allegations. 


-------------------------------------------------------------





4 January 1997: Guardian editor Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey and The Times and blames the delay to the inquiry on Sir Gordon Downey’s misunderstanding of his original letter of 8 October 1996.  


-------------------------------------------------------------





7 January 1997: Sir Gordon Downey replies to Guardian editor Alan Rusbridger, rejecting his letter as “disingenuous”.


    Downey qualified his comments by pointing out that Rusbridger had described his letter of 8 October as being only a ‘draft defence’, not an official complaint to the Inquiry.  In his letter Downey stated:


            “Your letter of 8 October was specifically intended to give me ‘some idea’ of the scope of the inquiry you thought should be


            involved…  Similarly the material provided on 28 November was described by Geraldine Proudler as ‘preliminary’ …  we have


            been badgering Geraldine Proudler since then to provide confirmation of the allegations…  All of this was promised to arrive


            before Christmas.”


-------------------------------------------------------------





8 January 1997: Counsel for the Inquiry Nigel Pleming QC faxes another request for information to Guardian solicitor Geraldine Proudler.


Pleming states:


            “I am unable to reach you by telephone (messages left yesterday and today) and trust that this fax is brought to your attention…              I am anxious to hear from you as to when you will be able to provide the promised information.”


-------------------------------------------------------------





9 January 1997: Guardian editor Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey to apologise for his letter of 4 January.  


-------------------------------------------------------------





Also on 9 January: Guardian solicitor Geraldine Proudler responds to Nigel Pleming’s letter.  She agrees to meet him the following day to discuss The Guardian’s complaints.


-------------------------------------------------------------





15 January 1997: After a three month delay Sir Gordon Downey’s inquiry begins when The Guardian’s solicitor, Geraldine Proudler, finally submits The Guardian’s complaints against Neil Hamilton; Tim Smith; Sir Michael Grylls and other MPs with links to the lobbyist Ian Greer.  


-------------------------------------------------------------





16 January 1997: The Guardian launches its book on the ‘cash for questions’ affair, “Sleaze: the corruption of Parliament”, authored by Guardian political reporter David Leigh.  


    Most significantly: 


        1.) The book’s central premise remains that the lobbyist Ian Greer’s commission payments for the introduction of new clients were really bribes to reward MPs for supporting his clients.  


        2.) The book contains a diametrically opposite explanation for the eleventh-hour emergence of Fayed’s three ‘corroborating’ office staff to that which Leigh gave three months earlier in the Observer of 6 October 1996 — despite the fact that at the time of their emergence Leigh had acted as the legal aide to The Guardian’s barrister Geoffrey Robertson QC and therefore with no realistic excuse for the disparity.  In “Sleaze” Leigh describes how The Guardian’s solicitor, Geraldine Proudler; and barrister, Geoffrey Robertson QC, had obtained the witness statements from the three Fayed employees.  Leigh wrote:





               ‘Mounting the escalators at Harrods again, Proudler and Robertson were increasingly pleased with the way that the


               case was going, but they still hoped for a ‘smoking gun’ from Harrods.  Once in the boardroom, they were inspecting


               some statements that had been requested by Robertson — requests that had fallen on deaf ears until, a week earlier,


               the QC had met Fayed’s Washington lawyer, Doug Marvin**.  Both Marvin and Robertson had acted for the


               Washington Post.  Robertson beseeched him to overcome Fayed’s reluctance to involve his former staff and obtain


               statements from them.’





**This is the first time that the supposed key role of Doug Marvin in discovering Fayed’s office staff’s involvement was mentioned anywhere, despite The Guardian publishing 108 articles on its website bearing the introduction: “the full Hamilton story was revealed in The Guardian… This is how the story unfolded.”


-------------------------------------------------------------





Also on 16 January: Alan Rusbridger couriers a copy of Sleaze to Sir Gordon Downey. 


    In his accompanying letter, Rusbridger writes:





            “I thought I should send you a copy of the book which we are publishing today on the whole ‘cash for questions’ affair…  


            You will also be aware that Channel 4 is showing a Dispatches programme tonight on related matters.  I have not been at all


            involved in the making of this*  and will not see it before it has been transmitted, but I believe that it contains important new


            material which you should consider.”





*Note: though Rusbridger states that he had “not been involved”, Guardian political journalist Jamie Wilson worked on the programme’s production team.  


-------------------------------------------------------------





Also on 16 January: Channel Four broadcasts a Fulcrum Productions documentary entitled “A Question of Sleaze”, based on David Leigh’s book “Sleaze”.


    The documentary followed The Guardian’s line exactly — that is, that Ian Greer’s commission payments were bribes.  As per The Guardian’s reporting, Tim Smith’s resignation was also misrepresented to create the false impression that this had been a vindication of the original Guardian article which accused the lobbyist Ian Greer of paying Tim Smith and Neil Hamilton to table Parliamentary questions.  


    The programme did not mention the changing chronology of the allegations, nor was there any discussion of the late emergence of the three Fayed employees.  The supposedly pivotal role of Fayed’s American lawyer, Doug Marvin, was not mentioned either.  Almost all those who appeared on the programme had either a financial link with Fayed or a relationship with The Guardian.  


    The production company responsible, Fulcrum Productions, distinguished itself 18 months later in June 1998 with a documentary on the death of Diana entitled “The Secrets Behind the Crash”.  This programme used the uncorroborated testimony of a known crank named Francois Levistre to build a case supporting Mohamed Al Fayed’s allegations that British intelligence had murdered the Princess in cahoots with the British Royal family.


-------------------------------------------------------------





22 January 1997: Mohamed Al Fayed’s three employees Alison Bozek, Iris Bond and Philip Bromfield give oral testimony to Sir Gordon Downey’s Inquiry.  


    Counsel for the Inquiry Nigel Pleming QC succeeded in exposing many irreconcilable anomalies in their testimonies.  However, Pleming failed to press them for their explanations for remaining silent for two years prior to their eleventh-hour appearance just before the libel trial.


-------------------------------------------------------------





Late January: Guardian solicitor Geraldine Proudler submits to Sir Gordon Downey’s Parliamentary inquiry a witness statement dated 22 January 1997 signed by Fayed’s American lawyer, Douglas Marvin.  In his statement Marvin gives another irreconcilable account of his role in the timely ‘discovery’ of Fayed’s three corroborating office staff.


    In his statement Marvin stated:


               “In September 1996, I was in London working.. and, in that process, learned that Mr Al-Fayed was scheduled to


               appear as a witness in Mr Hamilton's case against The Guardian.  Mr Stuart Benson [Fayed's legal adviser] and I


               therefore met with Geraldine Proudler.. and Mr Geoffrey Robertson QC who were acting for The Guardian, to learn


               more about the status of the case… During the course of the meeting with Ms Proudler and Mr Robertson, Ms Proudler


               told Mr Benson and me about certain diary entries that had been produced to The Guardian lawyers by 


               Mr Al-Fayed, one of which referred to a woman named Iris..  I told Ms Proudler that the name Iris probably


               referred to one of the secretaries in Mr Al-Fayed's Park Lane office and, as I was staying in a flat adjacent to the


               Park Lane offices, I would ask Iris about it.


                   Subsequently, I met with Iris Bond..  I reported to Ms Proudler what I had learned from Ms Bond and told her that


               there might be other witnesses with relevant information…  The decision to meet with each of the witnesses.. was.. made


               by Mr Benson and me, at the suggestion of Ms Proudler.”





    In this excerpt, above, Marvin makes clear that the idea that Fayed secretary Iris Bond might have been involved occurred to him during the meeting held at Geoffrey Robertson’s chambers on 20 September, ten days before the libel trial, when The Guardian’s solicitor, Geraldine Proudler, showed him Fayed’s telephone message book bearing Iris’s name.  However, Fayed’s English lawyer, Laurence Harris, of solicitors D J Freeman, had discussed this same entry with Geraldine Proudler on the telephone fifteen months earlier on the evening of 28 June 1995, following which Harris had sent the message pad to Proudler the next day accompanied by a letter pointing out the “Iris” entry (see Part Four) 


    Comment: It is absurd to suggest that top libel lawyer Geraldine Proudler considered the office telephone message pad so valuable that she took it to show Doug Marvin just before the trial specifically for his opinion, when she had previously considered it to be so inconsequential that she hadn’t bothered asking Laurence Harris to find out who “Iris” was during the previous fifteen months since Harris first pointed out the “Iris” entry to her — thus showing that Proudler was involved fully in the conspiracy to pervert the course of the inquiry.


-------------------------------------------------------------





10 February 1997: Guardian editor Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey and alleges explicitly that a commission payment, which lobbyist Ian Greer had given Neil Hamilton for introducing United States Tobacco (UST) to his lobbying company, was actually a bribe to support UST in Parliament.  


    Later that same day Rusbridger gave oral evidence to the Inquiry and read his letter into the record.  In his letter Alan Rusbridger states:


               “There is first of all the question of whether the £6,000 was in fact a commission…   While undoubtedly convenient for


               Mr Hamilton (and also Mr Greer) to be able to present this payment as an “introductory commission" it is questionable


               if it was, indeed so….    Even if it was a commission (which we dispute), it is downright dishonest of Mr Hamilton to say


               that he did nothing on behalf of UST in return for the fee he received or that anyone could imagine that his lobbying


               activities on behalf of the company were uninfluenced by the money he received…    Despite this clear warning from


               the Registrar, Hamilton deliberately concealed from the registrar his cheque for £6,000 from Greer in July 1989.  As


               we have seen he now maintains this cheque was an "introductory commission" (though we dispute this).  Even if it was a


               commission, there was no question that it related to membership of the House.”


-------------------------------------------------------------





12 February 1997: Former Conservative MP Tim Smith gives oral testimony to Sir Gordon’s inquiry.  


    During his testimony Smith denied receiving any payments from the lobbyist Ian Greer.  He admitted receiving £18,000 cash from Mohamed Al Fayed (Fayed himself had admitted giving Smith only £6,000).  Smith also denied receiving any gift vouchers, or any payments processed by Fayed’s office staff. 


-------------------------------------------------------------





19 February 1997: Guardian editor Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey and repeats his allegation that the commission payment Neil Hamilton received from lobbyist Ian Greer for introducing UST was actually a bribe to support UST in Parliament.  


    In his letter Alan Rusbridger states:


                “On Commission payments to UST, we are now able to disprove Hamilton's repeated claim that he did no


               Parliamentary work in return…    We do not accept it was an introductory payment.  We believe it was directly linked


               to the pattern of his behaviour as an MP.”


-------------------------------------------------------------





Also in his letter of 19 February: Alan Rusbridger encloses four documents which he claims proves that The Guardian propositioned Neil Hamilton with a ‘cash for questions’ allegation during his interview by Guardian journalists on 22 July 1993.  


    Rusbridger submitted the documents to disprove Neil Hamilton’s claim that The Guardian’s ‘cash for questions’ story of October 1994 had been based on false allegations that Mohammed Al Fayed had made spitefully as a consequence of his anger over his failure a few weeks earlier to coerce Prime Minister John Major into granting him a British passport.


    Rusbridger describes these four documents as notes of the interview and extracts from affidavits by Guardian reporters David Hencke & John Mullin.  However one of the documents is shown to be genuine but cleverly misrepresented; another is proved to be a forgery; one of the affidavits is proved to be unsigned as well as unsworn; whilst the remaining document — an extract from a unsworn witness statement — contains an equivocal, unrealistic account of the interview.


    The first document, document “A”, Rusbridger describes as a shorthand note that Guardian journalist John Mullin had made immediately after the interview, which Rusbridger purported contained Hamilton’s denial to a ‘cash for questions’ allegation.  Though genuine, this note actually contains Hamilton’s response to a different question about his registered Parliamentary consultancies, not a response to a ‘cash for questions’ allegation.  


    The second document, document “B”, Rusbridger describes as a computer note of the interview, which Mullin had entered  into The Guardian’s mainframe computer from his shorthand note after returning to the office after interviewing Smith and Hamilton.  It contains an entry which Rusbridger claims was Hamilton’s response to a “cash in brown envelope” allegation, which does not show on the shorthand note from which it was transcribed.  This note bears several other features showing that it was amended retrospectively on a PC after being transferred from The Guardian’s mainframe computer.  After being challenged about the anomalies in this document discussed in Jonathan Boyd Hunt’s book “Trial by Conspiracy” published on 19 October 1998, Rusbridger admitted in an article published two days later in The Guardian that he had printed the document off from his own Applemac after transferring it from the mainframe.  However, Rusbridger gave no explanation as to why he transferred it in the first place instead of printing it off from the mainframe directly. 


    The third document, document “C”, Rusbridger describes as a two-page extract from John Mullin’s “affidavit”.  When Neil Hamilton asked Sir Gordon Downey to confirm the veracity of this document a few months later, Downey revealed that it had been taken from a draft statement that had never been signed by Mullin at all.  In other words, this document had zero evidential value though Rusbridger describes it as having been sworn on oath.  


    The final document, document “D”, is also not an ‘affidavit’ as described by Alan Rusbridger.  It is a two-page extract from the unsworn witness statement of Guardian journalist David Hencke.  In the extract Hencke claims that he and Mullin had definitely asked Hamilton about ‘cash for questions’ during the interview, and quoted Hamilton’s alleged response in direct speech.  However, Hencke stated that “either John or I” had asked the question, thereby demonstrating a failure to remember which of them had put the corruption allegation to the minister — which is hardly something a journalist would ever forget.


-------------------------------------------------------------





7 March 1997: Alan Rusbridger writes to Sir Gordon Downey and alleges explicitly that the commissions that lobbyist Ian Greer had granted Michael Grylls, Neil Hamilton & Michael Brown were the means by which Greer paid the three MPs for supporting his clients.  


    In his letter Alan Rusbridger states:


                “In general, I am struck by the attitude of insouciance affected by Grylls, Hamilton and Brown towards the


                "introductory commissions". These, it is now plain, were the dishonest means by which Greer both rewarded his


                "stable" of MPs and kept them under a continuing obligation to assist his business by assisting clients of that


                business.”


-------------------------------------------------------------





17 March 1997: Conservative Prime Minister John Major prorogues Parliament for a general election.  The publication of Sir Gordon Downey’s report is delayed until after the election.  


-------------------------------------------------------------





7 April 1997: After having secured the prior agreement of the LibDem and Labour Parties to withdraw their candidates, BBC war correspondent Martin Bell announces his intention to stand as an "anti-sleaze" candidate against Neil Hamilton in the Tatton constituency.  The Labour and LibDem candidates agree to stand down to provide Bell with the best chance of unseating Hamilton.


-------------------------------------------------------------





8 April 1997: The British media invade the Tatton constituency.  The Guardian publishes a major article accusing Neil Hamilton of corruption and wrongdoing.  Local Guardian-owned newspapers join The Guardian’s campaign to support Martin Bell. 


-------------------------------------------------------------





1 May 1997: With the support of the Labour and LibDem parties Martin Bell becomes the first independent MP elected for 52 years, taking Tatton from Hamilton with an 11,000 majority.


-------------------------------------------------------------





2 May 1997: Two Manchester-based freelance journalists, Jonathan Boyd Hunt & Malcolm Keith-Hill, begin an investigation into the ‘cash for questions’ affair as part of preparations for a TV documentary proposal.


-------------------------------------------------------------





3 July 1997: Sir Gordon Downey’s report is published.  The report clears lobbyist Ian Greer of all The Guardian’s allegations that he had paid MPs Neil Hamilton & Tim Smith ‘cash for questions’.  The report also clears Ian Greer of The Guardian’s oft-pressed allegation that his commission payments were actually bribes to reward MPs for supporting his clients. 


               1.  Sir Gordon’s exact words with respect to The Guardian’s allegations that Ian Greer had bribed Smith were:


                    “There is no evidence to indicate that he received cash from Mr Al Fayed indirectly through Mr Greer.”


                    Similarly, with respect to Neil Hamilton, Downey stated: “There is no evidence to indicate that Mr Hamilton


                    received cash from Mr Al Fayed indirectly through Mr Greer” and “There is insufficient evidence to show that


                    the UST [commission] payment was a disguised consultancy fee.”


               2.  Sir Gordon also dismissed the claim that Fayed had given Neil Hamilton Harrods gift vouchers.  


               3.  Sir Gordon also dismissed the belated claims by Fayed employees Alison Bozek, Iris Bond and Philip


                    Bromfield, that they had processed cash payments to Ian Greer


               4.  However, and bizarrely, Sir Gordon found that the three employees’ similar, evidence-free, last minute


                    claims that they had processed cash payments to Neil Hamilton, amounted to “compelling evidence”.


-------------------------------------------------------------





4 July 1997: The Guardian applauds Downey’s report with 8 pages of coverage implying that Downey had vindicated its story accusing Ian Greer of bribing Smith and Hamilton.


    Despite the fact that Downey had rejected all of The Guardian’s longstanding allegations from October 1994 that the lobbyist Ian Greer had bribed Smith and Hamilton, and that Downey had actually found in favour of an allegation that had actually been made for the first time in the final days of September 1996 less than a week before Hamilton had requested Downey to investigate, Guardian editor Alan Rusbridger stated, in a front-page article entitled “A liar and a cheat: official”, with hardly believable disingenuousness:


            ‘On October 1 last year we called Neil Hamilton a liar and a cheat.  That verdict is now official.  Sir Gordon’s report 


            is a complete vindication of all the our work over nearly four years.  It is a detailed and damning demolition of every 


            lie Neil Hamilton has spread during that period.  


                ‘The Guardian’s investigations are rightly praised by Sir Gordon, who points out in his report that many of the most


            serious allegations would not have come into the open without the paper’s persistence.  


                ‘It has been a long and hard haul during which the paper has endured a stream of vitriolic criticism from


            Mr Hamilton, his colleagues and other commentators.  There have been numerous calls for tougher press laws.  Those


                calls now look dangerous and hollow.  Sir Gordon is to be congratulated for his determined and meticulous work.’


-------------------------------------------------------------





4 July - 25 October 1997: The Guardian, the Times, the Daily Telegraph and the Daily Mail publish between them twenty-five articles repeating Downey’s ‘compelling evidence’ verdict against Neil Hamilton.


    None of the articles explain that the ‘compelling evidence’ verdict was based exclusively on the last minute evidence-free testimony of Fayed’s three office staff, nor does any article discuss that Downey had rejected all of The Guardian’s original oft-repeated allegations against the lobbyist Ian Greer.


-------------------------------------------------------------





14 October 1997: Neil Hamilton gives a televised address to the Select Committee on Standards and Privileges, to whom Downey reports.  


    During his live address Hamilton defends himself passionately against Downey’s “looking glass” verdict, and quotes widely from a report compiled by two freelance journalists, Jonathan Boyd Hunt & Malcolm Keith-Hill, who, for the previous five months, had investigated the ‘cash for questions’ affair, and whose research supported his claims of innocence.  However, despite Hamilton publicising the two freelances’ report on live TV, no news organisation reported the existence of the freelances’ investigation nor contacted either them or Hamilton for information about their findings.


-------------------------------------------------------------





29 October 1997: Freelance journalists Jonathan Boyd Hunt & Malcolm Keith-Hill release their interim report accusing The Guardian of conspiring with Mohamed Al Fayed and his three office staff to pervert the course of Sir Gordon Downey’s Parliamentary inquiry.  


    The two freelances claimed to have found no reliable evidence to support the charges against Hamilton, but instead claim to have unearthed hard evidence of a conspiracy involving senior Guardian journalists, Mohammed Al Fayed, and three of Fayed's staff, as part of a major cover-up.  The two freelances suggest that The Guardian had enacted its cover-up after publishing a false story based on the mistaken premise that Ian Greer’s commission payments were bribes to MPs.


    No national news organisation ran the story of Hunt & Keith-Hill’s investigation.  The only regional news organisations to run the story were BBC NW and the local Cheshire newspaper the Northwich Chronicle.


-------------------------------------------------------------





On 6 November 1997 the Standards Committee releases its report on Downey's verdict.


    Two Conservative members, Anne Widdecombe MP and Quentin Davies MP, both of whom had savaged Conservative ministers on matters of principle previously, refused to endorse Downey’s findings after being swayed, reportedly, by Hunt & Keith-Hill’s report.  It was an unprecedented split of the Standards Committee.





1998


January 1998: Neil Hamilton issues a libel writ against Mohamed Al Fayed.


    Hamilton’s action this time is against Fayed, as distinct from his earlier action which was against The Guardian, and concerned allegations uttered by Fayed on the Dispatches TV programme transmitted on 16 January the previous year.  


    Fayed responded immediately with an attempt to strike out Hamilton’s action on the grounds that Parliament had already decided that he was guilty.  


-------------------------------------------------------------





30 January - 5 February 1998: Freelance journalist Jonathan Boyd Hunt writes three letters to Guardian editor Alan Rusbridger requesting interviews with several Guardian journalists prior to the publication of his book “Trial by Conspiracy”.  


    Alan Rusbridger stonewalled Hunt’s three requests


-------------------------------------------------------------





26 February 1998: The Guardian’s barrister Geoffrey Robertson QC, publishes his book “The Justice Game”.  


    In his book Robertson acknowledges that prior to the emergence of the three crucial Fayed employees The Guardian’s defence of Neil Hamilton’s & Ian Greer’s libel actions “had rested largely on the word of Mohammed Al Fayed… a man condemned by an official DTI inquiry some years before as a liar…”


-------------------------------------------------------------





9 March - 27 March 1998: The Guardian’s head of legal affairs writes two letters to Jonathan Boyd Hunt containing veiled threats of legal action should he publish his book “Trial by Conspiracy”


    Jonathan Boyd Hunt replies to both letters rebuffing The Guardian’s threats, and repeating his allegations against named Guardian journalists and requests for interviews.


-------------------------------------------------------------





First week of April 1998: The Guardian removes from its website its “Corruption in the Commons” special report, never to reinstate it.


-------------------------------------------------------------





31 July 1998: Neil Hamilton defeats Mohamed Al Fayed’s attempt to block his libel action.  


    Fayed had argued that Parliament had already decided the matter.  However the Honourable Mr Justice Popplewell rules that, although the Standards Committee had found that Hamilton had failed to declare certain interests, it was doubtful whether the committee had found him guilty of taking payments from Fayed.


    Fayed immediately states an intention to petition the House of Lords for the right to appeal Mr Justice Popplewell’s decision.


-------------------------------------------------------------





19 October 1998: Jonathan Boyd Hunt launches his book “Trial by Conspiracy” in the Palace of Westminster, supported in person by: Conservative MP and current Defence spokesman Gerald Howarth; Labour Peeress and current Deputy Speaker of the House of Lords Baroness Turner of Camden; and former Conservative MP Neil Hamilton & his wife.  


    In his book Hunt names senior Guardian editors & journalists, and Fayed & his staff, as having lied in their 1995 witness statements for the 1996 libel trial and lied in their evidence to the 1997 Downey Inquiry; and names Guardian journalists as having withheld, misrepresented, and forged documents for the Downey inquiry, all as part of a major cover-up.  


    Although most major British news organisations attend the Press Conference, including two-man camera crews from BBC and ITN news; and five political journalists from The Guardian; and despite the attendance of Baroness Turner, Gerald Howarth, and Neil Hamilton & his wife, only the Daily Telegraph and BBC NW report the conference.


-------------------------------------------------------------





26 October 1998: Lord Justice Simon Brown refuses Mohamed Al Fayed’s petition to block Neil Hamilton’s new libel action, stating that Mr Justice Popplewell was clearly right.


-------------------------------------------------------------





24 November 1998: Mohamed Al Fayed petitions the full Court of Appeal against Lord Justice Simon Brown's refusal to grant leave to appeal against Mr Justice Popplewell's judgement.





1999


26 March 1999: Three Court of Appeal judges - Lord Woolf, sitting with Lords Justices Hirst and Laws - uphold Mr Justice Popplewell’s ruling in the High Court the previous July.


    The ruling paves the way for Neil Hamilton to sue Fayed for libel over the top of Parliament's supposed final word on the matter.  Fayed responds immediately with an application to the House of Lords to block Hamilton's action.


-------------------------------------------------------------





15 July 1999: Three Law Lords uphold Mohamed Al Fayed's application to appeal to the House of Lords in an attempt to have overturned the Appeal Court ruling. 


-------------------------------------------------------------





7 October 1999: Five Law Lords dismiss Mohamed Al Fayed's appeal to overturn the Court of Appeal ruling, thus allowing Neil Hamilton to sue Fayed for libel.


-------------------------------------------------------------





15 November 1999: Neil Hamilton’s High Court libel action against Mohamed Al Fayed begins.  


    Fayed bases his defence entirely on the evidence-free testimony of his three employees and his tax adviser.  Allegations that lobbyist Ian Greer had bribed Hamilton, which had been the whole basis of The Guardian’s original ‘cash for questions’ campaign, which The Guardian had fruitlessly pressed Sir Gordon Downey to endorse, did not figure in the case at all.  


-------------------------------------------------------------





21 December 1999: The jury rejects Neil Hamilton’s claim for libel.


-------------------------------------------------------------





22 December 1999: The Guardian reports Neil Hamilton’s defeat with heavy coverage.


    In a front page article entitled: “A greedy, corrupt liar”, it was stated:





            Alan Rusbridger, the editor of The Guardian, called for Mr Hamilton to make an apology to the newspaper over 


        accusations he made against Guardian journalists. 


            “Neil Hamilton has now been found guilty by both Parliament and the courts,” he said.  “Today's verdict vindicates the 


        Guardian's reporting of this case.  The jury has found that Neil Hamilton is corrupt. 


            “The Guardian's reporting exposed the mire of MPs on the take in the mid to late eighties and led to the setting up of the 


        Nolan Commission into standards in public life.  Our original reporting has never been shaken despite the slurs of 


        Mr Hamilton, his friends and his legal team.  The Guardian never doubted the integrity of its journalists, who deserve an 


        apology from Neil Hamilton.”


-------------------------------------------------------------





2000


13 February 2000: The Mail on Sunday reports that Mohamed Al Fayed had paid a freelance journalist named Mark Hollingsworth £10,000 for confidential draft cross examination documents stolen from outside the chambers of Hamilton's barristers.  


    The article alleges that Hollingsworth was acting as an agent for a loner named Benjamin Pell, who stole the papers from rubbish sacks outside Hamilton’s barristers chambers.  Pell alleged later that he had stolen the papers at the request of David Leigh i.e. Alan Rusbridger’s brother-in-law and The Guardian’s Comment Editor.


    Hamilton immediately announces that he will appeal against the jury's verdict on the grounds that Fayed’s three employees’ testimony would have been enhanced by having foreknowledge of the questions that they were asked in the witness box 


-------------------------------------------------------------





3 March 2000: Neil Hamilton wins a stay of execution of the order to pay Fayed's costs as a consequence of the revelations about the stolen legal documents.  


-------------------------------------------------------------





10 December 2000: Without interviewing any of the key suspects, the Metropolitan Police drops its inquiries into allegations that Mohamed Al Fayed bought stolen legal documents.


    The police dropped their investigation despite failing to interview several of the alleged conspirators, including Mohammed Al Fayed; Fayed’s Head of Security, John Macnamara; The Guardian's comment editor, David Leigh, and Mark Hollingsworth.


    According to Benjamin 'the binman' Pell, who took the papers from outside the chambers of Hamilton's barristers, it was David Leigh who requested him to steal the documents and sell them to Fayed via Mark Hollingsworth, a close acquaintance of Leigh.  Pell also claimed that John Macnamara had given Hollingsworth the £10,000 payment.


-------------------------------------------------------------





11 December 2000: Neil Hamilton’s appeal against his "cash for questions" defeat begins at the Court of Appeal.


-------------------------------------------------------------





21 December 2000: A year to the day after Neil Hamilton lost his second libel action, the three Appeal Judges refuse to uphold Hamilton’s appeal.  


    Hamilton's appeal failed even though his legal team succeeded in proving that Mohammed Al Fayed had indeed bought legal papers stolen from his barristers’ chambers exactly as alleged. 


    Contrary to the Metropolitan Police's decision to drop the matter, the three judges found that, in seeking an improper advantage, Fayed had indeed authorised a £10,000 payment to journalist Mark Hollingsworth via his chief of security, John Macnamara, none of whom had been interviewed by the police.


    Ignoring the further allegation that Fayed had offered an extra £10,000 to induce the additional theft of documents, the judges did not, however, impose any penalty on Fayed for his “discreditable” conduct.  Instead, and ignoring the added confidence with which Fayed’s three staff would have given their evidence as a consequence of having known what questions they would be asked, the judges concluded that, even if the libel trial judge had known about these transactions at the time, this would not have had an effect on the course or outcome of the trial.  Accordingly the three judges dismissed Hamilton's appeal.


-------------------------------------------------------------





Also on 21 December 2000: Britain’s leading news agency, the Press Association (PA), disseminates a bulletin chronicling the ‘cash for questions’ affair, which claims to cover the milestone events since The Guardian’s original article of 20 October 1994, but which does not even mention the lobbyist Ian Greer who was the focus of The Guardian's allegations.


    Based on information supplied by The Guardian, the lobbyist Ian Greer did not feature in the PA's bulletin though the whole affair began with acres of coverage by Britain's newspapers, most of which described the lobbyist as the alleged briber of MPs at the CENTRE of the controversy.





22 December 2000: Several British newspapers publish the PA's chronology as their own work without any accreditation to the PA.  Incredibly, not one newspaper queried the failure to mention the lobbyist Ian Greer.  


**Note: The PA's chronology is reproduced in the section of Guardianlies.com dealing with Press Association, which can be found in Section Four.


 -------------------------------------------------------------





�



Conclusion


Within a space of five years The Guardian’s original ‘cash for questions’ story, which placed lobbyist Ian Greer at the centre of the controversy as the alleged briber of MPs, on the evidence-free word of a man whom The Guardian had lambasted as a liar, transformed seamlessly under the uncritical gaze of the BBC and the rest of the British media into a completely different story surrounding the supposed involvement of Fayed’s employees and 'brown envelopes' — with the lobbyist Ian Greer but a distant memory.  





    In his witness statement of June 1995 Mohamed Al Fayed had expressly denied that his employees were witnesses to his supposed bribes to the Conservative MP Neil Hamilton, still less that they could have been actually involved in processing bribes to Hamilton and to Greer.  The stories explaining how these three crucial employees came to be discovered at the eleventh hour are so tenuous, anomalous, suspicious, irreconcilable, and contradictory, no reasonable person could fail to recognise that their claimed involvement is nothing other than proof of a conspiracy to pervert the course of justice.  





    And yet, despite the obviousness of the conspiracy, and the efforts that freelance journalists Jonathan Boyd Hunt and Malcolm Keith-Hill undertook to bring it into the public domain, the British media remained content to bury the facts they unearthed.  





    If ever there was a testament to the unbridled brainwashing, history-writing, institution-subverting, anti-democratic, justice-perverting, truth-overwhelming, corrupting influence of The Guardian newspaper, and the sheer uncritical deference that The Guardian commands throughout the BBC and British media generally, the evidence-free, certified liar-dependant ‘cash for questions’ affair of 1994-2000 has simply got to be the best example any defender of truth, justice, freedom and democracy could hope to cite as proof.


�PAGE  �17�








This document is taken from Section Two of:-


Guardianlies.com











