This document is taken from Section Two of:-

Guardianlies.com

2

_____________________________________________________________________________

The concise true story of the ‘Cash for Questions’ affair

_____________________________________________________________________________

Introduction
The British ‘cash for questions’ affair began on 20 October 1994, when The Guardian newspaper published a front-page article alleging that London’s leading lobbyist, Ian Greer, had given corrupt payments to Neil Hamilton and another government minister, Tim Smith, a decade earlier during the mid 1980s when both had been backbench MPs.  It was claimed that Greer had bribed the two Conservatives for the support they had given one of his clients, the Egyptian owner of Harrods, Mohamed ‘Al’ Fayed.  

Bizarrely, The Guardian’s story was based entirely on Mohamed Fayed’s unsupported testimony, and four years earlier Fayed had been exposed as intrinsically dishonest.

(On 7 March 1990, the Department of Trade & Industry (DTI) had published a report into the Fayed brothers’ purchase of House of Fraser, parent of Harrods, which revealed Mohamed Al Fayed to be a vengeful liar who had bought the company with £615 million cash that he had stolen from the world’s then richest man, the Sultan of Brunei.  

    The next morning’s Guardian had marked the publication of the DTI report with a major front-page article bearing the headline ‘Fayeds lied over Harrods’, and ten more articles covering The Guardian’s centre pages, across the top of which a banner headline shouted: ‘Lies, lies, and more lies - the mountain that came from Mohamed’.  In the same issue, The Guardian’s editor, Peter Preston, penned a leading article entitled ‘How lies bring their own reward’, in which he described the Egyptian as a purveyor of ‘cock and bull’ stories.)

Even more curious, Fayed never claimed to have been party to the supposed payoffs between the lobbyist and the two MPs.  In other words, Fayed was not in any position to prove that Ian Greer had passed money to Neil Hamilton and Tim Smith even if he had been a model of honesty.  

Question:
Why would The Guardian publish corruption allegations against a lobbyist and two government ministers, when they depended entirely on the unsupported testimony of a documented serial liar whom The Guardian itself had lambasted previously, who wasn’t even in a position to prove the allegations anyway?

Answer:

For the previous ten years the Guardian's political staff and other political journalists throughout the British media had believed that Ian Greer had been bribing Tory MPs.  The Guardian had published the article when Fayed, in a fit of rage over the government's reluctance to grant him a British passport, had finally agreed to endorse a story that the Guardian had invented to destroy Ian Greer - and damage the Tory government.
[Note: For a detailed chronology of events proving the statements and contentions within this document, digest the next document in Section Two entitled: "The Brainwashing of a Democratic State" and eleven Guardian lies listed in Section Three.]

Part One 

Background to The Guardian’s “cash for questions” story

The rumours about Ian Greer had begun ten years earlier, following an article in The Observer on 1 July 1984 by the paper’s political editor, Adam Raphael, in which Raphael implied that professional lobbyists were paying MPs to table questions at £200 a time.  Raphael recorded the reaction of only one lobbyist to the proposition: rising star Ian Greer.  In the piece Greer denied that he paid MPs for parliamentary services, but his denial was made to look dishonest by Raphael’s disclosure that Greer had paid a Labour MP £1,000 for his advice on lead in petrol.  

Five years later Raphael put Greer under the spotlight again, with a major article in The Observer on 9 April 1989.  Once again, Raphael raised an anonymous ‘allegation’ that MPs were being paid to table questions at £200 a time.  

The allegations in this second, higher-profile article, gave rise to comments on the Floor of the House the next day, adding further to the rumours about Greer among Labour MPs and political journalists.  Six weeks later on 23 May 1989 Raphael gave evidence to a Parliamentary inquiry into lobbying, during which he admitted that he had no evidence to back up his charges, but the article had already caught the interest of a Left-wing political journalist named Andrew Roth, author of a journal listing MPs' interests and beliefs entitled Parliamentary Profiles.  Roth carried out some inquiries and discovered that Greer had given commission payments to the chairman of the Conservative back-bench Trade and Industry Committee, Michael Grylls MP, for introducing clients to his lobbying company.  Accordingly the next edition of Parliamentary Profiles carried a lurid profile of Grylls, in which Roth implied that his commission payments from Greer were really kickbacks for supporting the lobbyist's clients in Parliament. 

The book's publication aroused the immediate interest of Labour MP Dale Campbell-Savours, who instigated and led a Parliamentary inquiry into Greer's commission payments a year later on 3 April 1990.  When Greer appeared before the committee of inquiry he acknowledged that he had given commissions to two other MPs besides Michael Grylls, but despite relentless questioning from Dale Campbell-Savours Greer refused to name them on the grounds that it was not his position to do so.  At the conclusion of its investigation the committee ruled that there was nothing improper in MPs receiving commission payments, and accepted Grylls' explanation that the rules governing the registration of MPs interests did not extend to payments that carried no obligation, such as one-off commissions.  Nevertheless the committee recommended that payments of whatever nature should be registered from then on to prevent insinuations such as Roth's being made again. The publication of their report nevertheless fuelled the deep suspicions about Greer among journalists and several Opposition MPs.

The rumours came to head again three years later on 22 June 1993, in the run up to a Commons debate on lobbyists, when The Guardian carried an editorial by Hugo Young, the chairman of The Guardian's owners The Scott Trust, entitled “Adding corruption to the impotence of public life”.  In his article Young alleged that “British public life is being corrupted” by a “growing army” of “power-peddling PR consultants and lobbyists”, who were “impotent and corrupt” and who “the world would be better of without”.

      A week later again on 28 June the long-awaited Commons debate on lobbyists was held, during which Labour MP Bob Cryer lambasted Greer for failing to disclose the names of the other two MPs besides Grylls to whom he had granted commission payments.

      Following the debate Hugo Young and his editor, Peter Preston, decided that it was high time that Ian Greer was taken down.  Accordingly, Preston dispatched The Guardian's Westminster correspondent, David Hencke, to do a little digging.

Hencke contacted a number of Greer's clients in an effort to unearth something, but despite his suggestions all gave the lobbyist glowing reports about his professionalism.  A few weeks later in July Peter Preston took it upon himself to approach Greer's most unpredictable client, Mohamed ‘Al’ Fayed, in order to acquire something to corroborate the paper's suspicions.  To obtain his co-operation Preston offered Fayed access to some confidential files that The Guardian had inherited a few weeks earlier on 1 June when the paper had acquired The Observer from Fayed's old enemy, Tiny Rowland of Lonrho plc.
In order to deliver his side of the bargain and get access to Rowland’s files, Fayed strung Preston along and put Greer in the frame with a few half-truths.  Over the following week David Hencke, accompanied by Guardian journalist John Mullin, conducted interviews with Greer and two of Fayed’s former Tory supporters, Neil Hamilton and Tim Smith.  Nothing much came from Hencke & Mullin’s inquiries.  

    Over the next twelve months there were two other attempts at sinking Greer, both of which failed.  The first of these was conduced by The Sunday Times in January 1994, which used a reporter posing as a Welsh road haulier who said he wanted parliamentary questions tabled about toll charges on the Severn Bridge.  He was prepared to pay, he said.  Greer passed the ‘sting’ with flying colours.  ‘We don’t pay MPs to table questions,’ he replied.

    In March, Central TV’s ‘Cook Report’ had an attempt at entrapping Ian Greer, in a joint operation with The Guardian, but Greer passed that test too and the programme was cancelled.  The frustration at The Guardian was rising.

Then, in September 1994, the European Court of Human Rights threw out Fayed’s appeal to quash the damning DTI report that had blackened his name and prevented him from acquiring British citizenship.  Fayed’s anger spilled over.  Within days he tried to blackmail Prime Minister John Major into granting him a British passport and withdrawing the DTI report.  Major rebuffed Fayed on both counts.  Fayed’s frustration and anger against the Conservatives rose even further.

    Four weeks later the volatile Egyptian had to pay a £5 million tax bill.  Mohamed ‘Al’ Fayed was outraged at having to pay such a massive sum to the same government that had decreed him unworthy of a British passport.  He finally relented and provided The Guardian with the kind of statement that its editor had sought fifteen months earlier.  As far as Fayed was concerned, The Guardian’s determination to nail Ian Greer now suited his own vengeful agenda against the Conservatives - and especially Conservative MP for Tatton, Neil Hamilton.  

Tragically, two years earlier in April 1992 Hamilton had been promoted to Minister for Corporate Affairs at the Department of Trade & Industry, inheriting responsibilities for the 1990 DTI report that Fayed had just failed to annul.  At the time of Hamilton’s promotion Fayed could hardly contain his delight, and he sent Hamilton a letter of congratulation suggesting that they should meet up together.  

    To Fayed’s thinking, Hamilton owed him a favour.  Seven years earlier during the mid-1980s, before the DTI report’s publication when Mohamed Al Fayed had been the toast of the Press, Hamilton had been among a handful of MPs who had supported the Egyptian’s ownership of Harrods against attacks by Fayed’s rival, Tiny Rowland.  

    Hamilton had also enjoyed Fayed’s hospitality, and like other MPs and journalists had enjoyed a private tour of Duke & Duchess of Windsor’s former villa outside Paris, coupled to a stay at the Paris Ritz, both of which Fayed controlled.  

    However, to Fayed’s great dismay, Neil Hamilton had refused to abuse his new ministerial position to help him get his passport.  Instead, Hamilton disclosed his former support to his DTI officials and delegated responsibility for the DTI report to another minister.  

Mohamed Al Fayed never forgave him for what he saw as a snub and a betrayal of his hospitality.  Now, two years later in October 1994, Fayed’s vengeance against his former supporter and the Tories dovetailed perfectly with The Guardian’s vendetta against his lobbyist.  

Part Two

The publication of The Guardian's 'cash for questions' story

The last straw for Mohamed Al Fayed that tipped him over the edge occurred on Monday, 17 October 1994, when he paid his £5 million tax bill.  Fayed gave the go-ahead to Peter Preston that very same day and two days later The Guardian’s evidence-free ‘cash for questions’ article was rolling off the presses.  

To give its story more credibility, The Guardian claimed, falsely, that it was Mohamed Al Fayed who had done all the running and had ‘revealed’ to The Guardian on his initiative that his lobbyist had bribed MPs to table questions.  Fayed had come clean, the paper said, out of a sense of duty and disgust at corruption in public life.  Fayed was quoted as having said: 

“I felt it was now my public duty to make these facts known...  He [Ian Greer] told me he could deliver, but I would need to pay.  A fee of about £50,000 was mentioned.  But then he said he would have to pay the MPs, Neil Hamilton and Tim Smith, who would ask the questions.  

    “Mr Greer said to me: ‘You need to rent an MP just like you rent a London taxi’.  “I couldn’t believe that in Britain, where Parliament has such a big reputation, you had to pay MPs.  I was shattered by it.  I asked how much and he said it would be £2,000 a question...  Every month we got a bill for Parliamentary services and it would vary from £8,000 to £10,000 depending on the number of questions.”

Fayed’s ‘quotation’ was most certainly a total fabrication, and the only evidence that was cited to support it - Ian Greer’s varying invoices - did not exist.  Clearly, The Guardian’s editor and staff were so convinced of Greer’s corruption they didn’t care about inventing a totally false story in order to nail their target.  But The Guardian’s suspicions were wrong, and Fayed had agreed to corroborate them in a fit of rage over his passport.  

When the story broke one of the MPs, Tim Smith, resigned his ministerial post.  The Guardian believed that their suspicions about Greer had just been vindicated.  They were wrong.  Smith had resigned because he had taken cash directly from Fayed himself, which the evidence shows The Guardian had not known about.  Later that same day Neil Hamilton and the lobbyist sued The Guardian for libel.  The Guardian went into shock.  Peter Preston reacted immediately.  Before he sent an article he had written to press that evening he excised a damning passage describing Fayed’s rage over his passport and his £5 million tax bill that had sent him over the edge.  

    A few weeks later in November The Guardian learnt that Smith had actually taken cash from Fayed directly.  The Guardian subsequently embarked on a campaign of bluff and bluster, and glossed over Smith’s resignation in a way that created the impression that The Guardian’s story had been accurate.  

Within days Fayed alleged that he had paid Hamilton directly too.  These new allegations were made only to create the impression that Fayed had had uniform arrangements with the two MPs.  Accordingly, no attempt was made to support them and Fayed was content to state categorically that no witnesses had been involved.

Over the following months, going on into 1995, The Guardian carried on preparing for trial.  One of the central themes of its defence was its concocted tale that Mohamed Al Fayed had proactively made both sets of allegations against Hamilton and Smith back in the summer of 1993 - at which time the paper had actually been conducting its own inquiries into the lobbyist Ian Greer, nothing more.  The double ruse was designed on one hand to create the false impression that Fayed had made the allegations before he had hit the roof over his passport, and so could not have been motivated by that to make his allegations out of spite, and on the other hand to create the false impression that The Guardian had merely been reactive, rather than proactive.

Then, on 20 September 1996, just ten days before the libel trial was due to be heard, The Guardian’s lawyers, Geraldine Proudler and Geoffrey Robertson QC, discovered that they had based their whole defence on an entirely false premise.  Like other lobbyists, Ian Greer gave commission payments to people who introduced new clients to his company.  Robertson had planned to argue in court that they were really corrupt kickbacks, but when it was discovered that Tim Smith had never received a commission from Greer, contrary to their beliefs, the central plank of The Guardian’s defence was torpedoed.  The Guardian faced catastrophe.  Despite the sophistication of its cover-up it was now facing claims of £12 million or more as a consequence of the newspaper’s destruction of Ian Greer’s lobbying business.  And, unlike other newspapers, The Guardian did not carry libel insurance.  

The Guardian's dilemma could not have come at a worse time.  Six months earlier in February 1996, The Guardian’s London printworks had suffered severe collateral damage from an IRA bomb, forcing the paper to write off some £14.4 million of its assets and implement alternative printing arrangements, which cost it an additional £5.4 million.  As a result, in the six months up to the libel trial The Guardian had posted an operating loss of some £2.59 million, compared with a profit of £8.49 million during the same period the previous year.  

And so, with its viability as well as its reputation at stake, The Guardian gave Proudler and Robertson the go-ahead to approach Fayed to see whether he could bolster the paper’s defence further by drumming up a few witnesses.  Astonishingly, seemingly without a second thought, Proudler and Robertson did exactly that.

Fayed obliged Proudler and Robertson’s corrupt request.  Accordingly, a week later on 27 September, just three days before the start of the trial and two years after The Guardian’s original story, three of Fayed’s closest employees were coerced to sign witness statements testifying that they had all been involved in paying Ian Greer and Neil Hamilton ‘cash in envelopes’.  

    None of their statements gave any inkling as to why they had taken two years to come forward.  Proudler and Robertson felt safe in the knowledge that Hamilton and Greer would give their evidence first, and it would take at least two weeks before The Guardian would be required to begin its defence.  Accordingly, the concoction of a story to explain away the three employees’ late emergence was not considered to be a priority at this time, and it was thought safe to leave this until the trial was under way.  

But even before these three new ‘witness’ statements had been served, Hamilton had already been forced to pull out when the solicitors acting for both him and Ian Greer had to withdraw acting for either for technical legal reasons.**  

**Note: It would break the flow of this concise rendition of the story to explain why Greer, and then Hamilton, withdrew their libel actions.  For a full explanation digest the next document in this Section entitled 'The brainwashing of a democratic state'.

Part Three

A Campaign of Bluff and Bluster

The Guardian breathed a sigh of relief.  Each of the parties agreed to settle their own costs, running into hundreds of thousands of pounds.  However, in an act of supreme bluff The Guardian requested a nominal £7,500 contribution from both Hamilton and Greer, as it was they who had initiated the settlement.  The two co-plaintiffs reluctantly agreed.  It was a major error of judgement, for it allowed The Guardian to claim victory.  

    Following the settlement, The Guardian’s campaign of bluff and bluster went into overdrive, with a series of over a hundred articles stretching into mid-December 1996, entitled: ‘Corruption in the Commons’.  The theme of the series, underpinned by a graphic, was that the lobbyist, Ian Greer, had corrupted Neil Hamilton and other MPs.  The circumstances surrounding Smith were glossed over and used to imply that Hamilton had received cash from Mohamed Al Fayed  too.  

    Paradoxically, the three Fayed employees, whose eleventh-hour testimony had not, as it turned out, been required, now presented a problem.  Having instigated their coercion, The Guardian was now obliged to weave them into the story.  And so, The Guardian’s David Leigh penned an article to get The Guardian out of its fix.  

    Leigh’s story appeared a week later on 6 October in The Guardian-owned Observer.  With Hamilton and Greer all but destroyed and The Guardian suffering from euphoria, Leigh invented a tale that Fayed’s three employees had been discovered at the last minute by ‘a lawyer’ whom Mohamed Al Fayed  had ‘willingly engaged to search his papers and trace witnesses’.  Leigh obviously cared little that Fayed worked alongside these three employees most days of the week and so would hardly have needed to employ someone else to ‘find’ them. In retrospect Leigh’s sloppily-invented tale can be seen as his biggest blunder, but at the time it went unnoticed among a plethora of articles focusing on the supposed corrupt exploits of the lobbyist Ian Greer.  

Meanwhile, the rest of the British media, including the all-important news agencies, relied on The Guardian for their information.  The Guardian was content to feed them with false and misleading information.  A deception of an entire democratic state was about to take place.

Greer announced his retirement and slipped out of the spotlight, protesting his innocence.  Hamilton, now standing alone against the onslaught, made an official request that the allegations against him should be investigated by Parliament.  His request was granted, and on 14 October 1996 a career civil servant named Sir Gordon Downey was appointed on to conduct an official inquiry. 

With its allegations about to come under scrutiny The Guardian now needed a more realistic story to explain why the three employees had been silent for two years. After three months of prevarication, and with the general election looming large, on 15 January 1997 Guardian solicitor Geraldine Proudler submitted The Guardian’s complaint to Sir Gordon Downey.  A few days later she presented a new, slightly less implausible story explaining away the three employees’ late emergence, based on the supposed chance intervention of Fayed’s US lawyer who happened to be in London.  The next day The Guardian published its book, Sleaze (which contained a quite different variation of this new story).  

    The Guardian’s new editor, Alan Rusbridger, couriered a copy of the book to Downey that same day, together with a letter advising him to watch a Guardian co-produced TV documentary that evening on Channel Four, entitled ‘A Question of Sleaze.’  

Like the book, the programme relied on insinuation and propagandist imagery, such as ‘dramatic reconstructions’ of bricks of £50 notes being placed into ‘Hamilton’s’ outstretched hands.  

    Three months later, with the publication of Downey’s report imminent, Prime Minister John Major prorogued Parliament for a general election.  Fading BBC war reporter Martin Bell jumped at the chance to oust Hamilton, having been indoctrinated by Guardian journalists in Bosnia a few years earlier. Accordingly, Bell stood as an ‘independent’ candidate for the Tatton constituency, having first secured the assent of the local Labour and LibDem groups to withdraw their candidates and support him.  Many Tatton Conservatives believed that Martin Bell would not have stood against Neil Hamilton unless the beleaguered Tory was indeed guilty.  Bell also had the support of hundreds of Labour and LibDem volunteers, plus propagandist coverage by two Guardian-owned local newspapers; plus a national media witch-hunt led by The Guardian.  The more Neil Hamilton stated his innocence, the more the massed opposition stated the reverse.  And so, on 1 May 1997, Martin Bell won Hamilton’s ‘safe’ Tory seat.  Bell called it a victory for democracy.

Following the election two provincial freelance journalists, Jonathan Boyd Hunt & Malcolm Keith-Hill, began investigating the ‘cash for questions’ affair in preparation of a proposal for a TV documentary.  Hamilton gave Hunt and Keith-Hill free access to all the papers from the libel trial and the Downey Inquiry.  

    Two months later on 3 July 1997, Sir Gordon Downey’s report was published.  It caused a sensation - but for the wrong reasons.  Downey rejected all The Guardian’s Greer-based allegations, on which the paper’s original story; its book Sleaze; and its ‘Corruption in the Commons’ series had all been based.  However, the British media did not report this.  Downey also rejected the three Fayed employees’ eleventh-hour testimony that they had processed cash handouts to Ian Greer.  The British media did not report this either.  However, and bizarrely, Downey said that he found these same three employees’ similar, evidence-free, last minute testimony against Hamilton ‘compelling’.  The British media most certainly did report this.  

    Hamilton and his wife were besieged.  British news programmes repeated incessantly Sir Gordon Downey’s ‘compelling evidence’ verdict, without any attempt at explaining to their viewers what that ‘compelling evidence’ actually comprised.  Accordingly, Neil Hamilton was attacked relentlessly and referred to as ‘the disgraced former minister’ (he still is), whereas Guardian editor Alan Rusbridger bluffed through tame interviews with the media without too much trouble though Downey had rejected all The Guardian’s original allegations. 

    The British press also feasted on Downey’s ‘compelling evidence’ line.  Up to the end of the year The Guardian, The Times, The Daily Telegraph and The Daily Mail between them published 49 (forty-nine) articles repeating Downey’s ‘compelling evidence’ mantra, only one of which explained what that ‘compelling evidence’ amounted to.  The article in question, written by Boris Johnson and published in The Daily Telegraph on 19 November 1997, had been based on a report that had been released two weeks earlier by Hunt & Keith-Hill.  

    Boris Johnson’s piece was entitled: ‘“Hamilton was wronged: The most serious charge against him rests solely on the testimony of a proven liar and his employees”.  Few in the British media took any notice.  Accordingly, the media’s repetition of Downey’s infamous catch-phrase continued unabated.  

Part Four

The Guardian's desperation boils over

In October 1998 Jonathan Boyd Hunt released his book Trial by Conspiracy: the lies, cover-ups and injustices behind the Neil Hamilton affair, which exposed the conspiracy against Hamilton conducted by The Guardian and Mohamed Al Fayed .  Five Guardian journalists attended, including David Leigh, who caused maximum disruption whilst his old friend from The Observer, Mark Hollingsworth, sat alongside.

    Though the book made the strongest allegations ever against a free newspaper, and though most of Britain’s principal news organisations attended, only one newspaper, The Daily Telegraph, reported the event.

After overcoming a series of blocking moves by Fayed, a year later Neil Hamilton’s new libel action, which this time was against Fayed rather than The Guardian, finally got under way at the High Court in London.  Once again, Downey’s ‘compelling evidence’ line was repeated in court to great effect, by Fayed ’s counsel George Carmen QC, to a jury whose prior understanding of the case had been conditioned by five years of unthinking, biased, misleading, media condemnation.  

    The outcome of the trial would turn on whom the jury believed - Neil Hamilton or Mohamed Al Fayed and his employees - for there was not a shred of material evidence to back up the allegations against the Tatton’s former MP.  All the Hamiltons’ financial records going back to the mid-1980s had been examined.  Any cash inputs had been reconciled.  Forensic accountants had crawled over the Hamilton’s credit card records, but no changes in spending patterns had been identified.  Hamilton had also used his credit cards to withdraw cash from ATM machines and had made regular small withdrawals of cash from the bank throughout the period he was supposedly taking Fayed’s cash bribes.  

Hamilton had also made a cash withdrawal from an ATM machine in France in 1987, before which Fayed’s employees had claimed that they had given him £4,000 spending money for the trip.  

However, none of these facts mattered enough to the jury.  The combined performances in the witness box of Fayed’s three employees and Fayed’s tax adviser, were deemed sufficient, and Hamilton lost his action.  It was said by the judge that one of Mohamed Al Fayed ’s employees in particular, Fayed’s former personal assistant Alison Bozek, had given ‘highly convincing’ testimony.  

A few months later on 13 February 2000, the Mail on Sunday disclosed that, prior to Fayed’s employees giving their evidence, Fayed had bought reams of draft cross examination papers that had been stolen from waste sacks outside the chambers of Hamilton’s barristers.  It was clear that the confidence with which Fayed’s employees had given their evidence could have been bolstered by each having foreknowledge of the questions that they would and wouldn’t be asked.  Hamilton lodged an appeal immediately.

A year later in December 2000, the case came to trial before three appeal court judges.  It was explained in court how Hamilton’s privileged legal papers had been stolen by a loner called Benjamin ‘the binman’ Pell, who made a lucrative living from such pursuits, and bought by Mohamed Al Fayed  for £10,000 cash.  Both these facts were reported widely in the British press.  

Less widely reported was the fact that Pell had stolen the papers on the suggestion of The Guardian’s deputy editor, David Leigh, and passed to Fayed via a close friend of Leigh - former Granada TV World in Action staff reporter Mark Hollingsworth, whom Leigh had known since April 1987 when they wrote articles together at The Observer attacking Tory MPs.  

In the event, Hamilton’s appeal failed.  But though the three Appeal Court judges agreed that Mohamed Al Fayed  had indeed bought Hamilton’s stolen cross-examination documents for £10,000 as Hamilton’s side described, and though Hamilton had lost his libel action because the jury believed the evidence-free testimonies of Fayed’s employees and tax adviser, the three judges decided that the outcome of the trial would not have been affected materially.

On 21 May 2001 Jonathan Boyd Hunt submitted his papers as a candidate for the Tatton constituency for the forthcoming general election of 7 June.  Hunt said he was standing in order to break the news blackout conducted by the national media of his and his colleague’s investigation.

The next day, 22 May, Mohamed Fayed made Neil Hamilton bankrupt.  Outside the court the Eurosceptic former MP announced he would continue his fight with an application to the European Court of Human Rights.  Which is where, ironically, it all began in the first place.  For it was on 21 September 1994, when the European Court threw out Mohamed ‘Al’ Fayed’s last chance to quash the DTI report into his acquisition of Harrods, which had blackened his name and prevented him acquiring his British passport, that Fayed decided to get his revenge on those he held responsible.  

And, when he had to pay his £5 million tax bill four weeks later, it was then that Fayed meted out retribution on the DTI minister who, having enjoyed his hospitality seven years earlier, nevertheless wouldn't abuse his ministerial position to help Fayed achieve his goal.  It was then that Fayed contacted The Guardian to indicate consent to the request that Peter Preston had made the previous summer: just a few words 'on the record' that would enable The Guardian to sink a Tory lobbyist called Ian Greer who they had been trying to nail.  

And so, Fayed put his name to The Guardian's story.
