













The One That Got Away



The Guardian and The Cook Report’s joint investigation of

parliamentary lobbyists Ian Greer Associates



















Jonathan Boyd Hunt



e-mail: jbhunt@guardianlies.com















��

Index





													       page



Foreword													4



Part One: Background											5



Part Two: The Sting											10



Part Three: Central TV/Carlton TV takes stock ( and aborts					15



Part Four: A campaign of spin and retribution							18



Part Five: Undeterred, the Guardian continues its campaign					23



�Foreword



On 5 October 1993, three months after The Guardian had undertaken a few cursory inquiries into leading parliamentary lobbyists Ian Greer Associates, whom The Guardian had suspected of bribing Conservative MPs, The Guardian published a gushing profile on Greer’s company entitled: “The power and prestige of Ian Greer”.  The article caught the attention of a researcher of Britain’s top investigative TV programme The Cook Report, hosted by New Zealand-born Roger Cook, which led to a ‘sting’ operation being enacted by the programme to try and verify The Guardian’s longstanding dark suspicions.



But despite extensive and sophisticated preparation the sting failed to deliver any of its principal objectives and Central TV’s executives cancelled the programme accordingly.  However, so piqued was The Guardian’s editor, Peter Preston, that Central had opted not to broadcast a negative programme on Greer using disingenuously the inconsequential material the programme had managed to acquire, The Guardian then turned its guns on Central TV and Central’s new owners, Carlton TV.  In an amazing campaign undertaken in collaboration with certain influential backbench Labour MPs, The Guardian conducted an all-out war on Central until The Guardian’s false mantra — that the programme had exposed great wrongdoing by Greer and that Central had cancelled it out of loyalty to the Conservative Party — became accepted as truth.



The One That Got Away is the result of hundreds of hours of research into the affair, from scrutiny of scores of documents, including several confidential Guardian documents, and places each event of the Cook Report sting operation into fascinating context with other contemporaneous events. 





�Part One: Background



On 5 October 1993, as London’s top lobbyist, Ian Greer, woke up in the Northern English seaside resort of Blackpool for another day of networking at the Conservative Party’s annual conference, The Guardian’s planned splash on his company appeared in that morning’s paper.  



The Guardian feature on Ian Greer Associates was a direct consequence of events that had their genesis nine years earlier on 1 July 1984, when The Observer newspaper published an article implying that Ian Greer paid MPs to table parliamentary questions.  Five years later on 9 April 1989 the insinuations about Greer were repeated in The Observer, but this time with a much bigger billing.  As a consequence of this higher profile article rumours about Greer increased among Labour MPs and political journalists.  A few months later in June 1989, the hard-left author of Parliamentary Profiles, Andrew Roth ( a former KGB agent who had fled the US in 1948 and settled in England to become lobby correspondent for The Guardian-owned Manchester Evening News ( heard that a prominent back-bench Tory MP called Michael Grylls had received commission payments from Greer for introducing new clients to his company.  Grylls was the chairman of the influential Conservative back-bench trade & industry committee — a non-governmental committee of Conservative MPs through which backbench opinion was communicated to ministers.  

Roth and his Guardian confidants put two and two together and speculated that Greer’s commission payments were not genuine commissions at all, but instead were actually a covert means of transmitting corrupt payments to reward Grylls and perhaps other MPs for tabling parliamentary questions etc. on behalf of Greer’s clients.  Subsequently Roth disclosed the Greer-Grylls link in the next edition of Parliamentary Profiles, implying with lurid prose and juxtaposition that Grylls’s commissions were bribes for supporting Greer’s clients.  

Within days of publication a Guardian-collaborative Labour MP and member of the Members’ Interests Committee named Dale Campbell-Savours met up with Roth privately, following which the MP persuaded the Tory majority on the Committee that Roth’s insinuations should be investigated “to allow Michael Grylls an opportunity to clear his name”.  In fact, it was a ploy to allow Campbell-Savours the opportunity to question Greer and discover whether he had given commissions to any other MPs besides Grylls.  

And so, on 3 April 1990 Greer appeared before the Members’ Interests committee to be given the grilling of his life by Dale Campbell-Savours.  During questioning Greer acknowledged freely that he had given two other MPs commissions besides Grylls, but he refused to name them on the grounds that it was not his business to do so.  Grylls, for his part, pleaded in written submissions that he had not registered the payments previously as the Register of Members’ Interests only provided for the registration of remuneration that carried an obligation, such as directorships and consultancies, and that there was no natural column in the Register which logically could accommodate the registration of payments that carried no obligation, such as one-off commissions.  

In its findings the committee ( including Campbell-Savours, ostensibly ( agreed that there was nothing intrinsically wrong with MPs receiving commission payments, and they accepted Grylls’s explanation as to why he had not registered them.  Nevertheless, to remove all suspicion of the type exhibited by Roth the committee recommended that in future all payments of whatever nature should be registered.  Thereafter, Grylls registered Greer as a “client”, for the want of a better description, while Greer made clear that in future he would insist that MPs receiving commissions would register them.  The rules themselves were not amended to remove the anomaly until two years later in June 1993.  



Now, four months later in Blackpool, a self-satisfied Greer interpreted the feature on his company in that morning’s Guardian — entitled The power and prestige of Ian Greer — as being a back-handed acknowledgement of his status as London’s top lobbyist.  In fact, it was The Guardian’s first overt step to flush out the two unknown MPs to whom Ian Greer had also given commissions and whom The Guardian’s editor Peter Preston believed Greer had corrupted along with Michael Grylls.  



The articles were penned by Westminster correspondent David Hencke, with the assistance of staff reporter John Mullin.  Pointedly, photographs of Ian Greer and Michael Grylls dominated the text, while the sub-heading stated: “John Major and Norman Lamont are among the long-standing political friends of Ian Greer.  Yet his £3m lobbying business is formally tied with only one Tory MP, Michael Grylls”:



‘THE scene is the National Portrait Gallery in London’s West End.  Ian Greer, a top parliamentary lobbyist, is about to offer John Major a glass of vintage champagne.  He suddenly realises the Prime Minister - guest of honour among the 600 attending his company’s 10th anniversary celebrations - prefers a gin and tonic.

Only the best bubbly is on offer.  So Mr Greer sends out, with police escort, to the Chandos, the nearby public house. A glass is brought to the Prime Minister on a silver tray, and a bottle is discreetly purchased.  It remains unopened.  Before the lavish celebration in February last year, Mr Greer, a former Tory agent, was an anxious party host.  He had even telephoned Mr Major’s secretary, Barbara Wallis, who had introduced them.  She had cooed her reassurances to Mr Greer: “If it’s for you, Ian, he’ll be there.”.

Today at 1.00 pm at the Pembroke Hotel, Blackpool, ministers, MPs and directors of international companies will gather for one of the most lavish receptions at the Conservative Party conference.  Mine host is Mr Greer, widely agreed to throw the best parties.  

Ian Greer Associates, his lobbying company with an annual £3 million turnover, has unsurpassed links with the Conservative Party.  He has sponsored this year’s fringe agenda, sent to the 5,000 representatives attending Blackpool.  Today’s Ian Greer Associates party will be followed throughout the week by a series of company receptions and private dinners he has arranged for a list of British firms.  They are eager to influence ministerial decisions, from Sunday shopping to retaining much of the British Gas monopoly.  The company’s clients include Coca-Cola, Taylor Woodrow, British Airways and Cadbury-Schweppes.  Mr Greer relies on parliamentary and Civil Service contacts he has built up over 30 years.  His friendship with John Major dates back a quarter of a century.  When his leadership bid was announced, Mr Greer put himself instantly at the putative PM’s disposal, offering his Jaguar to ferry Mr Major around.  

The lobbyist, whose clients have included Serbian businessmen and the Malaysian government, regularly attended Mr Major’s strategy meetings along with Norman Lamont, who is Mr Greer’s MP and another old friend. Mr Lamont, MP for Kingston Upon Thames, was Mr Major’s 1990 leadership campaign manager.  After success at the polls in April 1992, Mr Greer provided an estimated £5,000 to publish Trust the People, a collection of Mr Major’s hustings speeches delivered around the country from his soapbox.  He had been approached by Conservative Central Office when nobody else would foot the bill.

Only one MP has declared formal links with Greer. Sir Michael Grylls, MP for Surrey North-west, the chairman of the Conservative backbench trade and industry committee, identifies Ian Greer as a “client” in the members’ register of interests.  Sir Michael, also chairman of the Conservative Industrial Fund, which raises cash from business for fighting elections, was paid for introducing British Airways to Mr Greer in 1984.

One of his biggest successes was eight years ago, when the Civil Aviation Authority planned to hand some of British Airways most profitable routes to its then competitor, British Caledonian.  BA lost its lucrative Gulf routes, but won South American flights in return and got the Gulf routes back when it took over British Caledonian in 1987.  It was almost five years before Sir Michael declared the commercial link.

The MP has received other payments.  He and Mr Greer, who met when Sir Michael was fighting Fulham in the 1964 general election, have refused to say what they were for and how large they were.  Two other MPs, whose identities have remained secret, did receive undisclosed payments for introducing clients.  Walter Johnson, MP for Derby South from 1970 to 1983, received what Greer described as a £1,000 retirement gift almost 10 years ago.

The select committee on members’ interests two years ago called for the banning of success fee payments by firms to lobbyists who won parliamentary campaigns, and MPs to declare the clients of the lobbyists they are working for.  Mr Greer backs calls for a lobbyists’ register and code of conduct.  He would require any MP receiving cash from him for introducing business to sign a letter saying he would declare any payment in the members’ register of interests.

Born in 1933, he had his first foray into politics in his early 20s.  It would take too long to become an MP, he believed, so he became instead the youngest-ever Conservative Party agent.  He was to work for Central Office for 13 years.  Lack of promotion opportunities was a frustration.  Mr Greer left in 1966, and became director of the Mental Health Trust.  He had regular dealings with MPs.  He had become convinced of the growing gap between government and industry while a Tory agent.  Mr Greer, who is unmarried, started a political consultancy business with close friend John Russell almost 25 years ago.  Top industrialists were initially unimpressed.  Business just ticked over.  But Mr Greer learned how the lobbying system worked in the United States.  Then came a bitter split with Mr Russell in 1980.  Some suggest it was over the way the business was running; others say their personal relationship had disintegrated.  But Mr Greer bounced back, and early in 1982 launched a lobbying operation, one of the most effective at Westminster, Whitehall and in Brussels.  

By 1982 the climate had changed.  British Airways, Plessey, Argyll and Cadbury-Schweppes were all involved in bid battles in the 1980s.  His client list burgeoned.  Some accounts are thought to have delivered up to £250,000 a year.  But bread and butter relationships contribute much smaller sums, sometimes barely into five figures.

In his 1985 book, Right to Be Heard, Mr Greer set out his philosophy: “It is easier to stop a bad law being made than to get it changed once it is on the statute book.”  He believed MPs were “grossly underpaid and disgracefully ill-served in terms of the most basic secretarial and research support”.

Mr Greer, a committed Tory and member of the Carlton Club, now employs around 50 people. There are, he says, about seven Labour Party supporters.  About twice that number belong to the Conservative Party.  He says his company is non-partisan.  At parties for new recruits, Tory and Labour newcomers are served with fish and chips, wrapped in copies of their parties’ discarded manifesto.

Mr Greer encourages his staff to help candidates during elections.  Among those Tories helped during the last election were John Bowis, now junior health minister, at Battersea, and Graham Bright, John Major’s parliamentary private secretary at Luton South, who eased home by 799 votes.  Fewer Labour hopefuls are aided, reflecting, he says, the staff split.

It is said Ian Greer makes around £275,000 a year.  His offices, in Catherine’s Place, are near Buckingham Palace.  There is a specially commissioned Ray Evans painting of Westminster in the plush boardroom.  A division bell reminds visiting parliamentarians of their primary function.

A workaholic with no family commitments, he has high demands on his staff.  Mr Greer explained: “You’ve got to take your politics seriously from 6.30 in the morning when you switch on the Today programme right through until midnight.”

A corps of dedicated staff form the nucleus of the company, earning the nickname of Greer’s Family.  They are often still at the offices in the small hours.  But his autocratic style and lack of promotion prospects, coupled with what several former members say is a juvenile office atmosphere, have caused staff to leave.  His chief assistant is Andrew Smith, who joined as a 19-year-old in 1984 and is described as “the son Ian never had”.  Plucked from a job as filing clerk in the Ministry of Agriculture, Fisheries and Food, he is now deputy managing director with ambitions to become an MP.  He lost heavily to Labour’s Ann Clwyd in Cynon Valley in last year’s general election.  Mr Smith is said to be a “brilliant organiser but lacking Greer’s flair to be a lobbyist”. Other more disaffected members of staff describe him as “having too high an opinion of himself”.

Mr Greer’s lawyer, Andrew Stone, who works for Lewis Silkin, and his auditor and accountant, Ian Mablin, who works for Wilson Wright, are both non-executive directors.  Three associate directors are Patrick Ferreira, a former airline steward; Robbie MacDuff, former research assistant to the late Allan Roberts, Labour MP for Bootle; and Jeremy Sweeney, a Tory well known for his love of fishing, hunting and shooting.  Angie Bray, aged 39, formerly Chris Patten’s assistant at Conservative Central Office, is a recent recruit.  Others include Perry Miller, formerly special adviser to Malcolm Rifkind, the Defence Secretary, who switched careers five months ago.  

There are rules barring recruits from using any information they learned in their previous jobs in their new career, says Mr Greer.  One former employee said: “Staff are expected to get up at 6 am to read the morning’s Hansard and get all the relevant bits faxed to clients by 8.45 am. On Sundays, he expected you to read all the papers and if there was anything affecting the clients you were involved with, to contact them immediately to see if anything needed to be done.”  In return, pay is high.  Secretaries also earn handsome salaries.  Mr Greer also treated secretaries and researchers of MPs well, sending them flowers and presents.  His expertise at attracting clients is exemplified by the wooing of British Gas this year to handle its battle with the Monopolies and Mergers Commission to avoid being broken up into competing gas firms.  Cedric Brown, chief executive, was invited to lunch at Claridges.  Guest speaker was Gillian Shephard, then Employment Secretary.  Seated around the table were Lord King, of British Airways, Adrian Cadbury, of Cadbury-Schweppes, and Marmaduke Hussey, of the Royal Marsden Hospital - all Greer clients.  A rival lobbyist sums up the result.  “An impressed chief executive of British Gas thinks, ‘Well, he knows the Employment Secretary.  I had better have this man to represent my business.’ ”  It was, in the words of one former senior member of staff, a “vintage Greer operation”.



The second article was headed “DAVID HENCKE and JOHN MULLIN profile the leading player linking politicians with companies seeking a path to the powerful”.  Photographs of Neil Hamilton and Tim Smith featured large either side of the text:



THE differing approaches of MPs to accepting and registering gifts emerge from an episode involving one of Ian Greer’s clients and two Conservative MPs, Tim Smith and Neil Hamilton.  Mr Smith, MP for Beaconsfield, is Conservative Party vice-chairman in charge of finance and candidates. Mr Hamilton, MP for Tatton, is now minister in charge of corporate affairs at the Department of Trade and Industry.  Neil Hamilton did not declare the gift of a week’s holiday for himself and his wife at a five-star hotel in Europe in September 1987 - while Mr Smith did declare a gift of two teddy bears given to him for his children from the same source.  The donor of both gifts was the chairman of a high profile British company.  The Guardian, for reasons of confidentiality, will not name the company, though it will happily lay out the evidence should that be necessary.

Mr Hamilton, vice-chairman of the backbench trade and industry committee at the time, stayed at the European hotel with his wife from September 8 to 14.  Their bill for the week, paid entirely by the donor company, which also owns the hotel in question, totalled more than £5,000 – with the cost of meals, drink and other services topping £2,000.  One bottle of wine alone cost more than £150.  In a statement to the Guardian this week, Mr Hamilton argues that he stayed in “private rooms” at the hotel as the guest of the owner.  Any bill for the week can thus only be “a notional transaction for internal accounting purposes”.

He admits that he did not enter his stay in the register of members’ interests. “There is more attention to the subject of registration of interests today than there was six years ago.  The visit was, in effect, to a private residence, and therefore the question of registering the interest did not, I believe, arise.”

Mr Hamilton, who had a long-standing interest in the affairs of the company pre-dating Ian Greer’s contract with it, asked two parliamentary questions about its affairs after his hotel visit.  He describes them as anodyne.  When he became a minister in 1990 he asked his permanent secretary not to refer matters concerning the company to him.  

Tim Smith has confirmed to the Guardian that he was offered a similar holiday after asking parliamentary questions helpful to the company during the same period.  He turned it down, but accepted teddy bears for his sons - which he duly registered.  Between October 28, 1987 and January 23, 1989, Mr Smith asked 17 separate questions about the company’s affairs.

Both Mr Hamilton and Mr Smith had attended a Greer function at the House of Commons, along with other members of the trade and industry committee, in 1985.  Mr Hamilton believes that several MPs were offered accommodation at the same European hotel.

Mr Greer says: “I categorically deny we were involved in any way with that.”  Any arrangements, he said, must have been made directly between MPs and the company.  “It’s really up to members how they behave.  I am sure there are occasions, some perhaps, when you might question it.”

A spokesman for the company concerned said it ended its links with IGA three years ago, having used the lobbyists from 1985.  “We were advised that there was a need for a lobbyist.  That need was over-stated.  The service was expensive and ultimately unnecessary and we were pleased to end it.”



The two reporters’ failure to mention Mohamed Al Fayed or the Ritz by name had been necessitated by Fayed’s stipulation that neither should be identified.  Regardless, selective omission and dishonest juxtaposition permeated the article, giving an impression at odds with the truth.  

For example, Hamilton had stayed at the Ritz only to augment an invitation Fayed had issued for a private tour of the Duke & Duchess of Windsor’s former Bois de Boulogne villa (on which Fayed had acquired a 50 year lease from the City of Paris).  This was not mentioned in the article, thus creating the impression that Hamilton and his wife had enjoyed a ‘freebie’ that truly was a ‘holiday’ in all accepted senses of the word.  Furthermore, the Hamiltons had enjoyed their visit and stay six years earlier in September 1987, at which time no MP had ever registered private hospitality previously, including Prime Ministers Harold Wilson, Edward Heath, Jim Callaghan, Margaret Thatcher, and the incumbent, John Major.  Indeed, two years later in December 1989 Mohamed Al Fayed afforded other MPs exactly the same tour of the Windsors’ coupled to a stay at the Ritz, none of whom had registered their trips either, despite being flown to Paris in Fayed’s private jet (unlike the Hamiltons, who had dropped by whilst on their own motoring holiday of France).  

Nor did Hencke & Mullin clarify that no bill had ever been produced that had to be discharged by ‘the businessman’ or anyone else, but that Hamilton had stayed at ‘the European hotel’ as a guest of ‘the businessman’ who happened to be the hotel’s owner ( the cost of which was absorbed by the hotel and would have equated to around £200 at the most in real terms.  Nor did Hencke make clear that Hamilton had tabled the two written questions in June 1988 some nine months after his stay at the hotel, thus giving the misleading impression that he had tabled the questions as a quid pro quo for his ‘free holiday’.  

Whilst the article stated, correctly, that Tim Smith had taken ‘a gift of two teddy bears given to him for his children from the same source’ Smith had not ‘asked 17 separate questions about the company’s affairs’ but tabled a total of 25 written questions and asked three oral questions.  It was also wrong to state that Fayed had broken off his engagement of Greer three years earlier: Greer was still engaged by Fayed at that time of the article and remained on Harrods payroll for another year up to September 1994 — as Hencke knew only too well.  



A researcher on Central TV’s The Cook Report, Sylvia Jones, picked up on Hencke’s pointed allusion to Greer’s granting of ‘secret’ commission payments to Grylls and two other unknown MPs.  She contacted Hencke to find out more.  Consequently, Hencke met up with Central Television’s reporter Clive Entwhistle, whom he persuaded to undertake a Cook Report ‘sting’ investigation of Ian Greer Associates.  Accordingly Guardian editor Peter Preston seconded Hencke onto the programme as a researcher.  And so, over the following months The Cook Report team hatched a plot under the Hencke’s guiding hand.  



While all this was going on, later that same month Fayed informed Preston that high-flying Conservative MP Jonathan Aitken had stayed two nights at the Ritz in September with two prominent Saudis: Said Ayas, a friend of the Saudi Royal family; and Wafic Said, a Syrian-born financier who helped broker Britain’s £40 billion Al Yamamah arms contract with Saudi Arabia ( and that Aitken’s hotel bill was settled by Ayas, contrary to ministerial guidelines. 

Mohamed Al Fayed’s story dovetailed neatly with The Guardian’s established interest in the Conservatives’ supposed links with Wafic Said & the Saudi Ambassador to Washington, Prince Bandar.  Preston despatched another political reporter, David Pallister, to investigate Aitken’s involvement.  

After Fayed produced evidence that Aitken’s bill had been settled by the Saudi, Pallister confronted Aitken with the allegation.  Foolishly, Aitken denied it.  

The Guardian complained to Sir Robin Butler, the Cabinet Secretary, who subsequently confronted Aitken.  But instead of owning up and offering a mitigating explanation, Aitken compounded his folly by denying the charge again.  A statement was produced by the hotel’s manager, Frank Klein, that the bill had been paid by a woman of Middle Eastern appearance.  Aitken dug himself deeper by claiming that this was his wife, Lolicia.  But during his stay Aitken had made a private phone call to Lolicia, who was staying at the Hotel Bristol in Geneva.  It seems likely that Fayed knew this from bugging Aitken’s hotel telephone.  Regardless, the Ritz held records of Aitken’s telephone calls.  Fayed passed the information to Preston.



On 22 October, arch enemies Mohamed Al Fayed and Tiny Rowland buried their differences in a public reconciliation staged in Harrods’ food hall.  The two tycoons had decided to pool their resources against the British Establishment against which both had a searing resentment.  



On Christmas day 1993, ten months after his first court appearance in Dubai, Fayed’s former deputy chairman of Harrods, Christoph Bettermann, was eventually acquitted of all of Fayed’s criminal charges of fraud and embezzlement.  Fayed nevertheless persisted against Bettermann by starting civil proceedings.  



On 4 January 1994 Midlands-based Central Television announced its agreement to being taken over by Carlton Television for £750 million.  



During January 1994, one year after his brother Ali Fayed’s passport application had been sent to the Home Office with still no sign of it being granted, Mohamed started to flex his muscles against the Tories again.  This time, though, he embroiled another newspaper.  

Spurned on by the suggestions Peter Preston made about his lobbyist six months earlier, Fayed contacted Andrew Neil, editor of the Sunday Times, and alleged that Ian Greer had paid his Tory supporters during the 1980s.  Neil consulted Maurice Chittenden of the paper’s Insight team, who despatched reporter Jonathan Calvert to investigate.  It was decided that Calvert would try and entrap Greer by claiming to be a Welsh road haulier who was concerned about the toll charges on the Severn Road Bridge.  

Calvert contacted Greer and subsequently met up with a team of IGA executives including Clive Ferreira (who was also Greer’s homosexual partner); Angie Bray, Jeremy Sweeney, and Andrew Smith, at IGA’s Westminster offices.  Calvert asked Greer whether IGA would be able to get some questions tabled concerning the toll charges.  Greer acknowledged that they could — that was their business.  Calvert asked what he would be expected to pay to get an MP to do this.  After exchanging incredulous glances with her colleagues, Angie Bray answered for the stunned IGA team: ‘We would never pay MPs to table questions.’

And so, with the entrapment of Greer producing nothing of substance, Andrew Neil scrapped the idea of running a Greer-centred story.  



On 4 February 1994 the Trade Secretary Michael Heseltine MP approved Carlton Television’s acquisition of Central Television.



On 15 February 1994, despite his brother’s failed efforts, Mohamed ‘Al’ Fayed made his own passport application.  It seems possible that, having shown himself capable of making mischief about Hamilton’s stay at the Ritz, he believed that any future threats of making allegations against ministers would result in the Conservative government granting him British Citizenship.  Meanwhile, Fayed’s QC, Lord Lester, continued with Fayed’s action to have the damning DTI report quashed in the European Court of Human Rights.



Then, after months of planning, just two months after the Sunday Times’s sting on Ian Greer Associates had bitten the dust, the planned Cook Report sting on Greer swung into action.  

�Part Two: The Sting



The entrapment involved the setting up in Los Angeles a bogus company called Ecocon Ventures Inc., supposedly headed by Russians, who had $40 million to invest in British Government agencies that were planned for privatisation.  The Insolvency Service at that time was being assessed for privatisation by leading management consultants Stoy Hayward, on the government’s behalf.  Accordingly, the Cook Report team decided that they would claim to have a particular interest in purchasing the Insolvency Service.  Neil Hamilton, as Minister for Corporate Affairs, held responsibility for the agency’s privatisation.  As Central’s Clive Entwistle was to admit later, the choice was a deliberate attempt to discover the relationship between the Minister and the lobbyist.  

An impressive venue was required for the Ecocon executives’ ‘London base’, as befitting a company with $40 million to spend.  The Guardian contacted Mohamed Al Fayed, who provided the use of a suite within the apartment block he owned at 55 Park Lane.  The Guardian obtained and passed the keys to the Cook Report via David Hencke, whereupon the room was rigged out with bugs and secret cameras in preparation of the sting.  

The first major objective was to get ‘an introduction’ to Ian Greer Associates from Sir Michael Grylls.  It was hoped that once Greer had been engaged, Grylls would then start supporting Ecocon in Parliament — and so prove Andrew Roth’s theory that the commission payment (that Grylls would have expected to receive for making the introduction) was linked to the activity that they expected Grylls to undertake subsequently in Ecocon’s interest.  

And so, on the Wednesday afternoon of 2 March, a Cook Report undercover agent, posing as ‘Richard Roberts, President of Ecocon,’ contacted Grylls by telephone.

A few days earlier Grylls’ father had died.  Roberts passed on his condolences, and proceeded to claim that he had met Grylls some time previously at a reception.  He then steered the conversation to the purpose of his call, giving an outline of his involvement with Ecocon, and his need for top-notch firm of Public Affairs consultants to represent their interests.  Grylls, true to form, recommended IGA, and gave Roberts the telephone number of IGA director Clive Ferreira.  Perfect.  Roberts reported back to David Hencke, who could hardly contain his glee.  

Later that evening Hencke returned to The Guardian’s headquarters at Farringdon Road.  At 7.59 p.m. he typed up a note on the mainframe ‘Atex’ computer for the attention of his editor Peter Preston:



Just for your info.  Michael Grylls MP fell for the Central TV scamlet at 4.00 p.m. this afternoon.  It took just 15 minutes for the bogus team to be given Greer’s boyfriend’s number [Clive Ferreira] to arrange a deal that obviously involves corrupt funding.  The Cook Programme are over the moon, even I’m amazed that MPs are so venal — after all, it’s supposed to be Britain, not Malaysia.  David. 



Two days later on Friday morning, ‘Roberts’ telephoned Ferreira, who repeated the cover story, adding that Sir Michael Grylls had recommended IGA as being able to help.  After consulting Greer, who was harbouring a bug he’d picked up on a recent overseas trip, Ferreira agreed immediately to set up a meeting at Ecocon’s base.  

Later that morning, IGA’s managing Director, Jeremy Sweeney, and two IGA researchers, Sharon Johnson and Richard Green, caught a taxi round to 55 Park Lane, whereupon they met up with ‘Richard Roberts’ and another Cook Report investigator, posing as ‘Ben.’  In furtherance of the entrapment of Ian Greer, the portly ‘Richard’ and the handsome young ‘Ben’ masqueraded as openly gay partners.  Richard Roberts proceeded to give an outline of Ecocon’s objectives in the UK, which focused on their intention to acquire the Insolvency Service.  During the conversation Roberts made an oblique reference to the fact that Ecocon’s wealth had derived from the acquisition of certain ‘Russian artefacts,’ and said no more on the subject.  

Jeremy Sweeney reported back to Ian Greer, and a letter was composed over the weekend.  The following Monday morning, Sweeney sent the letter round to Park Lane by courier.  It outlined IGA’s services and expertise, and the Ministers who would be involved in considering any proposals.  Sweeney also made a point of addressing the matter of Ecocon’s funding:

�7 March 1994



BY HAND



Richard Roberts Esq.,

President,

Ecocon Ventures Inc.,

c/o 55 Park Lane,

London W1



Dear Mr Roberts,



Thank you for sparing the time to meet Sharon Johnson, Richard Green and myself last Friday morning.  We found the discussion most interesting and, as promised, we have given further thought to how IGA may be able to assist your investment plans in the UK…  

…  If your backers are seriously interested in investing in Government Agencies, IGA would need to research the market carefully for you to clarify a number of key points, such as exactly what may about to become available, the timing of the private sector’s involvement, and the extent to which investors would be expected to manage the organisation once it had taken control of it.

We would also prepare a detailed report on the Government’s plans to sell its residual shareholdings in previously privatised corporations.  

In addition, we would need to test the political climate in order to ascertain the likely reaction of the Government to the type of foreign investment which you are proposing.  This could be done through a series of informal meetings between you and a carefully selected group.  This group would include:



Neil Hamilton, MP

Parliamentary Under-Secretary of State for Corporate Affairs.  

Has responsibility for the Government’s Deregulation initiative and oversees a number of existing Government agencies, including the Insolvency Service and Companies House.  

Graham Bright, MP

Parliamentary Private Secretary to the Prime Minister

David Amess, MP

Parliamentary Private Secretary to Rt. Hon. Michael Portillo, MP, who is Chief Secretary to the Treasury, responsible for market testing and competitive tendering.



You would need to be prepared, however, to be as open as possible at these meetings as MPs are likely to expect to be told the source of your funds and the names of your backers.  These meetings would also go some way towards answering your questions about the necessity of establishing a UK subsidiary of your organisation before proceeding with your plan...

…For undertaking the research detailed above and for arranging a short series of briefing meetings with selected MPs, IGA would suggest a fee of £10,000.  This fee has been assessed on the degree of activity and the scope of resources that IGA anticipate will be required to undertake the research and contact programme which has been proposed on the tight timescale you have outlined…

I look forward to meeting you again tomorrow, Tuesday, 8 March, to discuss the proposal in more detail.  



Greer’s letter, while boastful, represented a small setback for Hencke and the Cook Report team.  Though his name-dropping was welcomed, Greer had failed to include Michael Grylls, and one of the team’s prime objectives was to establish that the commission Grylls would have expected to receive for introducing Ecocon would be mirrored by Greer’s keenness to enlist Grylls as one of Ecocon’s drum-thumpers in Parliament ( i.e. to prove that Greer’s commission payments were actually disguised bribes to support his clients’ interests.  



The following day, as arranged, Ian Greer and Jeremy Sweeney visited Ecocon’s base at 55 Park Lane.  In their secretly-filmed attempt to entrap Greer, the Cook Report investigators repeated Ecocon’s investment plans, and their interest in purchasing the Insolvency Service.  ‘Roberts’ probed Greer on whether he could acquire information relating to the agency, and also on his other spheres of expertise. 

The scam’s objectives were three-fold.  It was hoped: (a) that Ian Greer would now propose Sir Michael Grylls as Ecocon’s covert parliamentary agent; (b) that Greer would cite his friendship with Hamilton as facilitating privileged access by IGA staff to confidential documentation relating directly to the proposed privatisation of the Insolvency Service; and (c) that Greer would claim that he could arrange for parliamentary questions to be tabled for payment. 

As the transcript shows, in the event Greer did not succumb on any front.  However, like any lobbyist selling his company to a potential client with $40 million to invest, Greer did acknowledge that he would be able to arrange for a sympathetic MP to table a question.  This was no more than admitting to the realities of lobbying ( finding an MP who would have an interest in a $40 million investment in Britain would certainly present no problem for London’s top lobbyist.  Regardless, Ian Greer then made clear that the nature of the question, its objective, and finding the right MP to table it, would all have to be taken in account.  



Though The Guardian would later spin Greer’s off-the-record boast for all it was worth, eleven years previously on 8 December 1982 leading Labour lobbyist Sir Trevor Lloyd-Hughes had said as much himself when he gave evidence to a major parliamentary inquiry into lobbying conducted by the Members’ Interests Committee.  During oral examination Sir Trevor acknowledged openly that he regularly arranged for MPs to table parliamentary questions, though, like Greer, he stressed that the MP concerned would need to have been satisfied of the appropriateness of doing so.  (The Guardian itself certainly has no compunction in persuading MPs to table parliamentary questions, using backbench Labour MPs such as Dale Campbell-Savours and Alan Williams.)  



The matter of tabling Parliamentary questions was broached by ‘Richard Roberts’.



Roberts:

“Erm.. but.. placing questions.. is that.. I mean, it seems very straightforward here that you just can get someone to ask the right questions to make.. to put.. to jockey your information gathering into the right position.”



Greer:

“We, we, we would never go out and say ‘we can arrange to have a question tabled’.. erm.. but actually we can.. erm.. if we went out and said that, er.. there’s bound to be someone who would take great offence.. er to think that a middle man could arrange such a thing, but.. er, as it happens.. em.. yes, of course we can.”



Roberts:

“So the reality of the situation…..”



Greer:

“The reality of the situation.. one can do that.  But then you have to think, I mean, what is the question you want asked, and what is the object?”



Roberts:

“Well, yes, of course.”



Greer:

“Well, it’s the answer you want.. that’s the question.. and is the timing right?.. and is the person who’s going to ask it going to be right?.. I mean, it’s all various things, but taking all that for granted, er.. yes.”



Some time later Greer broached the issue of Ecocon’s mysterious funding:

 “… your principals.. Russian principals’ money.. mystique is to quite.. where it’s coming from.. I’m not suggesting that it isn’t coming honestly, but we’ve got to tread very carefully.. em.. so.. I think that..  we would actually say to you, if you take our thinking seriously, we would only want at this stage to commit yourself, with us, to carrying out one piece of serious research.. and at the end of three weeks or four weeks, whatever that takes, that we sit down together and decide to go further or not…

“…I think the only point I would like to make.. er.. on.. summarising really..  is..  er..  we are an honest company.. erm we succeed ..  er most of the time er..  with our clients ..  Er, we’re very happy for you to talk to any of them..”



A little later still Richard Roberts brought Sir Michael Grylls into the conversation:

 “I’ve met Michael Grylls, and yes, he put us in touch with you.”



Greer:

“I spoke to him last night.  He’s in the States, actually.  It did come as a surprise because I spoke to him the weekend, but I didn’t realise he was shooting off to the States.  But he asked me how we were getting on, and I told him we’re keen to go.  But.. and I mean, he’s very useful, because he is the Chairman of the Trade & Industry Committee.. the Deregulation Bill that he’s made reference to..  He’s not, and I think we’ve explained this to you, the vehicle.. he’s not the vehicle that is going to produce any opportunities for you.. but there may still be a role for Sir Michael to help in one way or another.”



Greer’s reluctance to take up Roberts’ apparent keenness to enlist Grylls’ help was another setback for the Cook Report team and David Hencke, and especially Peter Preston back at The Guardian.



A few days later ‘Ben’ called at IGA’s offices and told Greer that IGA had indeed been favoured with Ecocon’s contract to undertake research on the Insolvency Service.  The openly gay and handsome Ben then invited Greer round to the apartment at 55 Park Lane for drinks together, alone, ‘as Richard would be out looking at houses.’  Greer declined the personal invitation, but thanked ‘Ben’ warmly for the contract.  

Accordingly, IGA began research.  On 14 March Jeremy Sweeney dispatched a researcher to the DTI library, where a summary of the Stoy Hayward report on the Insolvency Service had been lodged for public scrutiny.  Notes were taken, which would be encapsulated later in IGA’s report.  

The following morning Jeremy Sweeney put in a call to ‘Richard Roberts.’  Roberts turned on the tape recorder immediately.  After greetings, Sweeney expressed the need to meet later that afternoon to recap on their new project.  He opined that it would be inappropriate for IGA to arrange any meetings with ministers prior to the report being finished and its implications being fully digested by Ecocon’s principals.  Roberts agreed.

Later that afternoon Sweeney went to see Roberts again at 55 Park Lane to discuss matters.  The cameras and tape-recorders were running again.  Roberts probed Sweeney on IGA’s relationship with Neil Hamilton:  



Roberts:

“How would you describe your relationship with these people, say, with Graham [Bright] and Neil Hamilton, say?”



Sweeney:

“Mmm.  Neil’s .. um .. I know him fairly well.  Ian and Andrew [IGA executive Andrew Smith] know him exceptionally well…  He’s been in the House now since ’72 I think [actually 1983].  He’s an old friend and we’ve known him since he was a back-bencher when, to all intents and purposes, wasn’t anywhere on the political scale as a friend, you know, as a personal friend.  I mean we’ve known him and he’s been on committees that brought him into our sort of sphere of contacts.  We got to know him and liked him and developed a personal relationship as you do with many, many Parliamentarians… and we’re always delighted, both from a personal point of view, but also from a professional point of view, when they gain positions of influence.”



Roberts:

“I see.”



Sweeney:

“But you would never look to use them inappropriately, but nevertheless, knowing them personally and knowing them well, you can.. you have a certain ..  er .. use…”



Roberts:

“You say in your notes to me that he’s the secretary to Corporate Affairs?”



Sweeney:

“Yeah.”



Roberts:

“Is he the guy that makes the decision about which agencies are put in the public sector. . or to?”



Sweeney:

“No.”



Roberts:

“Who does that?”



Sweeney:

“Each Government Department is responsible for identifying which areas, within its responsibility, it would be possible to privatise or turn into agencies or contract out.”



Roberts:

“All right.  I see.  Yes.”



Sweeney:

“Neil Hamilton would have been responsible initially for developing that policy and will still have an ongoing responsibility and interest in the actual policy, so it’s rather more broad-brush with, about the day-to-day deciding of what is next to be put on the list.  “



Roberts:

“Right.”



Sweeney:

“So he won’t know what the plans are in other Government Departments.  He may well know, he should know, what plans the DTI has for privatising and contracting out .. bits of his own area of responsibility.”



At 12.40 pm the next day, 16 March, Hencke sat down by his console on The Guardian’s Atex computer and typed up another progress report to his editor, Peter Preston:



More goodies emerging from the Greer operation.  They have now given enough information for tale (later) to look into the Group Four contract by disclosing the failed bidder who undercut them.  They are also committing themselves to more and more dubious links and operations re: MPs.  Expect, if all goes well, for them to get a meeting next week and a damaging report based on “inside information” by end of week.  David.



Hencke’s anticipation of a ‘damaging report based on “inside information” ’ was the report IGA were compiling on the Insolvency Service.  It is clear that Hencke expected that this would provide The Guardian with evidence that Ian Greer had used his friendship with Neil Hamilton to acquire confidential DTI documents.

A few days later, IGA’s report was presented to ‘Richard Roberts.’  The undercover reporter returned back to Central TV, to assess what the Cook Report team had achieved.







�Part Three: Central TV/Carton TV takes stock ( and aborts



The stark truth was that IGA had done nothing untoward.  Greer and his staff’s transgressions amounted to no more than boasting of their personal friendships with Ministers, including John Major, and Greer’s qualified boast that he could arrange for a question to be tabled about Ecocon’s planned investment.  All these utterances were perfectly natural for any lobbyist making a sales pitch in private, but Greer and his staff had nevertheless also stressed the probity of the company and that Ecocon would have to be open about the source of its funding.  



On 24 March, after a three-week operation, Central management decided to cut their losses and cancelled the operation.  ‘Richard Roberts’ duly put in a call to Greer to explain that he had been called back to America, and that Ecocon wouldn’t be investing in the UK after all.  A fee of £3,000 was agreed to settle IGA’s bill for their time and expertise compiling the report.  

There was one last effort to entrap Greer.  Later that day Cook Report researcher Sylvia Jones, who had played the role of Ecocon’s secretary, turned up at IGA’s reception with £3,000 in cash, to see what the reaction would be.  To her disappointment she was given a proper invoice.  Later that afternoon the cash was banked in IGA’s bank account.  At 4.13 p.m. David Hencke typed up another memo to Peter Preston:



The bad news is that Central have pulled the plug (at least until after Easter) on Greer after panic at v. high level and evidence that a mole is leaking Roger Cook’s investigations to the tabloids.  The good news is that Greer doesn’t suspect and they have withdrawn in such a way so they can come back — and I’ve been promised access to all material for our own stories as part of the deal by May if they don’t proceed.  David.



Meanwhile, Granada TV reporter Mark Hollingsworth’s interest in Greer continued.  On 4 April 1994, Hollingsworth published his second book about (mainly Tory) MPs’ interests, entitled A Bit on the Side.  Co-written by Private Eye’s Paul Halloran, in style and content the book resembled Andrew Roth’s Parliamentary Profiles, listing all MPs’ outside business interests, consultancies, and other matter.  In the introduction, headed ‘MPs and their Financial Interests,’ Hollingsworth stated in the sixth paragraph:



Although much is kept secret from the public, MPs are obliged to declare a certain amount of information.  There is a Register of Members Interests in which MPs have to ‘provide information of any pecuniary interest or other material benefit which…might be thought to affect his conduct as a Member of influence his actions, speeches or votes in Parliament.’  There are ten categories under which MPs are required to register.  They are:



Paid directorships of public and private companies.

Paid consultancies.

Professional occupations, trades and vocations.

Clients of companies with whom the MP is retained as a consultant or director which arise out of his or her membership of the House of Commons.

Financial Sponsorship as a candidate and MP by any person or organisation.  Most sponsorships are by trade unions but this section also includes gifts of more than £125.

Overseas visits which have been funded by private interests.

Payments from foreign governments, agencies or individuals.

Land and property.

Companies in which the MP has, either by himself or with a spouse, shareholdings of more than one per cent.

Names of specific Lloyds insurance syndicates in which the MP is a Member



A few paragraphs later, Hollingsworth stated:



The Register’s lack of credibility is illustrated by the fact that it is voluntary, based on guidelines rather than sanction.  For many years, Enoch Powell, the Conservative and then Ulster Unionist MP, refused to declare any interests and no action was taken against him.



In the main body of the book dealing with MPs outside interests, the profile of Sir Michael Grylls contained a list of his company directorships and consultancies.  Underneath this, Hollingsworth majored on Grylls’s commission payments from Ian Greer:



Comments: In 1990 a Select Committee inquiry found that Sir Michael received three ‘thank-you’ payments for introducing new clients to Ian Greer Associates, a political lobbying company.  These were not properly declared at the time and his true commercial relationship with Ian Greer Associates was only registered in October 1989, several years after receiving payments.



Then, towards the rear of the book, in a section entitled Political and Parliamentary Lobbying Companies, Hollingsworth wrote:



Political and Parliamentary lobbying is one of the fastest growing industries.  There are over 50 lobbying companies with an estimated turnover of over £10 million and business is increasingly retaining political consultancies for ‘Government Work.’  Essentially, they act as conduits between the worlds of commerce and government.  

They provide a variety of services for their clients.  They lobby Ministers and officials in Government departments on specific issues, provide research material, promote the client through the media and offer strategic advice.  And what better way of getting on the inside track than placing an MP on the payroll?  

One of the controversial aspects of the relationship between MPs and lobbying firms are secret commission fees.  These have been paid when a backbencher introduces new clients.  Ian Greer Associates paid three such fees to Sir Michael Grylls and also payments to two other MPs whom the lobbyist refused to name.  None of these payments was declared.



Beneath these comments Hollingsworth listed over twenty MPs who had registered directorships or consultancies with lobbying companies:



Menzies Campbell, Director of the Westminster Communications Group; Brian Cassidy, Consultant to Rowland Public Affairs.  Kenneth Collins, Consultant to European Public Policy Advisers.  Patrick Cormack, Consultant to Parliamentary Communications Ltd.  Quentin Davies, Director of Dewe Rogerson Consultants Ltd.  Nirj Deva, Director of Parliamentary and Public Affairs International Ltd.  Peter Fry, Consultant to Westminster Advisers Ltd.  Sir George Gardiner, Public Affairs Consultant.  Sir Michael Grylls, introduces clients for Ian Greer Associates and in return has received commission payments.  He did not declare those clients.  Alan Haselhurst, Consultant to Barrington Jay and Company.  Caroline Jackson, Consultant to Market Access International.  Christopher Jackson, Director of Westminster Communications Ltd.  Michael Jopling, Consultant to Hill and Knowlton (UK) Ltd.  Ann McIntosh, European Adviser to Hill and Knowlton (UK) Ltd.  Edward McMillan-Scott, Public Affairs Consultant.  David Mellor, Consultant to Shandwick plc.  James Moorhouse, Consultant to Raitt, Orr and Associates; Partner of Advocacy Partnership (public affairs consultants).  George Patterson, Consultant to Countrywide Political Communications Ltd.  Dame Angela Rumbold, Executive Director of Decision Makers Ltd.  Sir Kenneth Speed, Director and shareholder of Westminster Communications Ltd.  Michael Stephen, Consultant and shareholder of Parliamentary and Public Affairs International Ltd.  Ann Taylor, Director of the Westminster Communications Group Ltd.  Sir Malcolm Thornton, Director of Keene Public Affairs Consultants Ltd.; Director of MRT Westminster Consultancy Services Ltd.  Nicholas Winterton, Director of the Government Relations Unit.



Two months later on 7 April, the Swiss-born managing director of Harrods, Peter Bolliger, resigned, citing Fayed’s continual interference in his running of the store.  Fayed asked Bolliger not to go immediately and instead asked him to work three months’ notice running House of Fraser subsidiary company Kurt Geiger shoes in London.  Bolliger agreed.  

Whilst Bolliger worked his notice, Fayed had Bolliger’s expense accounts scrutinised, from which untrue allegations were concocted.  These were based on claims that Bolliger had defrauded Harrods to the value of £1,810 by making unauthorised private telephone calls between December 1991 and August 1993 to his family in South Africa. 

On 24 April, the Mail on Sunday carried a major story about Bolliger’s resignation.  Later that day, having conjured up enough to justify a false dismissal charge, Fayed’s ex-BBC spokesman, Michael Cole, briefed the Press Association and his contacts in Fleet Street with a counter story that Bolliger had been sacked for fraud.  

The next day of 25 April, as Bolliger prepared to fly out to his family in Switzerland, the British broadsheets and tabloids alike were awash with stories of Bolliger’s ‘sacking’ for ‘incompetence, dishonesty and dereliction of duty’.  Later that day Cole briefed the press once again about a dossier Fayed had compiled on Bolliger’s ‘crimes’, to be handed in to the police the next day.  

The following day’s newsstands were again awash with stories of Fayed’s false allegations against his former executive.  Later that morning Fayed’s Director of Security, Bob Loftus, handed the dossier to Detective Inspector Brooks at the Lucan Place police station, Chelsea.  It alleged fraud; aiding and abetting the circumvention of immigration laws; and other offences.  

The next day of 27 April 1994, Fayed obtained a Court Order freezing up to £400,000 of Bolliger’s assets.  This was also widely reported in the papers on the following day of 28 April.



Two weeks later on 10 May, The Guardian published an article by Peter Preston claiming that the Minister for Defence Procurement, Jonathan Aitken, had stayed at the Paris Ritz with two prominent Arabs with the ear of Saudi Royal family.

The nub of the article was that Aitken had had his hotel bill settled by Said Ayas, contrary to the assurances Aitken had given the Cabinet Secretary, Sir Robin Butler, in response to a private complaint Preston had made prior to his article going to press. 

Aitken continued to deny the charge, killing the story for the time being.  But the provable falseness of his yarn provided The Guardian and its political allies at Granada Television with golden insurance to level any allegation against Aitken that they cared to concoct thereafter.  Accordingly Preston consulted Granada’s World in Action chief Charles Tremayne and summarily dispatched David Leigh and other Guardian political staff to Manchester to produce a World in Action documentary based on a list of invented allegations plus the all-important true charge that Aitken had lied about his hotel bill.  The full menu included charges that Aitken had raked off commissions from arms dealing and had been pimping prostitutes for Saudis at a health farm in which he had a financial stake.  



The next day news leaked out that Central TV’s Chief Executive, Andy Allan, had axed for good the Cook Report’s investigation of Ian Greer Associates.  His decision was based on the simple facts: the Cook Report team had merely established that Greer and his staff had been boastful about their friendships with key Ministers.  Nothing more.  The programme had failed to produce any evidence to support Hencke’s suspicions: (a) that Sir Michael Grylls’ introduction of Ecocon to IGA would result in Grylls supporting the company in Parliament; (b) that Greer’s friendship with Corporate Affairs Minister Neil Hamilton would result in confidential papers and information being acquired from Hamilton; (c) that Greer would admit to paying MPs to act in his clients’ interests; (d) that Greer would be incautious or unconcerned about Ecocon’s supposed questionable funding; (e) that Greer would accept cash under-the-counter for a slush fund.  



The fact that Greer had passed two entrapment attempts with flying colours did not fit in with The Guardian’s agenda against the lobbyist.  When Allan’s decision became known, Peter Preston and his political staff were not at all pleased.  They had been keeping tabs on Greer for years and saw his links with the Tories as being the means to bring to an end over a decade of Conservative rule.  Accordingly, Preston took it upon himself to use The Guardian’s mighty influence throughout the British media to smear the Cook Report team and Central TV at every opportunity.

�Part Four: A campaign of spin and retribution



The first manifestation appeared the next day, 12 May 1994, in a front-page headline story by David Hencke.  The article was entitled: ‘Ministers named in lobbying scandal.’  It comprised entirely of hype, disingenuous spin, and falsehoods.  The article stated that Greer had shown the Cook Report journalists a confidential document on the privatisation of the Insolvency Service; had broken parliamentary rules by getting MPs to table questions; and had solicited business from ‘Ecocon Ventures Inc.’ in full knowledge of the company’s supposedly questionable background.  

	All these allegations were false.  However, Hencke’s misleading portrayal of the Cook Report investigation led Britain’s Guardian-led media to believe that the ‘sting’ had been successful, and that Andy Allan had axed the programme because influence had been exerted by Tory hierarchy.  The article would create a sneering whispering resentment against the programme within the British media thereafter that Cook and his team would struggle to shake off:



A TELEVISION expose of the operations of one of Britain’s biggest political lobbyists — in which he makes extraordinary claims about the friends and contacts he has at the heart of Westminster and Whitehall — has been shelved on the orders of senior management.  

The Central Television programme, an edition of the Cook Report, revealed how the lobbyist, Ian Greer, claiming direct links with John Major, was prepared to solicit ministerial help for former Russian communists to buy up a British government agency.  TV researchers, posing as representatives of the communists, claimed they wanted to transfer $40 million from Russia through an American company to buy up Britain’s Insolvency Service.  Central Television executives halted this investigation by the Cook Report last month, after Ian Greer Associates had already offered to act as public affairs consultant to the American company for a fee of £10,000.  By that time, Ian Greer Associates — among many unsubstantiated statements to their new clients — had said they would seek meetings with Mr Major’s and Michael Portillo’s Parliamentary Private Secretaries, the former Chancellor Norman Lamont, and Neil Hamilton, junior minister in charge of deregulation at the Department of Trade and Industry.  Mr Greer also produced a list of 14 Conservative MPs he said he would contact to discuss the Russian venture, and obtained details of a confidential report on the privatisation of the Insolvency Service prepared for ministers which he said had come from senior civil servants at the Trade Department.  

Mr Greer’s company said it proposed to test the political climate by speaking to Mr Hamilton, the Parliamentary Under-Secretary of State for Corporate Affairs; Graham Bright, Parliamentary Private Secretary to the Prime Minister; and David Amess, Parliamentary Private Secretary to Mr Portillo.  

The elaborate sting operation, which fooled the lobbyists, involved the creation of a real company, Ecocon Ventures Incorporated, in Los Angeles and the hire of a £2,000 a week suite in Park Lane, London.  Before work on the programme was stopped, the TV team, using undercover cameras, filmed a series of extraordinary — and unsubstantiated — claims from Mr Greer and Jeremy Sweeney, the lobbying company’s managing director. 

The claims seemed to boost their connections.  Mr Greer boasted about his close links with Mr Major: “It is very convenient to us that we know John Major… he’s a good friend and we had a lunch party for him just a few weeks ago… at our client’s luncheon and he very kindly came along.”  Mr Sweeney boasted about his connection with Mr Bright, PPS to the Prime Minister, saying that he used to work for him and was familiar with the sort of problems he dealt with.  “He is just somebody who I can pick up the phone to and just run things past on a totally off-the-record basis.”  Of Mr Portillo he said: “I know him well and I can write, ‘Dear Michael, yours Jeremy’ — and in the middle say… ‘you know, we act as advisers to… they have a concern over this, that and the other, I wondered if you’d be available in the coming weeks to meet them…’ that particular piece of correspondence is inevitably going to be in a different pile to the one that says, ‘Dear Chief Secretary…’ it is more or less human nature that that will be the case.”  

Mr Greer also admitted breaking parliamentary rules to get questions tabled for clients: “We would never go out and say we can arrange to have a question tabled, but actually we can.  If we went out and said that, there’s bound to be someone who would take great offence to think that a middle man could arrange such a thing but, as it happens, yes of course we do.”**[see footnote]

Mr Greer promised to seek meetings with Mr Lamont and former minister Lord Moore, chairman of Gartmore Investments, to further the Russian enterprise: “Norman Lamont as a former Chancellor is used to a fair degree of confidences.”  Lord Moore — “I’d like you to meet him too… he’s very shrewd, very bright… they’re all financial investment type portfolios he’s got and large operations.  Which again may be useful.”

The investigation by Central Television was inspired by the Guardian’s disclosure of Mr Greer’s operations during last year’s Conservative Party Conference.  The Cook Report was advised it would be impossible for a foreign firm to gain access to confidential information about Whitehall and no lobbyist would act in such a way.  To test the hypothesis, an American company was set up, fronted by a British businessman.  Instead of contacting Mr Greer, the businessman used the Vacher’s guide to Parliament to contact Sir Michael Grylls, chairman of the Conservative trade and industry committee.  A meeting was arranged over the telephone at the House of Commons.  The businessman told Sir Michael that he represented a group of Eastern European businessmen with American connections who wanted to invest $40 million in businesses close to government by buying up agencies like the Patent Office and the “National Insolvency Agency”.  Sir Michael was told that he had been contacted so the principals of the company could go “to the top”.  Within five minutes, Sir Michael had recommended Mr Greer and given his address and telephone number. He told them: “They know everybody. They have their finger on the pulse.” He added: “I’d like to help you but I am away in America next week… perhaps we could meet on the 14th when I’m back.” 

Armed with the name of Clive Ferreira, Mr Greer’s personal assistant, the company’s next port of call was Ian Greer Associates. One call to Mr Ferreira was returned within hours by Mr Greer.  He promised to send his managing director Mr Sweeney and Richard Green, a former Trade Department civil servant.  The next day, three members of Mr Greer’s staff turned up.  During the hour-long selling of their operation, Mr Sweeney boasted about Greer Associates’ links with government. “I would say there are very few either cabinet ministers or ministers that somebody in the company doesn’t know well or well enough to gain access to, whether it’s to arrange a private briefing or just to drop a note asking can we come and see you when asked.”  Mr Sweeney boasted about his links with the Prime Minister’s Parliamentary Private Secretary and Mr Portillo, and his conversation was ostentatiously spiced with name-dropping.  He cited the example of an urgent defence issue for a Greer client where, he claimed, defence ministers could swiftly be briefed by a leading Conservative backbencher.  

Mr Sweeney’s meeting was quickly followed by a return visit led by Mr Greer. More indiscreet exchanges followed with Mr Greer bragging that Mr Major had come to a lunch party for Greer clients and that Mr Lamont had met Benazir Bhutto, Prime Minister of Pakistan, to discuss privatisation programmes.  “I’ve got Norman coming in for drinks on Tuesday,” he said.  During the meeting, Mr Greer also offered to help to create a British board for the American company, saying he was able to contact former MPs, ministers and directors to sit on it.  He did not withdraw his offer when he was told more about the company: “These people come from well established Russian families, they’ve been used to political power for a great chunk of the last 73 years and they have amassed various artefacts and these works of art are safely put away all being well… what we’re dealing in is in the product of the sale of some of these items.”  

In full knowledge of the company’s questionable background, Mr Greer made a formal pitch for the business on March 7, promising a research and intelligence report on the sale of Whitehall agencies and a detailed report on the Government’s plans to sell its residual shareholdings in state industries.  He also committed himself on paper, holding out the promise of meetings with Mr Hamilton, Mr Bright and Mr Amess “to test the political climate in order to ascertain the likely reaction of the Government to the type of foreign investment you are proposing”.  “You would need to be prepared, however, to be as open as possible at these meetings as MPs are likely to expect to be told the source of your funds and the names of your backers.  These meetings would also go some way towards answering your questions about the necessity of establishing a UK subsidiary of your organisation before proceeding with plans.”  He added: “IGA would also speak informally to a wide range of backbench MPs about your plans, on your behalf, and feed back response to you.”

At a further meeting, Mr Sweeney outlined in detail how they would discuss membership of the board of a UK subsidiary.  “Both for yourselves and for us… it’s in our interest for that relationship to get off on the right foot because we want it to be a long-term one.  We want it to be the beginning of a process where they develop trust.”  On Mr Hamilton he added: “Ian and Andrew [Brown(sic), group managing director] know him exceptionally well — he’s an old friend.  We’re always delighted both from a personal view but also from a professional view when they gain positions of influence.”  The final meeting had to be cancelled because of the decision to halt the programme but not before Mr Greer sent over an interim report: Investing in the UK.  The report “is based on Ecocon’s expressed desire that the investment should enable the company to get close to government” and included a four-page analysis of a confidential report by Stoy Hayward Consulting on the privatisation of the Insolvency Service.  It gives the American company a breakdown of what is likely to be offered for sale and the internal timetable set by the minister responsible — to enable “Ecocon and its principals to enter discussions with MPs and peers on a more informed basis”.



** Note: Eleven years earlier on 8 December 1982, whilst giving evidence to the Parliamentary committee responsible for monitoring MPs’ outside interests, the Members’ Interests’ Committee, prominent Labour lobbyist Sir Trevor Lloyd-Hughes acknowledged freely that he arranged for MPs to table parliamentary questions as long as the MP agreed with the question’s purpose.  Sir Trevor was giving evidence in a far-reaching investigation by the committee to determine whether professional parliamentary lobbyists should be registered and have their practices monitored.  However The Guardian made no comment on Lloyd-Hughes’ disclosure at the time, despite Guardian editor Peter Preston’s deep-seated obsession with the activities of professional lobbyists, and despite his knowing Lloyd-Hughes from their time working together during the 1960s when Preston was a rookie journalist on the Liverpool Post and Lloyd-Hughes was the Post’s Westminster correspondent.



A second major article by Hencke was placed on page three. Essentially, this article was a re-hash of Hencke’s ‘The power and prestige of Ian Greer’ profile of Greer in the 5 October 1993 issue seven months earlier.  It was entitled: ‘Master of the Grand Gesture.’  



David Hencke charts the rise of Ian Greer, the Westminster lobbyist whose clients range from British Airways to the African National Congress.

IAN Greer is one of Britain’s most powerful lobbyists, boasting a list of corporate clients from British Airways to Coca-Cola and Cadbury-Schweppes.  He claims to know personally the rich and powerful from John Major to captains of industry such as Sir Colin Marshall, the head of BA, and Cedric Brown, chief executive of British Gas.  

Mr Greer heads one of the largest lobbying companies in Westminster, employing nearly 50 people, and has strong links with the Conservative Party.  Last year he paid for the fringe conference agenda sent to 5,000 delegates at Blackpool.  He is famous for the grand gesture: he paid £5,000 to enable John Major’s collected speeches to be published by the Conservative Political Centre after industrialists had turned down the chance of sponsorship.  It was Ian Greer who provided a Jaguar and a chauffeur to take the none-too-wealthy Mr Major to meetings while he was campaigning to become party leader.  And during the last general election campaign it was Ian Greer who allowed the former Chancellor, Norman Lamont, to use his large detached home in Kingston, south-west London, for rest and recuperation.  When Mr Major attended the 10th anniversary celebrations for his company at the National Portrait Gallery, it was Mr Greer who remembered to bring the Prime Minister a gin and tonic — on a silver tray — because he knew he preferred it to the vintage champagne served to the other 600 guests.

Mr Greer, a 61-year-old bachelor whose family is his company, has come a long way since he was the youngest Tory agent appointed by Central Office.  He set up his first consultancy business with his gay partner, John Russell, 25 years ago.  Industrialists were initially unimpressed, because there was no established lobbying system in Britain.  But Mr Greer looked to the United States and, after a spell there, brought American lobbying tactics to Britain.  

A row ensued with Mr Russell: some say it was because of disagreements over lobbying tactics; others that it was because their personal relationship disintegrated.  Mr Greer set up by himself and has never looked back.  He made his initial money in the early 1980s when British Airways, Plessey, Argyll and Cadbury-Schweppes were involved in take-over bids and battles.  His salary is not published, because his lobbying organisation is a private company, but is reputed to be about £300,000 a year.  His staff have to be young and dedicated and are well paid, earning substantially more than the £31,000 a year paid to MPs. His secretarial staff and chauffeur are also paid handsomely.  

At his headquarters in St Catherine’s Place, near Buckingham Palace, a division bell ensures that politicians attending receptions and parties can get back quickly to the House.  He has been known to lay on a fleet of taxis to get them there.  Of Mr Greer’s staff, 43 are members of or sympathisers with the Tories, another seven Labour supporters or members.  The corps of dedicated employees who form the nucleus are known as Greer’s family.  Key staff include Andrew Brown [sic - actually Andrew Smith], group managing director, who was recruited from a clerical job at the Ministry of Agriculture in 1984 when he was 19.  He is described as ‘‘the son Ian never had’’. Jeremy Sweeney, an ex-soldier, is Ian Greer Associates’ managing director.  He is keen on fishing, hunting and shooing(sic) and worked for Graham Bright, John Major’s parliamentary private secretary, when he was defending his marginal Luton South seat in the last election.  Other associate directors are Robbie Macduff, former research assistant to the late Allan Roberts, Labour MP for Bootle and an environment spokesman; Patrick Ferreira, a former airline steward; and Perry Miller, who has worked at the Conservative Political Centre and in Downing Street, and joined Mr Greer last year after being special adviser to Malcolm Rifkind, the Defence Secretary.  

The most notable among recent clients for Mr Greer’s high level lobbying has been British Gas, which has been putting its views to ministers over the recent Monopolies and Mergers Commission report calling for greater competition in the gas industry.  He also has many overseas clients.  Until last year he represented the government of Malaysia, reporting back on environmental groups campaigning about the destruction of rain forests and pushing Malaysia’s case for exporting pineapples to Britain and the European Community.  More recently he has been representing Pakistan, Taiwan, Brazil and the African National Congress.  Lobbyists in Westminster expect him to consider retiring at the age of 61 from his job and say the company could come up for sale if he does.  But most firms think that Ian Greer Associates without Ian Greer will be rather like promoting Britain without roast beef and Yorkshire pudding.



As with his front-page article, Hencke’s second piece was based largely on spin, speculation, and disingenuous reporting (including the reference to Greer’s salary, which was actually less than one third the amount Hencke stated).  But one statement was certainly true: one of Greer’s clients was British Gas, on whose behalf Greer was lobbying in order to prevent it from being broken up into its component parts.  Neil Hamilton, as Minister for Corporate Affairs, had responsibility for its break-up (which Hamilton subsequently carried through after remaining unmoved by Greer’s efforts).



However, just as the two Guardian articles were starting to cause fevered gossip among The Guardian’s disciples on the BBC’s flagship early morning radio programme, Today, Labour Leader John Smith MP was fighting for his life at Bartholomew’s Hospital after suffering two massive heart attacks.  He was certified dead at 9.15 am.  Within two hours The Guardian’s campaign against Greer had hit the buffers once again.  The frustration at The Guardian was rising.  It was the second Greer story to have had but a fraction of its intended impact.  



Undeterred by John Smith’s untimely demise, the next day of 13 May The Guardian published another two major 100% hype news-free Greer articles, including a leading article by Peter Preston, entitled: ‘The lobby for change’.  Using The Guardian’s established house style of disingenuous reporting Preston reinforced the false premise that the Cook Report had uncovered a web of corruption between the Tories and London’s top lobbyist:



LONG AGO, in the autumn of 1991, the Select Committee on Members’ Interests at Westminster proposed the establishment of a statutory register and code of practice for parliamentary lobbyists.  It insisted on full company lists of clients and MPs acting on their behalf.  The code, among other things, made it an offence to give misleading information or improperly to attempt to influence government.  That report was followed by a second, six months later, which attempted more stringently to define the relationship between MPs and lobbyists.  Good. But nothing happened.  And nothing, to this day, has happened.

Here is the agenda that ought to stretch beyond yesterday’s Guardian report of Central Television’s (aborted) investigation into the affairs of Mr Ian Greer and his Associates.  Central, with a fine reputation for digging journalism, say they had other, more significant projects to pursue.  That’s their privilege.  But the Guardian, in printing the detailed discussions between IGA at the highest level and a couple of scam businessmen seeking influence — as though in a kind of political Beadle’s About — did find the claims, however bizarre, and the boasts, however wild, a significant text for our times.

Charles Clarke, once head of Neil Kinnock’s private office and now a lobbyist himself, was refreshingly honest about his trade recently.  “Lobbying Parliament is a gigantic con trick, trading on the mystique of Parliament.  I am telling them that, if they spend £5,000 with me, they can double the money within a year, once they know what to do”.  That, in broad, was Ian Greer’s message to the phoney businessmen, offering a cornucopia of names and supposed influence to a couple of self-confessedly dodgy customers who said they wanted to buy a bit of Whitehall up for privatisation.  He seemed to provide a magic carpet to the inner sanctums and, interestingly, to the floor of the House, where a repertory company would supposedly plant helpful questions.

Mr Greer, it may be noted, is not some street-corner peddler working out of a car boot.  His company is long-established and high profile, with a resounding client list and track record of glittering events which the great and good grace more than occasionally.  If lobbying is an embryo profession, then he stands at the top of it.  Stands — with the implied promise of delivery.

There were two distinct reactions to our story yesterday. Some found the promises and the claims and the boasts simply shocking — shocking that this voice was greeting supposed visitors to Britain and describing our political system to them.  Others, perhaps more steeped in the prevailing ethos of Westminster, were not shocked — indeed barely surprised.  They see the march of the lobbyists, over the years, as inexorable, seeping deep into the body politic, touching all parties — and now such a natural inflection that nothing will or can be done.  It would be pleasant to find that latter view too cynical.  

Our political masters presented themselves, in grief, to the world yesterday as decent men and women, mourning a monumentally decent man.  That was both right, and true.  Our public servants are, overwhelmingly, decent and honourable: able to evoke Mr Smith’s integrity without contortion.  But integrity is not a static concept. It has to be constantly battled for and defended.  The prescriptions of 1991 are no more than a start. But can there now be a start?



Overleaf featured another article on the ‘affair’, written by David Hencke and David Pallister:



CENTRAL TV confirmed yesterday it had shelved a major investigation into the methods of one of Britain’s biggest political lobbyists, Ian Greer Associates, as one of the Tory politicians involved expressed astonishment about the use of his name by the lobbying company.  Central justified the ditching of the edition of The Cook Report on “journalistic grounds” because nothing illegal had happened.  “The Cook Report deals in substantial investigative stories.  This story did not come up to scratch.”

Inquiries were launched at both Central TV and at Ian Greer Associates into the leaking of the information. Ian Greer declined to comment.  The disclosure in the story that details of a confidential* [see footnote] report on the privatisation of Britain’s Insolvency Service had been passed to a suspect foreign entrepreneur as one of the services offered for a promised fee of £10,000 angered the service’s staff.  They have been denied access to the findings.*  

The elaborate TV sting involved researchers and businessmen posing as British representatives of an American company with 40 million dollars to invest.  They said they wanted to buy up government agencies, naming the Insolvency Service, Companies House and the Patent Office.  During a pitch to secure the business, Ian Greer and Jeremy Sweeney, the company’s managing director, claimed personal friendships with John Major, Norman Lamont and Michael Portillo and talked of how they could get questions tabled in Parliament.

They also obtained details of a confidential* report from the Department of Trade and Industry on the sale of the Insolvency Service and were promised meetings with Graham Bright, John Major’s Parliamentary Private Secretary; David Amess, PPS to Michael Portillo, the Chief Secretary to the Treasury; and Neil Hamilton at the DTI.  

Yesterday David Amess, MP for Basildon, one of the politicians named in the letter from IGA, said: “I am staggered about this.  I certainly knew nothing of this and Michael Portillo certainly cannot be seen to be compromised.  “It is one thing for lobbyists to bandy about MPs’ names in conversation but quite another to write it down in a letter promising a meeting.  I’m sure Ian Greer must have a charitable explanation for all this, but I’d like to hear it.”  

Last night civil servants at the Insolvency Service were writing to Michael Heseltine, the Trade and Industry Secretary, to protest about the company gaining access to the privatisation report*.  Keith Ellis, chairman of the Institution of Professionals, Managers and Specialists at the agency, said: “It is an outrage that foreign businessmen are given copies of a report that is denied to staff.”*

Meanwhile, it was reported last night that Ian Greer Associates had been acting for Carlton TV, which merged with Central earlier this year.  Andy Allan, Carlton’s chief executive, took responsibility for both channels’ programmes*.

Since last May Ian Greer has provided a monitoring service on broadcasting matters in the House of Commons to the ITV Association, chaired by Leslie Hill, chairman of Central and a member of the Carlton board.  





*Note: Hencke and Pallister clearly insinuate that the programme had uncovered a story of corruption between IGA and the Tories.  Once again: Hencke describes repeatedly the Stoy Hayward report as ‘confidential’, despite being informed by Greer following the publication of the previous day’s article that IGA staff had obtained their information legitimately from the DTI library.  

	As for the insinuation that Andy Allan had prevented transmission because of Greer’s links with Carlton TV, five months later, three days after the publication of The Guardian’s ‘cash for questions’ story of 20 October 1994, The Independent on Sunday carried an article written by Stephen Castle, Paul Routledge, Dominic Prince, Brian Cathcart and Peter Victor, in which Central TV’s Peter Rushton was quoted as having said that “we found out later that someone from Central phoned Greer and told him he was being investigated.”  The Independent’s journalists cited Rushton’s statement to explain why the Cook Report’s entrapment of Greer had ‘failed’ (  thus confirming (unwittingly) that Central had been right to pull the plug on the programme all along.  

	Rushton’s statement, if given in good faith, was almost certainly based on false information supplied by David Hencke, for common sense dictates that if Greer had been tipped off he would hardly have said anything which could be used against him (  and Greer’s injudicious boastful sales pitch was subsequently exploited by The Guardian for all it was worth, both in its articles and in a propagandist ‘cash for questions’ documentary entitled ‘A Question of Sleaze’, broadcast for Channel 4’s Dispatches three years later on 16 January 1997, timed to coincide with the start of Sir Gordon Downey’s parliamentary inquiry into the affair. 

	(‘A Question of Sleaze’ had been commissioned by Channel Four’s then Director of Programmes and Guardian columnist John Willis.  Ten months later in October 1997 Willis was enlisted by The Guardian to act as the paper’s ‘Independent Ombudsman’, as part of the paper’s rearguard action to neuter the publication that month of Hunt & Keith-Hill’s research into the ‘cash for questions’ affair.  Willis was then enrolled by Granada TV as the Managing Director of two subsidiary Granada companies: London Weekend Television and United Productions.  ‘A Question of Sleaze’ was produced by independent production company Fulcrum Productions in collaboration with The Guardian.  Fulcrum Productions later went on to produce the notorious documentary about the death of Diana, Princess of Wales, entitled ‘The Secrets Behind the Crash’.  Commissioned from Granada’s head of factual programmes, Charles Tremayne, by ITV’s controller of news and current affairs, Steve Anderson, and broadcast by ITV on 3 June 1998, ‘The Secrets Behind the Crash’ sought to establish that Princess Diana had been murdered by the British security services in league with the Royal family.).



�Part Five: Undeterred, The Guardian continues its campaign



The Guardian subsequently enlisted its parliamentary allies, the Labour MP for Swansea West, Alan Williams, and David Leigh’s parliamentary agent, Labour MP Dale Campbell-Savours, to orchestrate parliamentary attacks on Ian Greer and the paper’s new enemy, Central/Carlton TV, whilst continuing with its attempts to prove a corrupt link between Greer and Tory MPs.  Another ‘virtuous circle’ of ever-escalating brouhaha was about to be spun between The Guardian, the Labour backbenches, and the BBC’s various political commentators.  



Accordingly during Business Questions four days later on 17 May, Campbell-Savours called on the Leader of the House, John Biffen, to hold in government time a debate on lobbying companies.  The next day at 6.35 pm, Hencke penned another briefing to Preston on The Guardian’s Atex:



Greer tale for today over...  Called Filmco ..  You and Alan Williams are both on Right to Reply – Richard Faulkner [director of lobbying company Westminster Communications] going to raise Greer’s ethics at PRCA [Public Relations Consultants’ Association] prof practice committee Tuesday...  new info keeps coming in.. and messages of support from staff at Insolvency Service asking us to keep going at it.



Working in cahoots with The Guardian over the following months Dale Campbell-Savours then tabled a torrent of parliamentary questions to try and establish for The Guardian what the Cook Report investigators had failed to establish for themselves: a corrupt link between lobbyist Ian Greer and Tory minister Neil Hamilton.  

Campbell-Savours tabled his first batch of questions within days, asking Michael Heseltine, the President of the Board of Trade and Hamilton’s boss at the DTI: 



Which Ministers in his Department met representatives of Ecocon Ventures and on what dates, in the last 12 months.



Heseltine replied: 

No such meetings have taken place.



What discussions have taken place between Ministers and representatives of Ian Greer Associates on the question of the privatisation of the Insolvency Service and other Government services.



Heseltine replied:

No discussions have taken place between Ministers in the DTI and representatives of Ian Greer Associates on the question of private sector involvement in the work of the Insolvency Service.  Nor, as far as I am aware, have any such discussions taken place in relation to any other Government services.



Campbell-Savours then asked Heseltine two questions to find out whether Hamilton had passed to Ian Greer documents about the Insolvency Service that had not been in the public domain.  Campbell-Savours asked the President of the Board of Trade:



On what date Stoy Hayward Consulting was given copies of documentation on the privatisation of (a) the Insolvency Service and (b) all other Government services.



Heseltine replied:

Stoy Hayward carried out a study for the potential for involving the private sector more in the mechanical, processing tasks of official receivers following an invitation to bid issued in July 1993.  Its remit did not extend to any other Government services.



When reports on the privatisation of the Insolvency Service were made available by his Department to Ian Greer Associates.



Heseltine replied:

Stoy Hayward produced a report relating to the Insolvency Service.  My Department did not make this available to Ian Greer Associates.  A summary of the report was provided to Insolvency Service staff and trade unions and was placed in the libraries of both Houses.  It has also been made available for public inspection at the DTI’s library.



In other words, Heseltine confirmed that the Stoy Hayward report had not been passed to Greer but had, in fact, been placed in the public domain.  The implication was clear: Ian Greer Associates could have acquired the report by proper means.  Campbell-Savours persisted.  A few days later he asked the President of the Board of Trade more questions, one of which sought to establish whether Ian Greer Associates had obtained the Stoy Hayward report prior to it being lodged in the DTI library — i.e. in order to establish whether Hamilton had passed a copy to Greer prior to its official release:



On what date (a) he or (b) his officials were first made aware of interest being expressed by citizens of Russia or other east European states in the purchase of operations of the Insolvency Service.



Heseltine replied: 

My officials and I are unaware of any such interest.



On what date a summary of the Stoy Hayward report on the Insolvency Service was made available to (a) the trade unions, (b) Insolvency Service staff, (c) the DTI Library and (d) the Library of both Houses.



Heseltine replied:

A summary of the Stoy Hayward report on the Insolvency Service was made available to the Library of both Houses on 7 February 1994, to Insolvency Service staff and the trade unions on 8 February, and to the DTI Library on 9 February.



Heseltine’s answer confirmed that the report had been placed in the DTI Library a full four weeks before the Cook Report had even made contact with Ian Greer Associates.  This fact not only disproved The Guardian’s suspicion that Hamilton had passed a secret copy of the report to Greer, but also undermined completely the fall-back contention that Hamilton could have been persuaded to release the report early as a consequence of the lobbyist’s interest in it.  



Still undeterred, Campbell-Savours asked another four questions in his attempt to prove corruption between Heseltine’s junior minister and the lobbyist:



On what dates representatives of his Department met representatives of Stoy Hayward to discuss matters relating to official receivers.



Heseltine replied: 

In the course of both the first study carried out by them and the current feasibility study, Stoy Hayward will have been in almost daily contact with representatives of my Department, principally with officials in the Insolvency Service.



Pursuant to his answer of 23 May, Official Report, columns 74-75, on what dates representatives of his Department met representatives of Ian Greer Associates and discussed the subject of private sector involvement in the work of the Insolvency Service.



Heseltine replied:

No such meetings have taken place.



Pursuant to his answer of 23 May, Official Report, column 74, on what dates representatives of his Department met representatives of Ecocon Ventures.



Heseltine replied: 

No such meetings have taken place.



Pursuant to his answer of 23 May, Official Report, column 75, to which organisations outside government a full copy of the Stoy Hayward report on the Insolvency Service was sent.



Heseltine replied: 

No organisations outside Government have been sent a full copy of the Stoy Hayward report.



Prompted by Hencke’s article, Labour MP Clive Soley also asked Heseltine two of his own questions about the Insolvency Service.



The rumpus rekindled the Sunday Times’s interest in the idea that an MP might table a parliamentary question for cash.  But, with Greer having failed to succumb to two entrapment exercises, the paper decided to initiate a ‘sting’ against MPs directly, to discover if any would take the bait and agree to table a question for a fee.  Reporter Jonathan Calvert subsequently went under cover once more, and approached ten Conservative MPs and, so he claimed, ten Labour MPs.  This time, Calvert claimed to be a potential investor in a pharmaceutical company, who wished to know what the Government’s plans were for a particular (bogus) drug.



While Campbell-Savours beavered away, on the morning of 23 May David Hencke sat down at his console in The Guardian’s newsroom.  Before composing another anti-Greer article for the next day’s paper he typed up a message to his editor.  It concerned a script for a new political drama about lobbyists that had been submitted to the BBC by Guardian-owned TV production company Initial Television (a major supplier of programmes to the BBC, ITV and Channel Four networks).  The thrust of its plot was that in 1990s Britain a lobbyist with access to Tory ministers carries more real influence in parliament than MPs themselves.  At 11.50 am Hencke entered onto the Atex computer message system what he had learned from his inside man at the BBC:



Re: Greer –BBC are looking again at the script..  but they tell me it’s part of a wider story re the BBC deciding that it doesn’t want any political drama tales in the run up to the renewal of charter.  Will keep pressing on.  David.



With the message sent, Hencke set about writing up his piece for the next day’s Guardian.  Its focus was the new Gas Industry Regulator, Clare Spottiswoode of Ofgas, and the current criticism of her led by Labour MPs who perceived her to be too industry-friendly and had relationships with the DTI and British Gas that were too-close.  With Ian Greer ever present in his mind Hencke clearly saw Greer’s engagement by British Gas as being another opportunity to cause mischief for the lobbyist.  Accordingly he penned yet another anti-Greer article.

The piece appeared the next day of 24 May.  Within the text Hencke quoted Labour environment select committee member Robert Ainsworth as having alleged to The Guardian the previous day: “There is another cause for concern involving a recommendation that Ian Greer Associates be appointed consultants to Ofgas.  I believe that this would not be in the public interest because of the lobbying activities for British Gas.”  

In fact, Ian Greer had a track record of turning away clients when there would have been a conflict of interest with an existing client.  Not only would his engagement by Ofgas have caused howls of derision among his rivals throughout the PR industry, it would also have been quite contrary to Greer’s established behaviour up to that point in time.  Nevertheless the suggestion that Greer might indeed have been so gauche only increased the brewing malcontent against his company.  Later that evening at 7.47 pm, The Guardian’s political commentator Michael White penned a message to Preston on the office computer: 



I thought today’s display of the Hencke story just right in that it got a good show but was not the splash.  A degree of under-statement seems to work better with these off-the-books stories which may come unstuck (though not this one); which is why I prefer the discursive Aitken G-2 approach to the subsequent and also interesting Ian Greer splash in which the headlined ‘Scandal’ was a matter of opinion.



Later that evening in the Commons Labour consumer affairs spokesman Nigel Griffiths piled on the pressure by tabling an early day motion calling on Spottiswoode to resign from Ofgas over claims that she had compromised her independence from the Department of Trade and Industry and British Gas.  Hencke reported the rumpus on the front page of the next morning’s Guardian, in which he repeated the untrue suggestion that ‘Ofgas was considering employing Ian Greer Associates, parliamentary lobbyists to British Gas.’



Two days later on 27 May, just four weeks after the British press had been awash with stories of Peter Bolliger’s ‘fraud’, Fayed withdrew officially all his invented allegations against his former executive and paid him restitution of £50,156.18  Michael Cole did not brief the press and it was not reported in any British newspaper.  



A few weeks later on Monday 13 June David Hencke met up with his Labour collaborators to work out a plan of action to keep the issue bubbling along.  Later that afternoon at 5.10 pm Hencke settled down at his terminal in The Guardian’s headquarters and reported to Peter Preston what had been decided between them: 



Tomorrow planning to start turning heat again on Greer.  Idea is to do tale based on Andy Allan I sent you, while Alan Williams collects signatures for large early day motion demanding Central TV are forced to show unedited film.  May need a little help to make sure first story on letter. David



And so, as arranged, the next day at the Commons Labour MP Alan Williams tabled an Early Day Motion attacking Ian Greer Associates with unfair and dishonest insinuations; and attacking Central TV’s Andy Allan for aborting the programme and implying that he did so out of ulterior motives.  Williams ended his motion by calling on the Members’ Interests Committee to demand that the film be shown:  



EDM 1389

Williams/Alan 

‘That this House regrets the refusal by the Chief Executive of Central TV to allow honourable Members to view suppressed investigations by The Cook Programme into the activities of lobbyists, Ian Greer Associates (IGA); is alarmed that Central TV executives forced the production team to abandon further investigations; regards this as especially worrying because IGA had business links with Carlton TV, who took over Central, a relationship which Central’s Chief Executive refused to disclose despite a specific written request from the Right honourable Member for Swansea West [Alan Williams]; believes this censored report is essential viewing for honourable Members, some of whose names were used by IGA, without the knowledge and approval of at least one; thinks it imperative the honourable Members be aware of the way in which IGA claims access to Ministers and their parliamentary private secretaries; recollects longstanding worries in the House about the way in which parliamentary lobbyists operate; notes IGA’s lack of scruples in pursuing a contract to represent people who claimed to be former Soviet communists wanting to invest the proceeds of the sale of national art treasures; notes with incredulity that their declared wish to invest the laundered proceeds in the privatisation of the Insolvency Service, Companies House and the Patent Office did not alarm the IGA, obsessed with its greedy pursuit of a particularly sordid contract; and invites the select Committee on Members’ Interests to demand that the film be made available so that the House can consider whether further action is needed to curb the activities of IGA.’



Feeding off Williams’ planted EDM, later that afternoon Hencke reported up the event for the next morning’s Guardian:



MPs barred from seeing Greer film: Central chief refuses access to lobbyist investigation

THE chief executive of Central TV, Andy Allan, yesterday refused to let MPs see footage from an untransmitted Cook Report investigation into lobbyists Ian Greer Associates.  Alan Williams, Labour MP for Swansea West, described Mr Allan’s refusal to allow a private showing of the film as “utterly unacceptable”, and warned that Central could face an investigation from the Commons Members’ Interests and Privileges committees because it had refused to co-operate with MPs.

Mr Williams wrote to Mr Allan after the Guardian revealed that senior TV executives had abandoned a Cook investigation.  Footage showed Ian Greer and Jeremy Sweeney, his managing director, making extraordinary claims about their contacts with Conservative ministers and MPs and boasting about their ability to get backbenchers to table Commons questions to benefit their clients.*

An elaborate TV sting involved researchers and businessmen posing as British representatives of an American company with $40 million to invest.  The money, Mr Greer was told, had come from former Russian communists who had disposed of their nation’s art treasures and wanted to buy up the Insolvency Service, Companies House and the Patent Office.  During the pitch to secure the business Mr Greer and Mr Sweeney claimed personal friendships with John Major, Norman Lamont and Michael Portillo and promised to arrange meetings with Neil Hamilton, the Department of Trade and Industry minister, responsible for the Insolvency Service; David Amess, parliamentary private secretary to Mr Michael Portillo and Graham Bright, PPS to Mr John Major.  David Amess has since told the Guardian he knew nothing about the proposal.  The other MPs have declined to comment.

Mr Allan, in his letter to Mr Williams, says: “It is not Central’s policy to disclose untransmitted material and we see no reason to depart from such policy on this occasion.”  He declined to answer a request for information about Ian Greer’s links with Carlton Communications, which took over Central earlier this year.  “Your request for details of any commercial relations between Carlton/Central and Ian Greer Associates suggests that you may believe that there were non-journalistic reasons for abandoning the story.   Allow me to disabuse you of any such suspicions.  Editorial independence is at the heart of all of Central’s programme making activities.”

Mr Williams said yesterday: “This is utterly unacceptable.  It is possible that the material would be of great interest to the Committee on Members’ Interests and the Privileges Committee.  This is not the final part of the saga because I am sure that many of my parliamentary colleagues will be very unhappy by this reply to me.”



*Note: as mentioned previously, Greer’s boast was no different to that of Labour lobbyist Sir Trevor Lloyd–Hughes when he gave evidence to the Members Interests Committee on 8 December 1982, about which The Guardian had most certainly had been aware at the time.



By 27 June, spurned on by The Guardian’s campaign against Ian Greer, Alan Williams’s motion attacking Central TV and Greer had attracted 50 Labour MPs’ signatures.  David Hencke returned to the story with another splash on the Home News pages of the next morning’s Guardian.  The piece was entitled “MPs demand to see film on lobbyists”.  It was 99% spin, regurgitated from previous articles:



THE row over the Cook Report expose of the parliamentary lobbyists Ian Greer Associates (IGA) intensifies today with a demand by more than 50 MPs that Central Television be forced to show MPs the “censored report”.  A Commons motion, tabled by Alan Williams, MP for Swansea West, and backed by Labour, Liberal Democrat and Welsh Nationalist MPs, invites the select committee on members’ interests to order Central TV to make the film available for a Commons inquiry into lobbying activities.

The elaborate sting depicted in the film - now withdrawn – involved researchers and businessmen posing as British representatives of an American company with $40 million to invest. The money, Ian Greer is told, comes from former Russian communists who have disposed of Russian art treasures and want “to get close to the British government” by buying up the Insolvency Service, Companies House and the Patent Office with the proceeds.

During the pitch to secure the business, Mr Greer and Jeremy Sweeney, IGA managing director, claimed friendships with John Major, Norman Lamont and Michael Portillo and promised to arrange meetings with Neil Hamilton, the Department of Trade and Industry minister responsible for the Insolvency Service; David Amess, parliamentary private secretary to Michael Portillo, and Graham Bright, PPS to John Major.  

Mr Amess has since told the Guardian he knew nothing of the proposal. The other MPs declined to comment.  The motion is signed by, among others, Alex Carlile, Lib Dem MP for Montgomery; Elfyn Llwyd, Plaid Cymru MP for Meirionnydd Nant Conwy; Peter Hain, Labour MP for Neath; Ted Rowlands, Labour MP for Merthyr Tydfil and Rhymney; Dennis Skinner, Labour MP for Bolsover; Helen Jackson, Labour MP for Sheffield Hillsborough; Glenda Jackson, Labour MP for Hampstead and Highgate; Rhodri Morgan, Labour MP for Cardiff West; and Jeff Rooker, Labour MP for Perry Barr. 

It regrets that Andy Allan, Central TV’s chief executive, refused Mr Williams access to the film.  It accuses Mr Allan of suppressing Cook investigations and expresses alarm “that Central TV executives forced the production team to abandon further investigations” since “IGA had business links with Carlton TV, who took over Central, a relationship which Central’s chief executive refused to disclose”, despite a written request from Mr Williams. 

The motion says “the censored report is essential viewing for Hon Members, some of whose names were used by IGA without the knowledge and approval of at least one”.  MPs should “be aware of the way in which IGA claims access to ministers and their parliamentary private secretaries”.  It “recollects long-standing worries in the House about the way parliamentary lobbyists operate”.  The motion accuses IGA of “pursuing a contract to represent people who claimed to be former Soviet communists wanting to invest the proceeds of the sale of national art treasures; and notes with “incredulity” that their declared wish to invest the laundered proceeds in the privatisation of the Insolvency Service, Companies House and the Patent Office, did not alarm IGA.



On 29 June Hencke learned that ‘their man’ at the BBC had resigned over the broadcaster’s reluctance to commission its drama about lobbyists.  True to form, Hencke used it as another opportunity to put the knife into Greer and pressurise Carlton/Central.  It appeared in a front page splash the next day of 30 June, entitled: “BBC executive quits in political row”:



A SENIOR BBC executive responsible for some of television’s most controversial productions has resigned over the corporation’s refusal to approve more contemporary political drama in the run-up to the renewal of its charter by the Government...

Mr Wearing has told a number of TV production companies that the political climate is preventing the commissioning of their scripts while the BBC is awaiting a decision from Peter Brooke, the Heritage Secretary, on the charter renewal.

Initial Productions, part owned by the Guardian, was praised for a script for a four-part series called Conflicts of Interest on the world of political lobbyists, but was told it had no chance of being commissioned in the present climate.  This drama drew partly on the activities of Ian Greer Associates... 

The BBC’s decision not to proceed with the script coincided with a separate decision by Central Television’s Cook Report to drop an investigation into Ian Greer.  The Cook Report used TV researchers posing as an American company representing Russian ex-communists who want to launder $40 million from art treasures by investing in government agencies, such as the Insolvency Service.

By yesterday, 67 MPs had signed a three-party motion demanding that Central TV’s footage of extravagant claims by Mr Greer be shown to MPs investigating lobbyists.  Latest signatories include Elizabeth Lynne, Liberal MP for Rochdale; Denis MacShane, Labour MP for Rotherham; and Jean Corston, Labour MP for Bristol East...



By the morning of Wednesday 6 July Williams’s motion had attracted signatures from over 90 Opposition MPs.  Meanwhile, as he readied himself for the reception that Central were holding later that evening on the Terrace of the House of Commons, Central TV’s beleaguered chief executive, Andy Allan, would have been only too mindful of The Guardian’s press and parliamentary campaign.  David Hencke was certainly looking forward to attending, given the enthusiasm he betrayed in his computer message to Peter Preston, timed at 11.57 am: 



Greer developments.  Andy Allan the Central TV executive who stopped the Cook Report is hosting reception on the Commons Terrace tonight.  I’ve wangled an invitation from Robin Corbett, Labour’s media spokesman.  Ironically tip off came from the still furious Cook Report lady who berated me for publishing the tale – she is now hinting that pressure is making the Cook Report change its mind about possibly showing the film on TV or incorporating it with something else.  She also tells me that Ian Greer has gone berserk with Central over the Parliamentary motion.  Williams motion is now only four short of 100 MPs.  David.



Twelve minutes later at 12.09 pm, Hencke added:



Some more exciting Greer news for you.  Next Thursday the Commons is to debate Members’ Interests – so Alan Williams wants to use the occasion to debate its lobbying reports and raise Ian Greer on the floor of the House.  He plans to question Tony Newton tomorrow during business questions about the Leader of the House making available the film.  



Meanwhile, before the end of the week The Guardian’s other principal parliamentary agent, Dale Campbell-Savours MP, tabled another torrent of questions to ministers to find out whether any of Greer’s clients (a) had acquired recently-privatised companies from their departments/ministries; and/or (b)  had shown interest in state-owned companies that were due to be privatised.  As with Campbell-Savours’s previous questions a month earlier concerning the Cook Report’s bogus company ‘Ecocon Ventures,’ this was another attempt to discover whether Greer had benefited from his friendships with ministers, including especially Corporate Affairs minister Neil Hamilton, who, since April 1992, had shouldered responsibility for all such privatisations.  Campbell-Savours tabled written questions to twenty ministers namely: 



1. The Prime Minister; 2. The Chancellor of the Exchequer; 3. The Secretary of State for Education 

4. The Chancellor of the Duchy of Lancaster; 5. The Secretary of State for National Heritage; 

6. The Minister for Agriculture, Fisheries and Food; 7. The Parliamentary Secretary, Lord Chancellor’s Dept.; 

8. The Secretary of State for the Environment; 9. The Secretary of State for the Home Department; 

10. The President of the Board of Trade; 11. The Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs

12. The Secretary of State for Wales; 13. The Secretary of State for Scotland 14. The Attorney General;

15. The Secretary of State for Transport; 16. The Secretary of State for Northern Ireland; 

17. The Secretary of State for Social Security; 18. The Secretary of State for Employment

19. The Secretary of State for Defence; 20. The Secretary of State for Health



His question to all of the above asked:



Which organisations, agencies and other bodies relating to his/her departmental area of responsibility have been privatised since 1990; and what plans he/she has for further privatisation.



On 10 July the Sunday Times published Jonathan Calvert’s story of his ‘sting’ operation to entrap MPs into taking money to table questions.  The article alleged that two Conservative MPs, David Tredinnick and Graham Riddick, had taken the bait and agreed to receive £1,000 in exchange for tabling one written parliamentary question.  Both MPs denounced the story, while Graham Riddick in particular denied emphatically the Sunday Times’ charge and challenged Calvert to produce a tape-recording of the meeting during which it was claimed that the MP had agreed to the shady deal.  In response Calvert claimed that (as luck would have it) on this one occasion he had pressed the wrong button on his tape-recorder and so had no record of the meeting.  

Regardless, the story had one important effect: the phrase ‘cash for questions’ entered the British vernacular for the first time, thus creating a feverish reception in the British media to The Guardian’s ‘cash for questions’ allegations against Ian Greer, Neil Hamilton and Tim Smith, when it appeared three months later.  

Lamentably, the Sunday Times made no mention of the fact that its original scheme was an entrapment of Ian Greer, which had failed.  Had the paper done so, perhaps The Guardian’s vendettas against Greer and Central/Carlton would have been scrutinised a little more closely.  



The next day of Monday 11 July Graham Riddick rose in Parliament to make a Point of Order demanding that there be a full inquiry to investigate the Sunday Times’s allegations against him.  The deputy Speaker, Betty Boothroyd, interrupted to state that she had the matter under urgent consideration and would report back to the House when she had reached a decision.  Nevertheless Dale Campbell-Savours rose to make a Point of Order relating directly to the Sunday Times story.  “Is it a different point of order?”, Boothroyd asked.  “It is, Madam Speaker,” assured Campbell-Savours.  Betty Boothroyd took him at his word and assented to the intervention.  



Campbell-Savours continued:

“Will you rule on a contradiction between two resolutions — a contradiction that will not be dealt with in any announcement that you might make to the House at any stage on the issue of privilege?  One resolution was carried in 1695 and states that the House of Commons resolved that “the offer of money, or other advantage, to any Member of Parliament for the promoting of any matter whatsoever, depending or to be transacted in Parliament, is a high crime and misdemeanour…”



The Speaker interrupted:

“Order.  The hon. Gentleman has been in the House long enough to know that Speakers do not give procedural advise across the Floor of the House.  If the hon. Gentleman writes to me, I shall be happy to give the best possible advice, but I shall not proceed with the matter now.  I have made my decision and that is final.”  (Campbell-Savours rose from his seat).  “Order.  The hon. Gentleman must resume his seat.”



Campbell-Savours continued:

“On what basis does the…”



The Speaker once again interrupted to assert her authority.  A few minutes later, Campbell-Savours stood up to raise another Point of Order, and, after assuring the Speaker that it was a different one, proceeded to raise a Point of Order relating to the same issue.  Once again he was rebuked by the Speaker and told not to resume the matter again.  

Later that day at 1.05 pm David Hencke wrote another memo to Peter Preston on The Guardian’s Atex mainframe computer.  But despite the Sunday Times’ story having nothing to do with Ian Greer, and despite Tredinnick and Riddick having no connection with Greer whatsoever, Hencke wrote:



Re: Greer tale and members’ interests.  Is it worth specifying the Hamilton link with the Ritz now its no longer so sensitive.  What do you think?  Also I’m pretty certain but we never got the doc that Tredinnick was one of the 14 MPs named by Ian Greer as prepared to help the Central sleaze firm [i.e. ‘Ecocon Ventures Inc’].  Alan Williams is to link Greer and the two naughty MPs in the House and demand that the film be shown.



Capitalising on the new brouhaha Hencke penned another article attacking Ian Greer and pressurising Central TV into releasing footage from the failed sting on the lobbyist.  Though it was merely another reworking of the previous stories, containing no new information whatsoever, editor Peter Preston nevertheless gave it a fulsome billing on page two of the next morning’s Guardian of 12 July.  The article was entitled “MPs press for television report on lobbyist to be broadcast”:



THE row over the £1,000 payments offered to two Conservative MPs spread yesterday to the role of lobbyists who make money from clients by arranging meetings with MPs and boast that they can get questions tabled, writes David Hencke.

Alan Williams, Labour MP for Swansea West, is to table a motion tomorrow to increase the pressure on Central TV to show the untransmitted Cook Report film on Ian Greer Associates, parliamentary lobbyists.   Last night Mr Williams seized on part of the transcript of the film where Ian Greer tells the bogus company set up by Central TV: “We would never go out and say we can arrange to have a question tabled, but actually we can.  

“If we went out and said that there’s bound to be someone who would take great offence to think that a middle man could arrange such a thing, but as it happens, yes, of course we do.”

Television researchers posed as British representatives of an American company acting for Russian ex-communists who wanted to launder proceeds of art treasures to buy up Whitehall’s Insolvency Service, Patent Office and Companies House.  Ian Greer Associates agreed for a £10,000 fee to research reports, supply confidential information and arrange meetings with Neil Hamilton, the junior trade and industry minister, David Amess, parliamentary private secretary to Michael Portillo, Chief Secretary to the Treasury and Graham Bright, parliamentary private secretary to John Major. 

So far 104 MPs have signed the resolution demanding that the film be shown, to the anger of Andy Allan, chief executive of Central TV.  

The motion attacks Ian Greer Associates for “its greedy pursuit of a particularly sordid contract”, and calls on MPs to “consider whether further action is needed to curb the activities of IGA”.  The latest MPs to sign the motion include Labour’s Derek Fatchett, the front bench spokesman on industry, MPs Ken Livingstone, Bryan Davies and Stuart Bell; and the Welsh Nationalist MP Ieuan Wyn Jones.



Contrary to Hencke’s statement that Williams would table his new Early Day Motion the following day, Hencke’s inside man in the Commons actually did so later that same day of 12 July.  It read:



EDM 1492

Williams/Alan 

‘That this House notes that Central Television still refuses to show the suppressed Cook Report on the activities of Ian Greer Associates; believes that the 14 honourable Members whose names he or his associates use to establish Ian Greer Associates credentials with its prospective clients have a right to know that their names are being used, especially as, in addition to backbenchers, he names PPS’s to Cabinet Ministers, Ministers to whom he claims to have access, and even boasts of holding a lunch for clients at which the prime Minister was a guest; emphasises that there is no suggestion of impropriety on the part of those named and believes that they are the innocent victims of Ian Greer Associates’ tactics, and that they and the House should be aware of the way in which honourable Members are used by Ian Greer Associates; regards as ludicrous the attempts by Andy Allen, Chief Executive of Central Television, to equate his suppression of a report by his own investigative team with the principled stand by journalists who have refused to reveal sources or of television editors who have refused to provide filmed evidence when their film crews’ physical safety could be put at risk; dismisses as even more absurd Mr Allen’s other claim that the programme was not broadcast because the public would not be interested; but particularly believes that this film provides evidence of the need to tighten the rules relating to Members’ interests and of the need to review the activities of parliamentary lobbyists.’



As Alan Williams collected signatures condemning Central, meanwhile Dale Campbell-Savours received the first batch of replies to his written question to ministers about government organisations that had been or were due to be privatised.  Fifteen ministers replied, giving details of scores of companies.  Neither Campbell-Savours or The Guardian would find any evidence to support their hypothesis that Greer received favours from any minister, including Neil Hamilton.  



Back on the Floor of the House of Commons at 3.30 pm that afternoon, Speaker Betty Boothroyd made a statement to the House on the issues raised by the Sunday Times story:



“I have a statement to make arising from a number of privilege complaints that I have received from a number of Members based on an article which appeared in the Sunday Times newspaper of 10 July.  My enquiries went wider than simply accepting the account of matters as given by the newspaper itself.  

“It is relevant to the issue that I should remind the House of a paragraph in the first report of the Select Committee on Members’ Interests of the Session 1991-92, which reads as follows:



‘There is a danger that some Members may make the mistake that correct registration and declaration adequately discharge their public responsibilities in respect of their private interests.  Such a mistake could have serious consequences both for the Member concerned and ultimately for the House.  As the Speaker reminded the Committee, ‘a Member must be vigilant that his actions do not tend to bring the House into disrepute,’ and, in particular, ‘Members who hold consultancy and similar positions must ensure that they do not use their position as Members improperly.’  A financial inducement to take a particular course of action in Parliament may constitute a bribe and thus be an offence against the law of Parliament.’  



“It is because I consider that there is an urgent need to clarify the law of Parliament in that area that I am prepared to grant procedure to a motion on that complaint, and I do so without having the need to pass judgement on the particular actions of the several Members referred to in the newspaper article.  I now turn to the conduct of the newspaper itself.  “Erskine May”, at page 128, states:



‘the offering to a Member of either House of a bribe to influence him in his conduct as a Member, or of any fee or reward in the connection with the promotion of.. any.. matter or thing submitted or intended to be submitted to the House.. has been treated as a breach of privilege.’



“This, too, is an aspect of the affair which I believe merits further examination, as well as the subsidiary matter of the clandestine recording of Members’ conversations within the precincts.  

“If, as a result of a motion based on those issues, the matter is referred by the House to the Committee of Privileges, I should like to make it clear that the Committee will have the power to inquire not only into the matter of the particular complaint, but into the facts surrounding and reasonably connected with it, and into the principles of the law and custom of privilege which are concerned.  I hope that it will use that power for the assistance of the House in that difficult area.

“The procedure now is for a motion to have precedence at the commencement of business at 3.30 tomorrow.  As I said, I have received a number of complaints, including one from the hon. Member for Newcastle upon Tyne, East (Labour MP Nicholas Brown, who was sponsored by the General Municipal Boilermakers and Allied Trades Union).  He will now be able to table a motion in the proper form for tomorrow’s debate.’



Labour MP Joe Ashton raised a Point of Order calling for the Privileges Committee’s hearings to be held in public.  The Speaker responded that that was a matter for the Committee itself.  Dale Campbell-Savours rose to his feet and made another Point of Order, calling on the Speaker to give the House an assurance that none of the Committee Members themselves should have any outside business interests.  The Speaker responded that the issue of who sat on the Committee was a matter for the House.  

Before the end of the day Alan Williams wrote to the Speaker to request that she demand that Central TV make the ‘film’ available.  Later that evening David Hencke penned another article attacking Greer and Central Television.   

It appeared on the Home News pages of the next morning’s edition of 13 July.  Referring to Williams’s letter, the item was entitled: “MPs demand to see Greer film”:



THE Speaker has been asked to order Central TV to show the untransmitted Cook Report film on Ian Greer Associates if she institutes a wider inquiry into MPs and lobbyists following today's debate.  Alan Williams, Labour MP for Swansea West, wrote to the Speaker yesterday requesting the action after 104 MPs signed a Parliamentary motion calling for the showing of the film, the contents of which were obtained by the Guardian in May.  

He backed the action by tabling a new motion revealing that Ian Greer was using the names of 14 MPs, including Cabinet ministers, to back up his business connections.  This is revealed in correspondence to the American company set up by Central TV which employed Ian Greer Associates to lobby for them to buy up the Insolvency Service, Patent Office, and Companies House.



That same day Dale Campbell Savours received written replies from another three ministers giving details of another eleven government agencies and companies that had been or were due to be privatised.  Later, at 4.30 pm, the Commons debated the Sunday Times’s cash for questions story of three days earlier.  

During the debate it transpired that none of the ten Labour MPs’ names had been revealed, whom the Sunday Times reporter Jonathan Calvert claimed he had attempted to entrap along with ten Conservatives.  



The next day 14 July Dale Campbell-Savours received his final two replies on privatisations.  Neither he nor The Guardian were able to construe any goings on between the lobbyist and Corporate Affairs minister Neil Hamilton.  Undeterred, The Guardian’s informants kept Hencke briefed whenever Greer surfaced.  



On 19 July at 11.45 am David Hencke penned another message to Preston on The Guardian’s Atex mainframe:



Ian Greer spotted outside John Major’s office in Parliament being taken to see him by Graham Bright.  

I’m making inquiries.  David.



Three days later on Friday 22 July The Guardian ran another disingenuous anti-Greer story penned by David Hencke, containing yet another attempt to pressurise Central into knuckling under to its will.  The item was entitled “Lobby row inflamed by letters in Lords: Labour MPs angry at plea by front bench spokeswoman”:



A FRESH dispute broke out yesterday over the TV expose of the lobbyists, Ian Greer Associates, after a Labour front bench spokeswoman in the Lords, who is a director of the firm, wrote to MPs in the party asking them to withdraw their support for parliamentary motions criticising the company.  Jeff Rooker, Nigel Griffiths and Bryan Davies, are furious that Lady Turner of Camden, Labour’s pensions spokeswoman, used Lords notepaper to lobby them on behalf of Ian Greer.  This is in breach of parliamentary rules.  In an angry exchange between the company and the MPs, Mr Rooker suggested that “the company should supply her with company notepaper to write to Members of the Commons in her company capacity.”  Lady Turner was unavailable for comment yesterday.  

Two critical motions tabled by Alan Williams, Labour MP for Swansea West, condemning the lobbying tactics of Ian Greer and the failure of Central TV to show the expose, have attracted 161 signatures from Labour, Liberal Democrat and Welsh Nationalist MPs.  

In the Cook Report, TV researchers posed as British representatives of an American company which wanted to launder the proceeds of art treasures amassed by Soviet former Communists to buy up Whitehall’s Insolvency Service.  Ian Greer agreed to act for the bogus company for £10,000 and offered to arrange meetings with Trade Minister Neil Hamilton; David Amess, parliamentary private secretary to Michael Portillo, and Sir Graham Bright, then PPS to John Major.  He also boasted on film about his ability to get parliamentary questions tabled for clients and wrote to the firm promising to obtain confidential information from Whitehall.  Another director of Ian Greer Associates, Robbie MacDuff, has written to several MPs attacking the Guardian for printing the story and promising MPs that Ian Greer “has at no time, nor will it at any time in the future, pay MPs to table questions.”

He says of the Guardian: “You may be aware that David Hencke wrote a major article about this company in the Guardian in early October 1993, coinciding with the party conferences and the receptions we hold at both.  “Following months of research by David Hencke, which included telephone interviews with clients and Ian Greer, and staff after office hours, the article amounted to little and we believed that it saw the end of David Hencke’s and the Guardian’s particular interest in IGA.  This sadly has not been the case. 

“All of this leads us to the sting operation organised by Central TV, the purpose of which was an attempt to entrap our company into behaving in an improper manner.  You may be interested to learn, as we were, that David Hencke was engaged by Central TV as a researcher to this programme.”

“We understand there may be several hours of unedited footage, none of which anyone at IGA has seen.  Therefore, it is entirely up to Central TV to make this footage available to MPs should it wish to do so.”

“I hope you will understand how disappointing it is that one company within the lobbying industry can be singled out by one journalist working for one newspaper and then being engaged by a television company, for the apparent purpose of undermining the commercial operations of that company.”

Central TV was invited last night to supply the unedited film to the privileges committee inquiry into the £1,000 payments offered to two Tory MPs to table parliamentary questions.



The allegations against Baroness (Muriel) Turner of Camden were a total fabrication.  She had, in fact, written only one letter to one particular signatory, Labour MP Andrew Miller.  The Baroness worked closely with Andrew Miller on various trade union issues and she wrote to him because she wanted him to know that IGA was not as the  Guardian was portraying the company in its articles.  She had indeed written this one letter on Lords notepaper as she was a Member of the House of Lords and perfectly entitled to do so.  Hencke’s statement that the Baroness wasn’t available for comment was also a lie ( she had attended the House of Lords for the entire day and could have been contacted easily at any time.  

Hencke’s reference to IGA executive Robbie MacDuff was accurate as far as it went, but his failure to mention that a) MacDuff had written to all signatories on IGA’s notepaper; and b) that MacDuff was a fully paid-up member of the Labour Party, conveyed the misleading impressions that Greer’s only Labour supporter was Baroness Turner, and that all the MPs mentioned in the article had received letters written on Lords notepaper.  

Subsequently the Baroness wrote The Guardian a letter for publication setting out the true facts, but Peter Preston refused to publish it.  Accordingly she complained to the press-run Press Complaints Commission, following which the PCC dragged out the matter with prevaricating correspondence over the next eight weeks.  



With the break up of Parliament for the summer recess The Guardian’s campaigns against Greer & Central TV started to lose steam.  Nevertheless, Hencke kept his boss informed whenever something cropped up.  Three weeks later on 11 August at 11.32 am, Hencke sent Preston another message (that somewhat undermines Private Eye magazine’s reputation as an iconoclastic scourge of the British press):



Thank you for your note, it sounds fine in the circumstances.  By the way, Greer’s are trying to place an unpleasant story about me in the Eye or other newspaper diaries about me being involved in financial gain in writing tales for the Guardian – by saying I stand to make £1,000 if Central TV show the film.  I’ve taken my quiet revenge by letting the Eye have copies of the Greer letter we published which has been sent to 100 MPs and the one sent by Baroness Turner.  

Cheers.  David.



Another four weeks later on 7 September, Hencke typed another message to Preston on the office Atex.  It was timed at 12.32 pm:



Short Greer update.  Central TV have appointed a new programme director for Cook Report who has admitted privately they did the wrong thing in dropping it (as you correctly predicted) – and they are now scratching around on how to revive it.  World in Action [of Granada Television] have approached me as they have decided to launch their own lobbying investigation.  it seems the saga will never end.  David.



Following a personal approach the Baroness made directly to one of the PCC Commissioners, The Guardian eventually agreed to take a letter from her in response to Hencke’s defamatory article of two months earlier.  The Guardian published her letter on 19 September tucked away on page 21.  



ON JULY 22 last, you published an article in which it was alleged that I had written to Members of Parliament who had signed an Early Day Motion critical of the lobbying firm Ian Greer Associates Ltd, seeking to get them to withdraw their support, that I had done this because I am a non-executive director of the firm in question, and that this alleged action by me had led to a “row” between Members in the Commons and the Lords.

I immediately wrote to you to say that the report was inaccurate but my letter was not published.  I have now been given the opportunity to state that I did not circularise the MPs in question urging them to withdraw support from the Early Day Motion: there could not therefore have been a “row”.  Indeed one did not take place.

The report was damaging to me personally and I am glad of the opportunity to put the record straight.

Muriel Turner.



The Baroness Turner of Camden,

House of Lords,

London SW1.



As the Cook Report saga drew to a close, at least for the time being, another one was about to begin.  Later that day, Fayed received advance warning from his counsel, Lord Lester QC, that the nine judges of the European Court of Human Rights would announce their unanimous rejection of Fayed’s appeal to quash the DTI report that had blackened his name and prevented him from acquiring his life-long ambition of British citizenship.  

The Egyptian was incandescent.  He called Peter Preston at The Guardian and announced he was ready to go on the record with new allegations against Ian Greer and the Tories.  Preston went round to see Fayed at Harrods later that day.

Fayed vented outrage at Neil Hamilton for not helping him when he became a DTI minister after taking his hospitality.  And so, out of vengeance for the Tories in general and Neil Hamilton in particular, Fayed told Preston what he had waited for over a year to hear: that lobbyist Ian Greer had paid Neil Hamilton as well as (supposedly) Smith.  

With Hamilton named as well as Smith as a recipient of Greer’s bribes, to The Guardian’s way of thinking everything was coming together.  Peter Preston and his staff weighed up the facts as they saw them.  



Firstly, Sir Michael Grylls had led a number of delegations to ministers supporting Fayed’s stance against Tiny Rowland.  Smith and Hamilton had joined some of those delegations.  Grylls was also the chairman of the Conservative back bench trade and industry committee, of which Smith and Hamilton had been the secretary and vice chairman respectively.  To The Guardian, Greer’s liaison with the three MPs was one coincidence too far.  As far as Preston and his staff were concerned, Smith and Hamilton must have been the two MPs who had received commissions in addition to Grylls, and those commissions must really have been disguised bribes, exactly as Andrew Roth had speculated back in 1989.  



Two days later on 21 September 1994 the European Court of Human Rights announced its decision.  In the days that followed Prime Minister John Major twice spurned Fayed’s demands to withdraw the DTI report and grant him his British passport.  



On Monday 17 October Mohamed Al Fayed signed a cheque for £5 million made out to the Inland Revenue.  For the volatile Egyptian it was the last straw.  He picked up the telephone and called Preston.  He agreed to confirm any story The Guardian cared to publish.  Another ‘cash for questions’ affair was about to begin.... 



(((((((((





The Guardian’s antipathy towards Central/Carlton Television and the Cook Report team was set in stone as a consequence of the programme’s refusal to broadcast a disingenuous stitch-up of Ian Greer Associates of the type so favoured by The Guardian and its colleagues at Granada TV’s World in Action and Fulcrum Productions.



Thereafter, the Cook Report team would suffer defamatory stories in The Guardian and Private Eye, leading to a similar sneering attitude towards the programme being adopted by The Guardian’s followers throughout the British media.  The person driving the campaign was almost certainly The Guardian’s comments editor and World in Action producer David Leigh ( political warrior, master of the disingenuous prose, and chief architect of the destruction of The Guardian’s chosen targets.

�PAGE  �3�







This document is taken from Section Two of:-

Guardianlies.com








